ועוד משהו...

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ועוד משהו...
And Another Thing...
כריכת הספר במהדורה העברית
כריכת הספר במהדורה העברית
מידע כללי
מאת אואן קולפר
שפת המקור אנגלית
סוגה מדע בדיוני, קומדיה
הוצאה
הוצאה Penguin Books (הוצאה אנגלית)
Hyperion Books (הוצאה אמריקאית)
כתר ספרים (הוצאה עברית)
תאריך הוצאה 2009 (מהדורה עברית ראשונה ב-2011)
סדרה
ספר קודם לא מזיק ברובו
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 978-1-4013-2358-5
הספרייה הלאומית 003242819

ועוד משהו...אנגלית: ...And Another Thing) הוא שמו של הספר השישי בסדרת הספרים "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" אשר נכתבה על ידי הסופר דאגלס אדמס. הספר נכתב לאחר מותו של אדמס על ידי הסופר האירי אואן קולפר באישור אלמנתו של אדמס, ג'יין בלסון.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני מותו ציין דאגלס אדמס מספר פעמים כי הוא מעוניין לכתוב ספר נוסף בסדרה. אדמס ציין כי רבים ממעריצי הסדרה טענו, בצדק, כי הספר החמישי בסדרה, "לא מזיק ברובו", היה ספר מדכא למדי והביע את רצונו לכתוב ספר נוסף על מנת לתקן את הרושם.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר ממשיך את העלילה מהמקום שבו הפסיק הספר החמישי, "לא מזיק ברובו". הגיבורים הראשיים, ארתור דנט, פורד פרפקט, טריליאן ומקבילתה טריליאן ואקראית, בתם של ארתור וטריליאן, נחרדים לגלות שהשנים שעברו מאז האירועים שבסוף הספר החמישי היו הזיה שיצרה הגרסה החדשה של המדריך. הם עומדים בתוך מועדון בטא, בזמן שכדור הארץ עומד להיהרס על ידי הווגונים. הם ניצלים על ידי זאפוד ביבלברוקס ברגע האחרון, באופן דומה לזה שבספר הראשון. במהלך ויכוח, פורד מקפיא בטעות את מוח שמאל (הראש השני של זאפוד שניהל את הספינה) ונראה שהם נידונים, עד שבן אלמוות בשם וואובגר מביא אותם למקום מבטחים. זאפוד, כועס מהעלבונות של וואובגר, מבטיח להרוג את וואובגר, רעיון שלוואבגר, העייף מהאלמוות, אין התנגדות; וכך הקבוצה יוצאת לדרך בחיפוש אחר ת'ור, כדי לראות אם הוא יכול להרוג את וואובגר.

בינתיים, הווגון הפרוסטטי יילץ, שהופקד להשמיד את כל בני האדם, שומע שמועות על מושבה של אנשי ארץ והוא יוצא לדרך להשמיד אותם, בעוד ארתור מנסה לגרום לוואבגר לעצור את הווגונים. על מושבת כדור הארץ נאנו, המנהיג האירי הסטריאוטיפי מדי הילמן האנטר מחפש מועמדים להיות האל של הכוכב, שישאיר את הילמן כאחראי בשל ההשגחה האלוהית. בינתיים, לבנו של יילץ, קונסטנט מוון, יש מחשבות "לא-ווגוניות" למדי, כולל הנאה משירה ואהדה לבני אדם. וואובגר ואקראית מתחילים להתווכח, ו-וואובגר מסמם וכולא את אקראית. לאחר מכן, טריליאן ו-וואובגר נלחמים, אך הם חולקים נשיקה בסוף הוויכוח. אקראית פחות מתרשמת מהמעשים של אמה ושל וואובגר ומתלוננת על כך בפני פורד. במהלך השיחה הזו, אקראית גונבת את כרטיס האשראי של החברה של פורד.

בחזרה לאסגארד, זאפוד הצליח להשיג גישה לוואלהלה ומוצא את מכרו הוותיק ת'ור. לאחר משא ומתן, ת'ור מסכים לעזור לזאפוד על ידי הפיכתו לאלוהיו של נאנו והורג את וואובגר.

הדברים בנאנו לא מתנהלים כמתוכנן, והילמן נאבק למצוא את האל שלו ולשמור על סדר בקרב האוכלוסייה שלו, כמו גם לשלוט במאגרתים שבנו את כדור הארץ. הילמן נזכר שיצר כת לעשירים, שהטיפה לאפוקליפסה הקרובה, שרק גרבולונים יכולים ליצור אפוקליפסה כזו. לאחר שקיבלו הצעה מזאפוד, הילמן ועוקביו עברו ל"מקלט" שלהם, כוכב הלכת נאנו. עם זאת, רבים מהצוות שננטש על ידי מעסיקיהם העשירים וכמה קבוצות דתיות יריבות התיישבו גם הם על פני הכוכב, כשהבולטים שבהם הם הטירומאנים הסוגדים לגבינות, בראשות אסיד. הטירומאנים ובני נאנו נכנסים למלחמה, ובמהלך אחד מקרבות המלחמה מגיעים לפתע החללית "לב הזהב" ות'ור.

הספינה של וואובגר נוחתת על נאנו ונפגשת על ידי הטירומאנים. זאפוד מנהל משא ומתן כדי שת'ור יהיה האל של נאנו ומגלה שאסיד והילמן הם למעשה אותו יצור מיקומים מקבילים, שניהם עשו עסקאות עם זאפוד. מתגלה שזה מה שהביא אותו לכדור הארץ, להציל את ארתור והשאר. כאשר וואובגר מייצג את הטירומאנים לראווה ות'ור מייצג את בני נאנו, השניים נפגשים לקרב.

הקרב מתחיל, אבל ת'ור לא מצליח לנצח מכיוון שוואובגר לא מת, גם כשהוא מכה בפטיש המיולניר. חבילה עבור אקראית מגיעה באמצעות הובלה בין-כוכבית, המכילה את הגומיות המעורבות בהפיכתו של וואובגר לאלמוות, שאקראית מאמינה שיוכלו לפגוע בו. באמצעות מיולניר, משופר עם גומיות, Thor שולח את וואובגר לחלל.

הווגונים מתקרבים מתוך כוונה להרוס את נאנו. ת'ור מצליח להסיט את טילי הווגון, אך נהרג לכאורה על ידי נשק ניסיוני בשם קווסט. קונסטנט מוון משבית את התותח של הווגונים ומשתמש בטיעון שהפקודות שלהם הן להרוג תושבי כדור הארץ ולא נאנו (מבחינה חוקית שתי קבוצות נפרדות, כאשר האחרונות הן אזרחים משלמי מיסים). ילץ מסכים לטענתו וגאה ביכולתו של בנו לפעול לפי החוק והביורוקרטיה. זאפוד והילמן אומרים לאנשים שת'ור הוא האל של נאנו ושכל הפקודות שהוא יוציא יבואו מעתה מהילמן, רק שהילמן ייחתך לשניים על ידי חתיכת פסולת פצצה. למרבה המזל, מותו של הילמן קצר, מכיוון שהמפרץ הרפואי לב זהב מחזיר אותו לבריאות מלאה, עם שינוי קטן בלבד - כעת יש לו פרסות ולא כפות רגליים. למרות שכעת יש לו שליטה על האוכלוסייה, הוא עצמו נהייה ממורמר כשמצא שהוא מוצף בניירת אזרחית. זאפוד יוצא לדרך עם המוח השמאלי לעבוד על מסע הבחירות החוזר שלו ופורד החליט להישאר מאחור ולדגום את הטוב ביותר שיש לנאנו להציע, כדי שיוכל לכתוב חומר למדריך. למעלה בחלל, ת'ור חי ומאוד שמח ללמוד על עלייתו חזרה לתהילה ועל הצלחת תרגיל "מות הקדושים" שלו. ארתור מוצא את החוף מהמבנה שלו. למורת רוחו, הוא מגלה שהווגונים עומדים להרוס אותו.

מהדורה עברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 יצאה המהדורה העברית, בתרגומו של עמנואל לוטם, בהוצאת כתר ספרים (שהוציאה גם את חמשת הספרים הקודמים).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ועוד משהו..., באתר OCLC (באנגלית)