זאנוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
זאנוני
Zanoni
מידע כללי
מאת אדוארד בולוור ליטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה esoteric novel עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1842 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה קובי פין (הוצאה עצמית)
תאריך 2012
תרגום קובי פין
סדרה
ספר קודם Leila: or The Siege of Granada עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא The Last of the Barons עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003741384
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זאנוני (סיפור רוזנקרויצרי) (באנגלית: Zanoni) הוא רומן אנגלי מאת הסופר הבריטי אדוארד בולוור-ליטון שהופיע בשנת 1842. זהו סיפור אהבה וחניכה רוחנית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתחיל בעיר נאפולי, בה שוכן זאנוני. אליה מגיעים צעירים בריטיים על מנת לממש את אמנות הציור והמוזיקה. אחד מהם הוא הצייר גלינדון, המתאהב בשחקנית התיאטרון ויולה. במהלך התאהבות זו פוגש את המורה הרוחני[1] שלו. תחילה הוא מתעמת עמו ולאט לאט במהלך הסיפור, זוכה להתגלויותיו ברמות רוחניות וארציות שלא הכיר קודם. גלינדון עובר לאחר מכן ללמוד אצל מז'נור המורה הרוחני המדעי, בעל החזות הנוקשה, מתוך רצון לרכוש ידע רוחי. הוא מתקדם לאט מדי, בתהליך החניכה של האגודה הרוחית. לאחר מכן מגיע ללונדון ושם בונה את חייו מחדש. פוגש שוב את ויולה כעבור מספר שנים, ומצליח לשכנע אותה לצאת עמו למסע מפרך. בפריז, הוא מתמודד על חייו מול רובספייר, וזוכה לפתע לתמיכה בלתי צפויה. במקביל אנו עדים להתמודדות עזה של זאנוני בין שאיפותיו המנוגדות לארציות ולרוחניות. בין אהבתו לבני האדם ואהבתו לאלוהים. במהלך התחבטויותיו אלה הוא נועד לא פעם עם ידידו המורה מז'נור, שאיננו מביע כל תמיכה בהחלטתו של זאנוני, להפך.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זאנוני - דמות המורה האנושי, שהתגבר על המוות, חברו הטוב של מז'נור, שניהם נותרו חברי האגודה המסתורית של הרוזנקרויצרים ולכן יש ביניהם אחוות ידידים עד לרגע המכריע. זאנוני מתמודד עם עצמו, עם אויביו ועם כוחות האופל.
  • מז'נור - דמות המורה המושלם, ללא דופי, המסוגל להעביר ניסיונות חניכות לכל מי שיתקבל לתנועה הרעיונית והאידיאלית של מסדר צלב הוורד שהוא אחד משרידיה באיטליה ובעולם. אדם נצחי, שהתגבר על המוות.
  • גלינדון - איש צעיר, בשנות ה-20 לחייו. צייר מוכשר המחפש את גורלו האמנותי והאישי באיטליה. פוגש את זאנוני והמפגש הזה, במקביל להתאהבותו בשחקנית ויולה, משנה את חייו.
  • ויולה - צעירה בשנות ה-20 לחייה, יופייה נדיר. שחקנית תיאטרון מוכשרת ביותר. אביה היה מוזיקאי מקורי ויוצא דופן. מחזריה רבים. יש חשש לחייה מאחד מהמחזרים. זאנוני מנסה להגן עליה בצורות שונות. אך יהיה עליו להקריב משהו כדי להצילה. את המסר הזה הוא מקבל מדמות שחורה, אפלה ומפחידה עד להחריד.
  • ז'אן ניקוט - צייר צרפתי, מנסה להיאבק נגד זאנוני. ממחזריה של ויולה. חוזר לפריז ומשתתף במהפכה הצרפתית.
  • הנסיך די______ - אחד ממחזריה של ויולה. דמותו בגובה בינוני ומעלה, נוטה מעט לבשרנות. מגיע להסכמה עם זאנוני באשר לויולה, אך איננו מקיים את הבטחתו, והאיום על חייו בעינו עומד.
  • מסקארי - משרתו של הנסיך די______
  • רובספייר

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אתר "פרסומי חוכמה עתיקים" (Ancient wisdom publications), מאמר הנקרא "זאנוני הוא אחד הסיפורים האיזוטרים הבדיוניים האהובים עלי ביותר, מאת בולוור ליטון" (Zanoni is of my favorite esoterioc fiction from Bulwer Lytton), [2].
  • על הספר 'זאנוני' באתר הוצאת סיפורי אמת-של-הלב

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ [1] אתר "ספר החיים – הבלוג של אייזיק לובלסקי", שם נאמר: "'זאנוני' (Zanoni), הזין כמה מהאתוסים המכוננים של הניו-אייג' המודרני" מאמר מתאריך 14.08.2010