זיזף פירות קטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןזיזף פירות קטן
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: עטלפים
תת־סדרה: דמויי נשפון
משפחה: זיזפיים
סוג: זיזף פירות קטן
מינים
  • Rhinophylla alethina
  • Rhinophylla pumilio
  • Rhinophylla cavernarum
שם מדעי
Rhinophylla
פטרס, 1865
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זיזף פירות קטן (שם מדעי: Rhinophylla), הוא סוג של עטלף קטן במשפחת הזיזפיים, הכולל שלושה מינים, החיים באמריקה הדרומית. הסוג תואר לראשונה בשנת 1865 על ידי הזואולוג הגרמני וילהלם פיטרס ומשמעות שמו המדעי היא ״עלה אף״ בהתייחס לעלה האפי הזקוף של הסוג. מבחינה פילוגנטית, הם קרובים בעיקר לסוג זיזף קצר-זנב.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

לזיזף הפירות הקטן ראש חרוטי, עיניים קטנות וחרטום קצר ומעוגל. האוזניים גדולות, רחבות ומעוגלות (18-15 מ"מ) עם צפירים זעירים, והן חסרות שיער. הגוף גוצי ועגלגל. אורכו של העיטור האפי כפול מרוחבו, והוא כולל זיז ארוך וזקוף בצורת חנית, דיסקית קטנה סביב הנחיריים וחגורת יבלות מאחורי האף. על השפתיים בליטה משולשת מרכזית לצד רפידות בשרניות קטנות יותר.

אורך הראש והגוף של זיזפי הפירות הקטנים 40–48 מ"מ, אורך הזרוע 29–37 מ"מ ומשקלם 16-6.5 גרם. הסוג חסר זנב ובעל קרום תעופה אחורי באורך בינוני.

הפרווה של זיזפי הפירות הקטנים צפופה וצמרירית. צבעה נע בין חום אוכרה לזהוב, חום אפרורי או ערמון. הכנפיים וקצות האוזניים שחורות, ואילו הזרועות, הרגליים הלוע, העיטור האפי והצפירים בצבע ורוד, בורדו או חום-ורוד.

ביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסוג מצוי באמריקה הדרומית, וכל המינים בו מצויים במדינות קולומביה ואקוודור. בית הגידול של זיזפי הפירות הקטנים מורכב מיער גשם טרופי, ביצות, סוואנה טרופית ויערות הרריים על מורדות הרי האנדים. אף על פי שהזיזפים מגלים העדפה ליער ראשוני, ניתן למצוא אותם גם במטעים, סוואנות פתוחות ואזורים עם הפרעה אנושית.

כפי שמרמז שמם, זיזפי הפירות הקטנים הם אוכלי פירות מובהקים; הם ניזונים מפירות מגוונים דוגמת תאנים, פילודנדרון, סולנום, ססרופיה ופלפל שאותם הם מלקטים בעיקר בחופת היער האמצעית; הם צורכים גם כמויות ניכרות של אבקנים. זרעי הפירות אינם נפגעים בתהליך העיכול ומופרשים בשלימותם, ובכך הזיזפים מסייעים בפיזור זרעי הפירות ברחבי היער.

המינים בסוג פעילים בלילה (בעיקר לאחר השקיעה ולפני עלות השחר), ומבלים את היום במבנים ארעיים דמויי אוהל שנוצרים מחיתוך חלקי של עלי פילודנדרון בגובה 15-1.5 מטר מקרקעית היער; לעיתים, זיזפי הפירות הקטנים ישתמשו באוהלים נטושים שנבנו על ידי הזיזף הבנאי או זיזף הפירות הגדול. האוהלים נמצאים בשימוש על ידי קבוצות קטנות שמורכבות מזכר ועד שלוש נקבות ומוחלפים אחת לכמה זמן. זיזפי הפירות הקטנים נטרפים בעיקר על ידי קופי הסנאי שמתמחים באיתור האוהלים שלהם ביער.

אצל סוג זה אין עונת רבייה מוגדרת. הזיזפית ממליטה צאצא יחיד לאחר תקופת היריון של מספר חודשים.

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זיזף פירות אלתינה (Rhinophylla alethina) - קולומביה ואקוודור.
  • זיזף פירות ננסי (Rhinophylla pumilio) - הקטן והנפוץ בסוג. מצוי בברזיל, אזור גויאנה, וונצואלה, קולומביה, אקוודור, פרו ובוליביה.
  • זיזף פירות פישר (Rhinophylla cavernarum) - מצוי בברזיל, קולומביה, וונצואלה, אקוודור ופרו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זיזף פירות קטן בוויקישיתוף