זיזף תאנה קובני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןזיזף תאנה קובני
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: עטלפים
תת־סדרה: דמויי נשפון
משפחה: זיזפיים
סוג: זיזף תאנה קובני
מין: זיזף תאנה קובני
שם מדעי
Phyllops falcatus
גריי, 1839
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זיזף תאנה קובני או זיזף כנף-מגל (שם מדעי: Phyllops falcatus) הוא מין עטלף בינוני במשפחת הזיזפיים, שאנדמי לאזור הקריביים ומהווה מין יחיד בסוגו. הוא תואר מדעית לראשונה בשנת 1839 על ידי הזואולוג ג'ון אדוארד גריי ויש לו שני תת-מינים שמאכלסים איים נפרדים. בעבר נכלל תחת סוג אחד עם זיזף תאנה אדום וזיזף תאנה ג'מייקני אולם השלושה פוצלו לטקסונים מונוטיפיים בעקבות מחקר מורפולוגי ומולקולרי.

תיאור ואנטומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זיזף התאנה בעל גוף גוצי שמנמן, ראש כיפתי מעוגל, גולגולת רחבה ומסיבית ופנים קצרות. הכנפיים רחבות וקצרות יחסית והן מעוגלות בצורת מגל; הכנפיים מתחברות לחלק האחורי של כף הרגל ויש להן אגודלים ארוכים במיוחד. האוזניים בינוניות ומשולשות עם צפירים זעירים והעיניים קטנות. עיטור העלה האפי רחב ועבה, הוא מוקף בטבעת נפוחה וצורתו כשל חנית גדולה. החרטום קצר ורחב, הלסת התחתונה קעורה והשיניים גדולות וחזקות. אורך ראשו וגופו של זיזף התאנה 6.5-5.5 ס״מ, מוטת כנפיו 32–37 ס״מ ומשקלו 16–23 גרם. הוא חסר זנב וכנף הזנב שלו צרה ושעירה. הנקבות גדולות במקצת מן הזכרים.

הפרווה של זיזף התאנה צפופה וארוכה במקצת עם מרקם משי. צבעה הכללי נע בין אוכרה לחום אדמדם, כתמתם, זית או חום אפרורי, כשהיא נוטה להיות כהה ואדמדמה יותר באזור הראש והכתפיים. הגחון והחזה נוטים להיות חיוורים בהרבה, וצבעם נע בין צהבהב לבז׳ או לבנבן. יש ארבעה טלאים לבנים על הפרווה: שניים על הכתפיים ושניים בבסיס האוזניים. הכנפיים מפויחות עם כתמי שיער חיוורים סמוך לגוף, והקרום שבין האצבע הראשונה לשנייה שקוף ובלתי ניתן לקיפול. הזרועות אדמדמות או ורודות. האוזניים זהות לצבע הראש והקצה שלהן שחרחר לעיתים קרובות.

תפוצה וביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זיזף התאנה הקובני אנדמי לאזור הים הקריבי; הוא מצוי בעיקר באיים קובה והיספניולה, כשבאי האחרון הוא מצוי הן בשטחה של האיטי והן בשטחה של הרפובליקה הדומיניקנית. הוא מצוי גם באי הנעורים הסמוך לקובה, האי גונבה ליד האיטי ובאיי קיימן (גראנד קיימן וקיימן בראק). בית הגידול של הסוג מורכב מיער גשם טרופי ובתה חופית, והוא מצוי בשפלות עד אזורים הררים נמוכים ברום 680 מטר מעל פני הים.

זיזף התאנה פעיל בלילה וחי בבדידות, בזוגות או בקבוצות קטנות של 3–5 פרטים; בדרך כלל הוא חי בקבוצות נפרדות לפי זוויג. הזיזף מבלה את שעות היום בשינה בחללי עצים, מערות ועל ענפים ויוצא לתור אחר מזון בערב או לאחר רדת החשיכה. עקב מבנה כנפיו, הטיסה שלו איטית והוא אינו יכול לטוס למרחקים ארוכים; מאידך, יש לו יכולת תמרון טובה שמאפשרת לו לנוע בצמחייה צפופה בחיפוש אחר מזונו.

כפי שמרמז שמו, התזונה של זיזף התאנה הקובני מורכבת בעיקר ממיני תאנים, אך גם מפירות נוספים כמו ססרופיה וסיזיגיום. הזיזף משתמש באיכון-הד בתדר של 23–73 קילוהרץ כדי לנווט בחשיכה, וכנראה גם כדי לאתר פירות בין העלים. הטורפת העיקרית של זיזף התאנה היא תנשמת לבנה קריבית, ובאזורים מסוימים הוא מהווה את מזונה העיקרי. לזיזף התאנה אין עונת רבייה קבועה, והזיזפית עשויה להתרבות פעמיים מדי שנה. הרבייה היא ככל הנראה פוליגמית.

מצב שימור[עריכת קוד מקור | עריכה]

זיזף התאנה הקובני מסווג על ידי הרשימה האדומה של IUCN במצב השימור ללא חשש (LC), כיוון שלמרות שתפוצתו מוגבלת למספר איים, אוכלוסייתו גדולה ויציבה והוא סובלני להפרעה בבית גידולו. עם זאת, המין חווה ירידה ממושכת לאורך המאה ה-20 ונדיר יותר מבעבר. האיומים העיקריים עליו הם בירוא יערות ושינויי אקלים. זיזף התאנה נוכח במספר אזורים מוגנים באיי הקריבים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זיזף תאנה קובני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זיזף תאנה קובני באתר הרשימה האדומה של IUCN