חוק ארגון מחדש של המדינות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חוק ארגון מחדש של המדינות
States Reorganisation Act
राज्य पुनर्गठन अधिनियम
פרטי החוק
מדינה הודוהודו הודו
תאריך חקיקה 1956
גוף מחוקק הפרלמנט ההודי (לוק סבהה)
שטחים שעליהם חל החוק המדינות והטריטוריות של הודו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חוק הארגון מחדש של המדינות, 1956אנגלית: States Reorganisation Act; בהינדי: राज्य पुनर्गठन अधिनियम) היה רפורמה גדולה בגבולות המדינות והטריטוריות של הודו, וארגן אותם מחדש לפי קווי חלוקה לשוניים.[1]

למרות ששינויים נוספים בגבולות המדינה של הודו נעשו מאז 1956, חוק הארגון מחדש של המדינות הוא השינוי הנרחב ביותר בגבולות המדינות לאחר עצמאות הודו, וגבולות מרבית מדינות הודו מבוססים עליו.

החוק נכנס לתוקף במקביל לתיקון השביעי לחוקת הודו,[2] בו (בין היתר) הוכר מבנה חדש של מדינות הודו והוסדרו הדרישות להעברת חוק ארגון מחדש של המדינות, 1956 במסגרת הוראות חלק א' של חוקת הודו, סעיף 3.[3]

אינטגרציה פוליטית לאחר העצמאות והחוקה של 1950[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלוקה מנהלית של הודו בשנת 1951. שימו לב שסיקים הייתה מדינה עצמאית עד 1975.

הודו הבריטית, שכללה את הודו, פקיסטן, בנגלדש ומיאנמר של ימינו, חולקה לשני סוגים של טריטוריות: מחוזות הודו הבריטית, שנשלטו ישירות על ידי פקידים בריטיים הכפופים למושל הכללי של הודו; ומדינות הודיות, בשליטתם של שליטים מקומיים שהכירו בסוזרניות הבריטית. כתוצאה מרפורמות בתחילת המאה ה-20, ברוב המחוזות הבריטיים נבחרו בתי מחוקקים ומושלים, אך חלק מהמחוזות הקטנים יותר נשלטו על ידי נציב כללי שמונה על ידי המושל הכללי. רפורמות שביצע המנהל הבריטי בשנות ה-30, בעיקר במסגרת חוק ממשלת הודו, 1935, הביאו את עקרון הפדרליזם, שעבר להודו העצמאית.

ב-15 באוגוסט 1947, בוטל הראג' הבריטי והודו חולקה לשתי מדינות: הודו ופקיסטן. הבריטים במקביל ביטלו את הבריתות שלהם עם יותר מחמש מאות מדינות הודיות, שיכלו לבחור בין סיפוח להודו, סיפוח לפקיסטן או עצמאות. מרבית המדינות הסתפחו להודו ומיעוטן לפקיסטן. שלוש מדינות גדולות פנו לעצמאות: היידראבאד, שנכבשה על ידי הודו, בהוטן, שהייתה למדינה עצמאית, וג'אמו וקשמיר, שהפכה לסכסוך בין הודו לפקיסטן.

מדינות דרום הודו לפני חוק ארגון מחדש של מדינות

בין 1947 ל-1950 לערך, שטחי המדינות הנסיכותיות שולבו בהודו. חלק מהמדינות אוחדו עם המחוזות הקיימים בהם גבלו; אחרות חברו למדינות נוספות והקימו מדינות איחוד, כגון רג'יפוטנה, הימאצ'ל פרדש, מאדהיה בהרט וווינדהיה פרדש; ומספר מדינות, בהם מייסור, היידראבאד, בופאל ובילספור, נותרו מדינות נפרדות בתוך הודו.

חוקת הודו, שנכנסה לתוקף ב-26 בינואר 1950, הפכה את הודו לרפובליקה, שהוכרזה גם כ"איחוד של מדינות".[4] החוקה הבחינה בין שלושה סוגים עיקריים של מדינות. שנקראו על פי הסעיפים שבהם הוגדרו בנספח הראשון לחוקת הודו - מדינות חלק א', מדינות חלק ב', מדינות חלק ג' ומדינות חלק ד'.[5]

בסיווג זה, למדינות חלק א' היה מושל, למדינות חלק ב' היה ראג'פרמוק ולמדינות חלק ג' היה נציב.[7]

תנועה למדינות לשוניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרישה לארגון מדינות על בסיס לשוני החלה עוד לפני שעצמאות הודו. תנועה לשונית ראשונה מסוגה החלה בשנת 1895, במה שהוא כיום אודישה. התנועה צברה תאוצה בשנים מאוחרות יותר עם הדרישה לפיצול מחוז ביהאר ומחוז אוריסה עבור דוברי אורייה.[8][9] בשל מאמציו של מדחוסודאן דאס, אבי הלאומיות של אודיה, התנועה השיגה בסופו של דבר את מטרתה ב-1936, כאשר מחוז אוריסה הפכה למדינה ההודית הראשונה שאורגנה על בסיס שפתי, כבר בהודו הבריטית.

בתקופה שלאחר עצמאות הודו עלו כמה תנועות פוליטיות לארגון מדינות על פי חלוקה לשונית. התנועה לפיצול החלק הצפוני של מדינת מדראס דובר הטלוגו צברה כוח בשנים שלאחר העצמאות, ובשנת 1953, 16 המחוזות הצפוניים דוברי הטלוגו של מדינת מדרס הפכו למדינת אנדרה.

בין 1950 ו-1956, בוצעו עוד מספר שינויים קטנים בגבולות מדינות הודו: המדינה הקטנה בילספור אוחדה עם הימאצ'ל פרדש ב-1 ביולי 1954; וצ'נדרנגור, מובלעת לשעבר של הודו הצרפתית, אוחדה עם מערב בנגל ב-1955.

הוועדה לארגון מחדש של מדינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 1948 הוקמה ועדת המחוזות הלשוניים, שדחתה את השימוש בשפה כפרמטר לארגון מדינות הודו. בדצמבר 1953 מינה ראש ממשלת הודו ג'ווהרלל נהרו ועדה חדשה, הוועדה לארגון מחדש של המדינות, עליה הטיל לארגן מחדש את המדינות ההודיות. בראש הוועדה החדשה עמד נשיא בית המשפט העליון בדימוס, פזאל עלי; שני חברי הוועדה האחרים היו ה.נ. קונזורו וק.מ. פאנקיר. על הוועדה פיקח שר הפנים גובינד באלאב פאנט.

הוועדה לארגון מחדש של המדינות הגישה את מסקנותיה ב-30 בספטמבר 1955, כשהיא ממליצה על ארגון מחדש של מדינות הודו. הפרלמנט ההודי דן במסקנות הוועדה.[10]

מדינות הודו לאחר חוק ארגון מחדש של מדינות

שינויים קשורים על ידי חקיקה אחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוק ארגון מחדש של המדינות נחקק ב-31 באוגוסט 1956. לפני כניסתו לתוקף ב-1 בנובמבר, נעשה תיקון חשוב לחוקת הודו. על פי התיקון השביעי, בוטלה החלוקה הקודמת למדינות,. כשמדינות חלק א' וב' הושוו בשם "מדינות". סוג חדש של ישות, טריטוריית איחוד, החליף את הסיווג כמדינה חלק ג' וד'.

חוק נוסף נכנס לתוקף גם ב-1 בנובמבר, שהעביר שטחים מסוימים מביהר למערב בנגל.[11]

השינויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוק ארגון מחדש של המדינות משנת 1956 חילק את הודו למדינות וטריטוריות איחוד. הרשימה הבאה מפרטת את המדינות ואת שטחי האיחוד של הודו כפי שאורגנו מחדש ב-1 בנובמבר 1956:

מדינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. אנדרה פרדש: נוצרה על ידי מיזוג מדינת אנדרה והאזורים דוברי הטלוגו של מדינת היידראבאד.
  2. אסאם: המפה הסמוכה מתארת את התרחיש על פי חוק ארגון מחדש של מדינות משנת 1956. עם זאת, מדינת אסאם חולקה עוד יותר לארונאצ'ל פרדש, מיזוראם, נאגאלנד, מגהלאיה (לא לפי סדר כרונולוגי) בשנים שלאחר מכן.
  3. ביהר: שטחים קטנים הועברו למערב בנגל.
  4. מדינת בומביי: המדינה הורחבה על ידי סיפוח המדינות סוראשטרה וקוץ', לצד המחוזות דוברי מראטהית של מדינת היידראבאד. המחוזות דוברי קאנדה בדרום המדינה הועברו למדינת מייסור.
  5. קרלה: הוקמה על ידי איחוד מדינת טרוונקור-קוצ'ין עם האזורים דוברי מלאיאלאם של מדראס. אזורים דוברי טמילית בטרוונקור-קוצ'ין הועברו למדינת מדרס. איי לקדייב ומיניקוי הופרדו ממחוז מלאבר כדי ליצור טריטוריית איחוד חדשה איי לקדייב, אמנדיבי ומיניקוי.[12]
  6. מאדהיה פרדש: וינדהיה פרדש, מאדהיה בהרט ובופאל אוחדו עם מאדהיה פרדש; המחוזות דוברי מראטהית שלמאדהיה פרדש הועברו למדינת בומביי.
  7. מדראס: הוגדרה כמדינת הטמילים. מחוז מלאבר דובר מלאיאלאם הועבר לקרלה, ומחוז דרום קנרה חולק בין האזורים דוברי קאנדה שהועבר למדינת מייסור ודוברי מלאיאלאם שהועברו לקרלה וטריטוריית איחוד חדשה, האיים לקדיביים, מיניקוי ואמינדיבי. החלק הדרומי של טרוונקור-קוצ'ין דובר הטמילית נוספו למדינת מדראס.
  8. מדינת מייסור: גדלה על ידי הוספת מדינת קורג והמחוזות דוברי קנאדה ממערב מדראס, דרום בומביי ומערב היידראבאד.
  9. פנג'אב: מוגדל על ידי הוספת איחוד מדינות פטיאלה ופנג'אב המזרחית.
  10. ראג'סטאן: מוגדל על ידי הוספת מדינת אג'מר וחלקים ממדינות בומביי ומאדהיה בהרט.
  11. מערב בנגל: מוגדל על ידי הוספת אזור מביהר.

בגבולות ג'אמו וקשמיר, אודישה ואוטר פרדש לא נעשו שינויים ב-1956.

מדינות חלק ג' וד' שלא מוזגו עם מדינות אחרות, הפכו לטריטוריות איחוד:

  1. איי אנדמן וניקובר
  2. דלהי
  3. מניפור
  4. טריפורה
  5. הימאצ'ל פרדש
  6. איי לקדייב, מיניקוי ואמינדיבי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Explainer: The reorganization of states in India and why it happened, ‏2 November 2016
  2. ^ Seventh Amendment
  3. ^ The Constitution of India, Part 1
  4. ^ "Article 1". Constitution of India. אורכב מ-המקור ב-2 אפריל 2012.
  5. ^ The Constitution of India, First Schedule
  6. ^ "The Constitution (Seventh Amendment) Act, 1956". אורכב מ-המקור ב-1 במאי 2017. נבדק ב-2011-11-19. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Indiapedia: The All-India Factfinder. Hachette UK. 2013. ISBN 9789350097663.
  8. ^ "Demand of separate province for Oriya". The Telegraph. אורכב מ-המקור ב-12 בנובמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Sharma, Sadhna (1995). States Politics in India. ISBN 9788170996194.
  10. ^ "Reorganisation of states" (PDF). Economic Weekly.
  11. ^ Bihar and West Bengal (Transfer of Territories) Act, 1956
  12. ^ "The States Reorganisation Act, 1956" (PDF). legislative.gov.in. Government of India.