חלום ישן (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"חלום ישן"
סינגל בביצוע לירון עמרם
מתוך האלבום חלום ישן
יצא לאור 8 בספטמבר 2016[1]
שפה עברית
אורך 3:32
כתיבה לירון עמרם[2]
לחן לירון עמרם[2]
הפקה רועי אביטל[3]
עיבוד לירון עמרם[2][1]

"חלום ישן" הוא שיר שכתב, הלחין וביצע המוזיקאי והזמר הישראלי לירון עמרם. השיר התפרסם ב־8 בספטמבר 2016 כסינגל הראשון מתוך אלבום הבכורה של הזמר, "חלום ישן", שיצא לאור ב־2018.

כתיבה ותהליך היצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"חלום ישן" הוא שיר הנושא של אלבום הבכורה של הזמר, "חלום ישן". מבין 12 שירי האלבום, השיר היה האחרון שכתב עמרם, אבל הראשון שפרסם כסינגל. את המילים כתב ב־10–15 דקות. מבחינה מוזיקלית, עמרם ידע מראש שמקצב השיר יהיה Four on the floor (אנ') (מקצב של ארבעה רבעים שמאפיין להיטי דיסקו ומוזיקה אלקטרונית). עמרם הקליט סקיצה וחיפש מפיק מוזיקלי לאלבום כולו[3].

תהליך חיפוש המפיק היה מורכב, ובמהלכו התעצב השיר. בתחילה פנה עמרם לעידן ("ברונו") גרייף מ"טרי פויזן". עמרם החליט לא לקחת אותו לתפקיד המפיק בסופו של דבר, אבל גרייף סייע לו להגיע לביט של השיר. עמרם המשיך בחיפושיו והגיע למיכאל כהן. גם כהן לא נבחר כמפיק, אבל סייע לעמרם להבין את תפקיד הבס בשיר. בהמלצת ידידתו צליל דנין פנה עמרם לרועי אביטל, שעבד בעבר עם דנין. עמרם החליט שאביטל יהיה מפיק האלבום. לעמרם ולאביטל היה ברור שהשיר "חלום ישן" הוא השיר הראשון שהם צריכים לעבוד עליו. בסשן הראשון של השניים התעצב הבסיס של הפקת השיר. השניים הגדירו את חטיבת הקצב. בהמשך התווסף הסינתיסייזר, ואחר כך גיטרות הסרף (אנ'), שהוסיפו אווירה מזרחית לשיר. עמרם עשה הפסקה של חודש שבמהלכה חיפש דבר מה שהיה חסר לו בשיר, והגיע להחלטה להוסיף כינורות. הוא כתב את עיבוד הכינורות בעצמו, ולהקלטתם בחר את אמיתי צברי, שעבד בעבר עם אביו של לירון, אהרן. צברי הוקלט בשישה ערוצים כדי לתת צבע של תזמורת. בשלב הסופי של ההקלטה הסתייע עמרם במתופף שלו, ברק בן צור, וביקש ממנו הקלטת מצלתיים בלבד, ולבסוף עיצבו עמרם ואביטל את הגרסה הסופית של השיר[3].

עמרם החליט לפרסם את הסינגל בלי לחכות לשאר האלבום. החלטה נוספת שלו הייתה להוציא את הסינגל בהוצאה עצמית[3].

השיר הצליח והושמע בתחנות רדיו בעלות כיוון מוזיקלי שונה מאוד כמו גלגלצ ולב המדינה. ”לא עשיתי שום דבר כדי להתחנף לאוזן של מישהו אחר. עשיתי את הדברים שאני אוהב. הוא [רועי אביטל] עשה את הדברים שהוא אוהב. וזה ההישג של השיר”, אמר עמרם[3].

כיבוש יריחו שימש השראה לעמרם למילים "עד שייפלו החומות" ולמוזיקה שמלווה את המילים: "דמיינתי את החומות נופלות", סיפר[3].

עמרם סיפר שהשיר מבטא כמיהה ובקשה להצלחה, אהבה והשראה. המשפט "עד שייפלו החומות ואז תבואי אלי" ניתן לפרשנות אישית כפנייה לאישה או כבקשת השראה[4]. הוא הוסיף שמבין שתי שיטות ליצירה: לחכות להשראה, או לגשת לעבוד וליצור, הוא בחר בשיטה השנייה, החליט שהוא רוצה לכתוב את השיר וקיבל ביצירה סיוע מאלוהים[4].

עמרם אייר את עטיפת הסינגל[1].

מצעדי פזמונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נכנס למצעד הפזמונים השבועי של רשת ג' ב־10 בנובמבר 2016[5] וצעד תשעה שבועות, עד 12 בינואר 2017, אז יצא מהמצעד[6]. בשיאו הגיע למקום הרביעי ב־24 בנובמבר 2016[7].

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים שבועיים (2016–2017)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל רשת ג' 4[7]

משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]