טארט פודינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טארט פודינג
Custard tart
מאכלים
סוג sweet tart עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא צרפת, בריטניה, סין
מרכיבים עיקריים קליפת מאפה, ביצה, פודינג
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טארט פודינגאנגלית: Custard tart) הוא מאפה אפוי העשוי מבצק הממולא בפודינג ובביצים.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההתפתחות של הטארט דומה מאוד לפשטידה. בשפה האנגלו-נורמנית המאפה נקרא "crustade" (בעברית: "לא מאושר").[2]

מתכונים רבים מימי הביניים כללו בדרך כלל מאפי בצק עלים עם מילוי תערובת של שמנת, חלב או מרק, ביצים, ממתיקים כמו סוכר או דבש, ולפעמים תבלינים.[3] אז ניתן היה להכין טארטים עם חלב שקדים בתקופות של צום כגון התענית, אולם הם היו יקרים למדי והיו זמינים רק לאנשים בעלי איכות חיים גבוהה.[4] בדרך כלל, נוספו גם מרכיבים מלוחים כמו בשר חזיר טחון או מח עצם. הסיבה לכך היא ששילובי מרכיבים מתוקים ומלוחים היו נפוצים יותר באנגליה בימי הביניים. מילוי הטארט עצמו היה תמיד מתוק.[5]

גרסאות מודרניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טארט בציפוי פירות במילוי פודינג

טארטי פודינג בימינו עשויים בדרך כלל מקלתית, ביצים, סוכר, חלב או שמנת ווניל. נהוג לפזר מעליהם אגוז מוסקט ואז לאפות. בניגוד לטארט ביצים, טארט הפודינג מוגש בדרך כלל בטמפרטורת החדר. הם מוגשים כטארטים בודדים, בדרך כלל בקוטר של כ-8 ס"מ, או כטארטים גדולים יותר כך שניתן לחלק אותם לפרוסות.

בריטניה וחבר העמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טארט הפודינג הפך למאפה אהוד בבריטניה ובמדינות חבר העמים, שם הם נקראים "טארט פודינג ביצים" או פשוט "פודינג ביצים" כדי להבדיל בין המילוי המבוסס על ביצים לבין הקרם הנפוץ יותר המוגש על בסיס קורנפלור. הם נמכרים במרכולים ובמאפיות בכל רחבי בריטניה.[6]

הטארטים מוגשים כטארט גדול וחותכים אותו לפרוסות, או כטארטים אישיים קטנים יותר. הם תמיד מכוסים בשבבי אגוז מוסקט, ציפוי פירות בסגנון צרפתי או אבקת קינמון.

צרפת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טארטי הפודינג בצרפת, שם הם מוכרים בשם Flan pâtissier (פלאן פטיסייה), בדרך כלל ממולאים בפירות, מה שהופך אותם דומים למאכל הצרפתי הפופולרי "קלאפוטי (צר')", טארט שמורכב גם מפירות.[7]

פורטוגל ומקאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – פסטל דה נאטה

פסטל דה נאטה הוא מאפה פורטוגזי מתוק במילוי רפרפת וקינמון הנפוץ בפורטוגל ובקרב מדינות הדוברות פורטוגזית. הקינוח מורכב ממעטפת דקה של בצק עלים דמוית טארט שעליה מוסיפים רפרפת המבוססת על חלמון ביצה וקינמון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טארט פודינג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Custard tarts recipe". foodtolove.com.au. אורכב מ-המקור ב-18 בינואר 2017. נבדק ב-18 במאי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Custard". Oxford English Dictionary, Second Edition. Oxford University Press. 1989. נבדק ב-14 בדצמבר 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Matterer, James L. (2000). "Daryols". A Boke of Gode Cookery — Medieval Recipe Translations. נבדק ב-14 בדצמבר 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Baking for Britain — Custard Tarts". 2006. נבדק ב-15 בדצמבר 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Icon nominations > Egg custard tart". Icons — a portrait of England. Department for Culture, Media and Sport. אורכב מ-המקור ב-6 יוני 2008. נבדק ב-14 דצמבר 2007.
  6. ^ Wade, Emilie (2019-03-25). "Where to buy the best egg custard tart". Good Housekeeping (באנגלית בריטית). נבדק ב-2022-03-10.
  7. ^ "Flan pâtissier à la vanille (Julien Delhome)".