טיוטה:דרכון פיני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דרכון פיני ביומטרי

דרכון פיני הוא מסמך נסיעה, המונפק לאזרחי פינלנד המאפשר להם לצאת אל מחוץ לגבולות פינלנד, ומזכה את נושאו להגנה וסיוע קונסולרי של רומניה מול גורמים זרים. נכון לאפריל 2021, נושאי דרכון רומני מורשים להיכנס ל-187 מדינות וטריטוריות ללא צורך באשרת כניסה.

אזרחים פינים יכולים לחיות ולעבוד בכל מדינה בתוך האיחוד האירופי כתוצאה מזכות התנועה והמגורים החופשית הניתנת בסעיף 21 של אמנת האיחוד האירופי.

כל אזרח פיני הוא גם אזרח האיחוד האירופי, הדרכון, יחד עם תעודת הזהות הלאומית מאפשרים זכויות תנועה ומגורים חופשיים בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי, האזור הכלכלי האירופי ושווייץ. אם במדינה צד שלישית אין שגרירות של פינלנד נושא הדרכון יוכל לבקש עזרה מכל שגרירות של של כל מדינה אחרת שחברה באיחוד לצורך הגנה קונסולרית.

מראה חיצוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת-1996 שהצטרפה פינלנד לאיחוד האירופי לדרכונים הפינים יש כריכה בצבע בורדו וכמובן הפריסה הסטנדרטית של האיחוד האירופי כאשר הסמל הפיני מתנוסס במרכז הכריכה הקדמית, המילים "Euroopan unioni" (פינית) ו-"Europeiska unionen" (שוודית) שמשמעותן "האיחוד האירופי" רשומות מעל הסמל, והמילים "Suomi – תרגום לעברית ''פינלנד", שם המדינה בפינית ובשוודית ו-Pass בתרגום לעברית ''דרכון''

דרישות אשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לאפריל 2021, לאזרחים פינים יש גישה חופשית ל-187 מדינות וטריטוריות. הדרכון נמצא במקום ה-15 מבחינת רמת חופש הנסיעה מה שדירג את הדרכון הפיני במקום השלישי בעולם על פי מדד הנלי לדרכונים.[1]

וכחברה באיחוד האירופי נהנים אזרחי פינלנד מחופש תנועה בתוך האזור הכלכלי האירופי (EEA). הוראת זכויות האזרח[2] מגדירה את זכות התנועה החופשית עבור אזרחי ה-EEA. באמצעות הסכמים דו-צדדיים חופש התנועה מורחב לשווייץ,וכל אזרחי האיחוד האירופי וה-EFTA אינם רק פטורים מאשרות, אלא זכאים חוקית להיכנס ולגור זה במדינות אחרות.

  רומניה
  חופש התנועה
  אין צורך באשרה
  אשרה בהגעה
  אשרה אלקטרונית
  אשרה אלקטרונית או אשרה בהגעה
  נדרשת אשרה

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]