טיוטה:חוויאר אורטגה-סמית'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חביאר אורטגה סמית'-מולינה
Francisco Javier Ortega Smith-Molina
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 28 באוגוסט 1968 (גיל: 55)
מדריד , ספרד
מדינה ספרד
מפלגה ווקס
השקפה דתית נצרות קתולית

פרנסיסקו חאבייר אורטגה סמית'-מולינה ( מדריד, 28 באוגוסט 1968 ) הוא עורך דין ופוליטיקאי ספרדי, המזכיר הכללי של מפלגת ווקס מאז 2014 וסגן בבית המחוקקים של הקונגרס .

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורטגה סמית' נולד ב-28 באוגוסט 1968 במדריד. אביו, ויקטור מנואל אורטגה פרננדס-אריאס, הוא ספרדי, ועורך דין בהכשרתו. אמו, אנה מריה סמית'-מולינה רוביאטי, היא ארגנטינאית, ממוצא אנגלי ואיטלקי. היא נולדה למשפחת פורטניו אמידה שהתעשרה באמצעות מסחר בבניין. הוא מחזיק באזרחות ספרדית וארגנטינאית כפולה. בן ונכד של עורכי דין, הוא בן דודו של חואן צ'יצ'ארו אורטגה, גנרל בשירות מילואים ומנכ"ל הקרן הלאומית של פרנסיסקו פרנקו, שאורטגה סמית' מקיימת איתו קשר הדוק. שלושת אחיו עשו קריירות עסקיות, והפכו לבעלי עסקים. אף על פי שמשפחתו גרה באזור ארתורו סוריה במדריד ( בסיודד ליניאל ), הוא למד בבית הספר סן אגוסטין ברחוב פאדרה דמיאן, צ'מרטין. מאוחר יותר הוא למד משפטים במרכז חינוכי בטולדו התלוי באוניברסיטת קומפלוטנסה של מדריד, וסיים את התואר שלו באוניברסיטת אלקלה .

הוא שיתף פעולה ב- Así, עלון תאורטי של Falange Española de las JONS מ-Ciudad Lineal, בשנת 1986 הוא חתם בכתב העת הזה על המאמר No" olvidar" (אל תשכח), שבו אורטגה סמית' העלה את דמותו של חוסה אנטוניו פרימו דה ריברה והאדיר את מפלגת הפלנחה בתקופה שבין המלחמות.

לפי הדיווחים, הוא בילה 9 חודשים במילוי חובת הגיוס לצבא במסגרת COE 13, חלק מקבוצות המבצעים המיוחדים (GOE), הממוקמת בבסיס סן פדרו, קולמנאר וייחו. הוא היה מתאמן נלהב של אמנויות לחימה עד שפציעה בברך מנעה ממנו להמשיך.

הוא עמד בבחירות לפרלמנט האירופי ב-1994 כמועמד לקואליציית Foro-CDS בראשות המדען הפופולרי אדוארד פאנסט .

לאחר שעבר לצ'אמברי, אורטגה סמית' התחיל קריירה מקצועית כעורך דין. ב-2012 הוא התקבל לעבודה כעורך דינו של סנטיאגו אבסקל במהלך משפט ב- בית הדין הלאומי נגד כמה אנשים שלכאורה התעללו מילולית באבסקל בחבל הבסקים לפני שנים; מלווים במשפט על ידי איוואן אספינוסה גה לוס מוטנרוס, השלישייה הזו, יחד עם אשתו של האחרון, רוסיו מונסטריו, הפכו למכרים קרובים. הוא עבד במחלקה המשפטית של קרן DENAES ("למען הגנת האומה הספרדית"), ושימש גם כדובר הארגון.

אורטגה סמית' במהלך עצרת של ווקס ב-2018

בתור חבר מייסד של ווקס, נכלל ב-2013 כסגן נשיא זמני של הארגון בהליך רישום המפלגה הפוליטית במשרד הפנים הנדרש ללגליזציה. הוא עמד בראש רשימת הבחירות של ווקס לבחירות המוניציפליות ב-2015 במדריד. הוא גם התמודד על מושב של סנטור המייצג את מדריד בבחירות הכלליות של 2015 ו-2016, ולא הצליח להיות חבר בבית העליון לאחר שקיבל, בהתאמה, 34,702 ו 26,781 קולות, הרבה פחות מ 725,719 ו 720,901 קולות של הסנטורים שנבחרו אחרונים בכל מערכת בחירות.

ביוני 2016 הוא השתתף בתעלול תעמולה יחד עם חברי מפלגה נוספים בגיברלטר, והפיץ את דגל ספרד בשטח הבריטי שמעבר לים. הוא ברח בשחייה הרחק מהסלע. עם תפקידו בניהול האסטרטגיה השיפוטית של ווקס, הוא מילא תפקיד בהאשמה הפופולרית שהפעיל ווקס בהליכים השיפוטיים בבית המשפט הגבוה לצדק של קטלוניה, ב- בית הדין הלאומי ובית המשפט העליון נגד מנהיגים בדלנים קטאלונים העומדים בפני אישומים פליליים. כולל המשפט בעל פה בטלוויזיה .

לאחר הבחירות האזוריות באנדלוסיה ב-2018, הוא היה הנציג הלאומי של המפלגה שחתמה על ההסכם עם המפלגה העממית להרכב מועצת המנהלים של הפרלמנט של אנדלוסיה שבסופו של דבר השיגה את ווקס מושב בה, ובכך סיכל במהירות את הניסיון להקים Cordon sanitaire סביב מפלגתו על ידי שאר הכוחות הפרלמנטריים.

אורטגה סמית', שהתמודדה במקום השני ברשימת ווקס במדריד לקונגרס הצירים בבחירות הכלליות ב-28 באפריל 2019, נבחר לחבר בקונגרס הצירים ה-13. הוא גם התמודד במקום הראשון ברשימת ווקס בבחירות המוניציפליות במדריד ב-26 במאי 2019, והפך לחבר במועצת העיר.

באוקטובר 2019 האשים אורטגה סמית' את לאס טרסה רוסאס (13 נשים צעירות מהנוער הסוציאליסטי המאוחד שהוצאו להורג על ידי כיתת יורים זמן קצר לאחר תום מלחמת האזרחים בספרד), בכך שהיו "מענות", "רוצחות" ו"אנסות". משטר פרנקו עצמו לא האשים אותם בפשעים כאלה, לאחר שגזר עליהם עונש מוות. המשטר הוציא אותן להורג על בסיס ה"דבקות במרד".

ב-10 במרץ 2020, במהלך מגפת הקורונה המתמשכת, ווקס אישרה שאורטגה סמית' נבדקה חיובית ל- SARS-CoV-2 . אורטגה סמית', שנסע ללומברדיה בפברואר, הראה תסמינים דומים לאלו של נגיף הקורונה יומיים לפני כן במהלך כנס מפלגה שנחגג ב- ויסטלגרה בהשתתפות 9,000 מתומכי המפלגה, שם חיבק, לחץ ידיים ונישק הרבה אנשים. ב-7 במרץ הוא גם בירך את 1,100 האורחים לארוחת ערב בחאאן בזה אחר זה.

הוא מתנגד לסנטיאגו אבסקל בתוך ווקס. אבסקל התערב כדי להדיח את תומכיו של יריבו מהנהגת חלקים פרובינציאליים במפלגה.

עמדות פוליטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורטגה סמית' היא מיליטריסט מושבע. הוא טוען שההיסטוריה של ספרד היא "בלתי ניתנת להסרה" ומגדיר אותה כ"קשורה בל יינתק לחרב ולצלב". על פי גיירמו פרננדס, נאום זירת השוורים ויסטלגרה ב-2018 של אורטגה סמית' - שהתחיל בשבח התפקיד ה"מוביל" של הכוחות הספרדיים בניצחון 1571 של קרב לפנטו על פני ה"ברבריות", במטרה לתדלק את תחושת האומה. גורל היסטורי – היה ניסיון להתחבר לרעיונות הדיסקורסיבים והאידאולוגיים של הימין הקיצוני הספרדי. כאורח בהפגנה של ההתאחדות הפוליטית יוסאפול בברצלונה ב-29 בספטמבר 2018, נאומו במהלך האירוע כלל דיבור נגד האיחוד האירופי. הוא בז למהגרים בלתי חוקיים כ"נשאים של מחלות זיהומיות קשות".

הוא הגן על חוסה אנטוניו פרימו דה ריברה להיות "אחד האנשים הגדולים בהיסטוריה ". ב-2012 הוא ארגן הפגנות מול שגרירות ארגנטינה נגד הנשיאה דאז כריסטינה פרננדס דה קירשנר, אותה האשים בתמיכה בוונצואלה ובאיראן, וקרא לגירוש ארגנטינה מה-G20. [ דרוש ציטוט ] הוא מגן על עמדות פרו-ישראליות. והוא גם הגן על היבטים של החונטה הצבאית של ארגנטינה בוועידה בבואנוס איירס באוגוסט 2019. [ צריך ציטוט ]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חוויאר אורטגה-סמית' בוויקישיתוף


קטגוריה:פוליטיקאים ספרדים