טיוטה:יחסי ארצות הברית-סומלילנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי ארצות הבריתסומלילנד
ארצות הבריתארצות הברית סומלילנדסומלילנד
ארצות הברית סומלילנד
שטחקילומטר רבוע)
9,833,517 137,600
אוכלוסייה
341,511,559 3,500,000
תמ"ג (במיליוני דולרים)
25,462,700
תמ"ג לנפש (בדולרים)
74,559
משטר
רפובליקה נשיאותית פדרלית רפובליקה

בין ארצות הברית וסומלילנד לא מתקיימים יחסים דיפלומטיים רשמיים. בעוד שסומלילנד מפעילה משרד קישור מייצג בוושינגטון הבירה, אין לה מעמד דיפלומטי רשמי על פי אמנת וינה בדבר יחסים דיפלומטיים.[1] שתי המדינות מקיימות קשר שכן משלחות משני הצדדים נפגשו בעבר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדיניות ארצות הברית לגבי סומלילנד כוללת אפשרות לאיחוד האפריקאי לדון בשאלה לגבי מעמדה של סומלילנד כאומה עצמאית. ארצות הברית עוסקת בסומלילנד בנושאי מדיניות כמו דמוקרטיזציה ופיתוח כלכלי. בשנת 2007, ארצות הברית סיפקה מיליון דולר בסיוע המכון הרפובליקני הבינלאומי לתמיכה בהכשרה לפרלמנטרים ובתוכניות מפתח אחרות בהכנות לבחירות לנשיאות ב-2010. ארצות הברית ציפתה לספק המשך תמיכה של 1.5 מיליון דולר לתהליך הדמוקרטיזציה בסומלילנד לאחר הבחירות.[2]

בין 20 במרץ ל-28 במרץ 2010, משלחת של שרים ואנשי פרלמנט בכירים של סומלילנד ביקרה בארצות הברית על פי הזמנה מהמדינה. המשלחת נפגשה עם בכירים במועצה לביטחון לאומי בבניין ההנהלה של הבית הלבן. המשלחת ניהלה דיונים מרובים עם הנהגת לשכת אפריקה של מחלקת המדינה, כולל עוזר מזכיר המדינה לענייני אפריקה, סגן עוזר מזכיר המדינה הראשי לענייני אפריקה וסגן עוזר מזכיר המדינה למזרח אפריקה. בפגישות השתתפו גם בכירים ממחלקת ההגנה ומלשכות וסוכנויות ממשלתיות רלוונטיות אחרות. שתי המדינות חקרו את מעמדה הפוליטי של סומלילנד לאור תהליך השלום בג'יבוטי. הדיונים נסבו סביב קיצוניות דתית, טרור, פיראטיות והיעדר פיתוח חברתי וכלכלי נאות. הצד האמריקני הבטיח את תמיכתו והסכים להקמת קבוצת מעקב משותפת שתעקוב אחר ההתקדמות. המשלחת ניהלה גם דיונים עם ארגונים פרטיים וללא מטרות רווח בארצות הברית ותורמים רב-צדדיים כמו הסוכנות האמריקנית לפיתוח בין-לאומי והבנק העולמי. המשלחת הדגישה תחומים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על הקיום היומיומי של אנשים, כמו מים נקיים לשתייה, שיפור חקלאות, בריאות, חינוך ופיתוח כפרי. המשלחת סיימה את פגישת הביקור שלה עם קהילת סומלילנד בוושינגטון די.סי.[3]

ב-24 בספטמבר 2010, ג'וני קרסון, עוזר מזכיר המדינה לענייני אפריקה דאז, הצהיר כי ארצות הברית תשנה את האסטרטגיה שלה בסומליה ותחפש מעורבות עמוקה יותר עם ממשלות סומלילנד ופונטלנד תוך המשך תמיכה בממשלת מעבר סומלית.[4] קרסון אמר כי ארצות הברית תשלח עובדי סיוע ודיפלומטים לפונטלנד ולסומלילנד ורמז לאפשרות של פרויקטי פיתוח עתידיים. עם זאת, קרסון הדגיש כי ארצות הברית לא תרחיב את ההכרה הרשמית לאף אחד מהאזורים.[5]

ביוני 2014, סומלילנד וה-USAID חנכו פרויקט אנרגיית רוח חדש בנמל התעופה הארגייסה. מתקן כוח הרוח החדש נמצא בסמכות משרד האנרגיה והמינרלים של סומלילנד, אשר ינהל אותו באמצעות שותפות ציבורית-פרטית ויפקח על הפעילות היומיומית שלו. היוזמה היא חלק מהשותפות הגדולה לצמיחה כלכלית, תוכנית דו-צדדית שהשקיעה למעלה מ-14 מיליון דולר במגזרי האנרגיה, בעלי החיים והחקלאות של סומלילנד, כמו גם בפיתוח המגזר הפרטי. השותפות שואפת, במיוחד, להקים טכנולוגיות מקומיות של אנרגיה מתחדשת, כאשר מתקן אנרגיית הרוח החדש צפוי להציע חלופה חסכונית יותר לדלק סולר. הוא גם אמור לספק חשמל הן לנמל התעופה הארגייסה והן לקהילות שמסביב.[6] ההשקעה בבניית שדה התעופה הגיעה כתוצאה מכך שה-USAID השקיע בסומלילנד כמעט 50 מיליון דולר מאז 2010 בתחומים כמו ייצוב קהילתי, ממשל, חינוך, בריאות וצמיחה כלכלית.

באוגוסט 2020, ארצות הברית שיבחה את סומלילנד וטאיוואן על יצירת יחסים דיפלומטיים. בציוץ מחשבון הטוויטר של המועצה לביטחון לאומי מהממשל דאז, הוא קבע, "נהדר לראות את טאיוואן מגבירה את מעורבותה במזרח אפריקה בתקופה של צורך כה עצום. טאיוואן היא שותפה נהדרת בבריאות, חינוך, סיוע טכני ועוד!".[7]

בנובמבר 2021, בפעם הראשונה חברי הקונגרס של ארצות הברית נפגשו עם משלחת מסומלילנד בקפיטול. באשיר גות', מנהיג המשלחת שהוא ראש הנציגות של סומלילנד באלכסנדריה, וירג'יניה הצהיר על מטרת הביקור, "הגענו לארצות הברית כדי להראות להם שיש לנו את אותו אויב, ואת האסטרטגיה ארוכת הטווח שלנו. והאם אנחנו רוצים להיות קרובים יותר לדמוקרטיות ולכלכלות שוק כמו ארצות הברית. אנחנו מתנגדים לסין [ול]ההשפעה הסינית בקרן אפריקה ומגיעה לנו עזרה [מממשלת ארה"ב]". המשלחת כללה את שרת החוץ אסה קיד והשליחה המיוחדת עדנה עדן איסמעיל, שרת החוץ לשעבר של סומלילנד. אחת המטרות של המשלחת הייתה תמיכה בארצות הברית להסיר את סומלילנד מהכללתה בסיווג "רמה 4" של מחלקת המדינה לסומליה. הסנאטורים ג'ים ריש, לינדזי גרהאם וחברי בית הנבחרים של ארצות הברית כריס סמית', קיי גריינג'ר ומייקל מקאול יצאו למשימת גילוי עובדות כדי למצוא את הערך האסטרטגי של אינטראקציה עם גורמים רשמיים מסומלילנד כדי להתמודד עם ההישג של סין באפריקה, שאליה הסכימו כשחזרו. לאחר שיבקרו בסומלילנד בחודש הבא בדצמבר. סוכנויות פדרליות אמריקאיות שנפגשו עם המשלחת, ה-USAID, משרד ההגנה ומחלקת המדינה. לפי מחלקת המדינה, הם "הביעו נכונות לבחון הזדמנויות לשתף פעולה עם סומלילנד בנושאים בעלי עניין משותף". אבל הסוכנויות התייחסו ליחסים המתוחים של סומלילנד עם סומליה ולתמיכה ב"שלמותה הטריטוריאלית של הרפובליקה הפדרלית של סומליה" ודחקו ב"פתרון מקובל הדדית בשאלת מעמדה של סומלילנד". הפגישות גם לא דנו באנשי צבא אמריקאים פוטנציאליים או בציוד.[8][9]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Webarchive

    פרמטרים [ work, access-date ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    (THE CONTACTS AND ADDRESSES OF THE SOMALILAND REPRESENTATIVE OFFICES AROUND THE WORLD בארכיון Wayback Machine (אורכב 27.03.2010))
  2. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Webarchive

    פרמטרים [ work, access-date ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    (United States Policy on Somaliland בארכיון Wayback Machine (אורכב 11.12.2007))
  3. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Webarchive

    פרמטרים [ work, access-date ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    (Press Release: The Republic of Somaliland Liaison Office Washington DC בארכיון Wayback Machine (אורכב 04.04.2013))
  4. ^ Ibrahim, Mohamed; Gettleman, Jeffrey (26 בספטמבר 2010). "Helicopter Attacks Militant Meeting in Somalia". The New York Times. נבדק ב-9 באפריל 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ "afrol News – US near de-facto recognition of Somaliland". 27 בספטמבר 2010. אורכב מ-המקור ב-7 במרץ 2016. נבדק ב-9 באפריל 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "SOMALIA: U.S donates Wind Energy Project to power Hargeisa International Airport". Raxanreeb. 8 ביוני 2017. אורכב מ-המקור ב-8 ביוני 2017. נבדק ב-9 באפריל 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Great to see #Taiwan stepping up its engagement in East #Africa in a time of such tremendous need. #Taiwan is a great partner in health, education, technical assistance, and more!". NSC 45 Archived. 9 ביולי 2020. נבדק ב-9 באפריל 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "On the Horn of Africa, a tiny 'country' has Congress' ear". Politico. 21 בדצמבר 2021. נבדק ב-23 בינואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Breaking: U.S. Congressional Staff Delegation to Visit Somaliland". Somaliland Chronicle. 12 בדצמבר 2021. נבדק ב-23 בינואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)