טיילר המילטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טיילר המילטון
Tyler Hamilton
לידה 1 במרץ 1971 (בן 53)
מסצ'וסטס
גובה 172 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
משקל 65 ק"ג עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום כביש
התמחות רב גוני
קבוצות עבר קבוצת רשות הדואר האמריקני (1995-2001)
CSC ‏ (2002-2003)
פונאק מכשירי שמיעה (2004)
טינקוף (2007)
רוק רייסינג (2008)
הישגי שיא ניצחון בדופינה ליברה (2000)
מקום שני בג'ירו ד'איטליה (2002)
ניצחון לייז'–בסטון–לייז' (2003)
ניצחון בטור דה רומאנדי (2003, 2004)
ניצחון בקטע בטור דה פראנס (2003)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טיילר המילטוןאנגלית: Tyler Hamilton, נולד ב-1 במרץ 1971 במרבלהד, מסצ'וסטס, ארצות הברית) הוא רוכב אופניים מקצועני אמריקאי לשעבר, בעל מדליית זהב במשחקים האולימפיים.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילטון החל את העיסוק ברכיבה לאחר תאונת סקי ב-1991, בעת שסק בספורט זה במסגרת לימודיו באוניברסיטת קולורדו, ובשנת 1995 הפך למקצוען כשהצטרף לקבוצת רשות הדואר האמריקני. תפקידו המרכזי של המילטון היה כפועל של לאנס ארמסטרונג בקטעי ההרים וכרוכב מצטיין בקטעים נגד השעון סייע לארמסטרונג בתזמון קטעי ביניים ובמידע אודות המסלול בקטעים אלו. ב-2000 ניצח המילטון במירוץ הקטעים היוקרתי, דופינה ליברה.

לאחר שעבר ב-2002 לקבוצת CSC הצליח המילטון לסיים במקום השני בדרוג הכללי בג'ירו ד'איטליה. וזאת, למרות שרכב במשך רוב המירוץ כשהוא חבול באופן קשה בכתפו. ב-2003 ניצח באופן מרשים במרוץ החד-יומי הקלאסי לייז'–בסטון–לייז'. הוא המשיך וניצח במירוץ הטור דה רומאנדי. בטור דה פראנס באותה שנה נפצע המילטון בקטע הראשון וסדק את עצם הבריח. למרות שפציעה מסוג זה מביאה בדרך כלל לפרישה, המשיך המילטון את המירוץ. הוא ניצח בקטע ה-16 לאחר בריחת יחיד מרשימה של 142 קילומטרים וסיים במקום הרביעי בדרוג הכללי. ב-2004, לאחר שעבר לקבוצה השווייצרית, פונאק מכשירי שמיעה, ניצח בשנית בטור דה רומאנדי.

במשחקים האולימפיים באתונה ניצח המילטון במירוץ האישי נגד השעון וזכה במדליית הזהב. המדליה נלקחה ממנו ב-10 בספטמבר לאחר שנכשל בבדיקת סמים. המילטון נחשד בכך שקיבל עירוי דם על מנת לשפר ביצועים. יומיים לאחר מכן הודיע הוועד האולימפי הבינלאומי כי המדליה תישאר בידי המילטון כיוון שלא ניתן להפיק תוצאות מן הדגימה השנייה. המעבדה באתונה הקפיאה את הדגימה, דבר שהפך את השימוש בדגימה לבלתי אפשרי. הוועד האולימפי הרוסי פנה בדרישה שמדליית הזהב תישלל ממנו ותוענק לרוכב הרוסי ויאצ'יסלב אקימוב (שסיים שני במירוץ). בית המשפט לענייני ספורט דחה את הבקשה.

המילטון נתפס בעירוי דם האסור בשימוש והושעה למשך שנתיים, השעיה שנסתיימה בספטמבר 2006. בנובמבר 2006 הצטרף לקבוצת פרו טור איטלקית. ב-2007 הושעה שוב בעקבות פרשת מבצע פוארטו.

לאחר השעיה בת שנתיים חזר המילטון לרכוב והצטרף לקבוצת רוק רייסינג. הוא ניצח ביולי 2008 בטור של ימת צ'ינגהאיסין העממית) וחודש לאחר מכן ניצח באליפות ארצות הברית במירוץ הכביש.

ב-2009, לאחר שנמצא ממצא חיובי בבדיקת סמים שעבר, הושעה המילטון על ידי קבוצתו, והודיע על פרישה מרכיבה. מאוחר יותר הוא הושעה לשמונה שנים מרכיבה תחרותית.

ב-2010 העיד המילטון בפני ועדת החקירה הפדרלית שחקרה את חשדות השימוש בחומרים ממריצים על ידי לאנס ארמסטרונג והודה בפניה על שימוש בחומרים ממריצים משנת 1998, וכן העיד כי ראה את ארמסטרונג משתמש בחומרים ממריצים לעיתים קרובות.

ב-2011 התראיין המילטון בתוכנית התחקירים האמריקאית 60 דקות שם סיפר על שימוש בסמים לכל אורך הקריירה שלו, ועל כך שהשימוש בחומרים ממריצים היה מקובל אצל כל רוכבי התקופה. הוא אמר בתוכנית גם שראה את ארמסטרונג מזריק EPO פעמים רבות. הוא גם הודה בתוכנית בשימוש בחומרים ממריצים באולימפיאדת אתונה, בה זכה במדליית הזהב, ואמר כי הוא מוותר על המדליה.

ב 10 באוגוסט 2012 שלל הוועד האולימפי הבינלאומי באופן רשמי את מדליית הזהב מאולימפיאדת אתונה.

בספטמבר 2012 יצא לאור ספרו האוטוביוגרפי ובו הוא מגולל את מסכת השימוש בחומרים ממריצים מאחורי הקלעים של תחרויות האופניים.

בשנת 2008 נפרד המילטון מאשתו לאחר תשע שנות נישואים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טיילר המילטון בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא ספורטאים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.