טיסה 34 של בריטיש איירווייז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טיסה 34 של בריטיש איירווייז
המטוס שהיה מעורב בתאונה בתמונה משנת 2012
המטוס שהיה מעורב בתאונה בתמונה משנת 2012
תאריך 22 בדצמבר 2013
שעה 22:43
מיקום נמל התעופה הבינלאומי או. אר. טאמבו, יוהנסבורג, דרום אפריקה
גורם טעות אנוש
הרוגים 0
פצועים ארבעה פצועים על הקרקע
ניצולים 202
המעורבים באסון
כלי טיס
כלי טיס בואינג 747
מספר זנב G-BNLL
מוצא נמל התעופה הבינלאומי או. אר. טאמבו, יוהנסבורג
יעד נמל התעופה הית'רו, לונדון
מפעיל בריטיש איירווייז
נוסעים 185
אנשי צוות 17
הרוגים 0
פצועים 0
ניצולים 202

טיסה 34 של בריטיש איירווייז הייתה טיסת נוסעים מסחרית שנועדה לטוס ב-22 בדצמבר 2013 בטיסת לילה מנמל התעופה הבינלאומי או. אר. טאמבו ביוהנסבורג שבדרום אפריקה אל נמל התעופה הית'רו בלונדון שבבריטניה. בדרכו אל מסלול הטיסה פגעה כנף המטוס שהוביל את הטיסה, מדגם בואינג 747, בבניין על הקרקע. ארבעה אנשים שהיו בבניין נפצעו. הנזק שנגרם למטוס עקב ההתנגשות הביא להוצאתו משירות.

התאונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטרמינלים בנמל התעופה או. אר. טאמבו ממוקמים בצדו המערבי של הנמל ורחבות החניה למטוסים צמודות אליהם ממזרח. ממזרח לטרמינלים ולרחבות החניה ממוקמים ממערב למזרח שני מסלולי הסעה ושני מסלולי טיסה מקבילים: מסלול ההסעה B (בראבו), מסלול ההסעה A (אלפא), מסלול הטיסה 03/21L ומסלול הטיסה 03/21R.

המטוס שהוביל את הטיסה היה מדגם בואינג 436–747. הוא נכנס לשירות במאי 1990. לזכות קברניט המטוס נרשמו 20,050 שעות טיסה, מהן 12,500 שעות במטוסי 747. לזכות טייס המשנה נרשמו 5,700 שעות טיסה, מהן 1,400 שעות במטוסי 747. על סיפון המטוס היו 185 נוסעים ו-17 אנשי צוות.

המטוס נועד לנוע דרומה מרחבת החניה הראשית של הנמל אל קצהו הדרומי של מסלול 03L. טייסי המטוס קיימו תדריך לפני טיסה שכלל הסעה על מסלול אלפא לקצהו של מסלול 03L. המטוס נדחף לאחור מהשער לאחר השעה 22:30 לפי השעון המקומי. בקר הקרקע הורה לטייסיו להסיע על מסלול בראבו ולא אלפא ולעצור בקצהו. טייס המשנה, שנהג במטוס, סבר שמסלול בראבו יוביל אותו ישירות אל קצהו של מסלול הטיסה. למעשה מסלול בראבו התפצל בהמשכו לשתי זרועות - המשך ישר לזרוע דרומית (מסלול שנקרא מייק) ופיצול שמאלה עד למיזוג עם מסלול אלפא בסמוך לקצה הדרומי של מסלול 03L. צוות הטיסה לא הכיר את תוואי המסלול, החמיץ את הפנייה שמאלה והמשיך להסיע את המטוס דרומה על מסלול מייק. הדבר אירע גם משום שנורות ירוקות במרכז המסלול לא דלקו וגם השילוט המואר המפנה לזרוע לשמאל לא פעל. טייס המשנה הבחין שהמסלול הופך צר יותר. בקר הקרקע הבחין באמצעות מכ"ם הקרקע שלו במיקומו השגוי של המטוס ופקד עליו לעצור. לפני שהספיקו הטייסים לעצור את המטוס, בשעה 22:43, פגעה כנפו הימנית במבנה בן שתי קומות שניצב ממערב למסלול מייק. הכנף חדרה לתוך הקומה העליונה של המבנה. כתוצאה מכך נפצעו קל ארבעה עובדים שנמצאו בתוך הבניין.

המטוס עצר. דלק החל לדלוף ממכל דלק בכנף הפגועה. כעבור שעה, לאחר שהדליפה טופלה ונעצרה, הורשו נוסעי המטוס לרדת ממנו דרך הדלת האחורית משמאל.

לאחר התאונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התאונה נחקרה על ידי רשות התעופה האזרחית של דרום אפריקה. חוקרי התאונה קבעו שהיא התרחשה עקב אבדן התמצאות על הקרקע על ידי צוות הטייסים, שהביאה להחמצת הפנייה שמאלה והמשך ההסעה דרומה על מסלול מייק. תרמה לטעות העובדה שהטייסים לא קיימו תדריך לפני טיסה לגבי הסעה על מסלול בראבו ולא התייחסו למבנהו בתרשים שהיה בידם. כמו כן תרמה לתאונה העובדה שאורות המסלול ושלטי ההכוונה המוארים לא פעלו.

בתאונה נגרם נזק משמעותי לכנף הימנית של המטוס מעבר למנוע מס' 4. בעקבות זאת החליטה חברת בריטיש איירווייז לא לתקן את המטוס ולהוציאו משירות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]