טרייר טיבטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טרייר טיבטי
Tibetan Terrier
טרייר טיבטי בשלג
טרייר טיבטי בשלג
ארץ מוצא טיבט
שימושים כלב ידידות ולוויה
תכונות
משקל 8–14 ק"ג
גובה כתפיים 35–40 ס"מ
גובה 36 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
תוחלת חיים 12–15 שנים
אופי אינטליגנט, אנרגטי, ידידותי, עדין, מביע חיבה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טרייר טיבטיאנגלית: Tibetan Terrier) הוא גזע כלב מסוג טרייר, אך בניגוד לכלבי הטרייר האחרים שהורבעו על מנת לחסל עכברושים, כלבי הטרייר הטיבטי טופחו על מנת להיות כלבי ידידות ולוויה, ולאו דווקא כלבי עבודה ופיקוח.

בטיבטית נקרא הכלב Tsang Apso, כלומר מישהו שעיר או סבוך, מה שמאפיין במידה רבה את מראהו של כלב הטרייר הטיבטי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחינה היסטורית, הכלבים הטיבטים היו נחשבים לסימן מזל בתרבותם של האזרחים הטיבטים, וכל מי שהחזיק בו רכש מזל.

ד"ר אגנס גרייג מאנגליה הביא את הטרייר הטיבטי הראשון לאירופה בשנת 1922,[1] גורה לבנה בשם "בונטי", ולאחר שהשיגה טרייר טיבטי זכר שלו קראה "רג'ה", היא הכינה להם מלונה והתחילה להרבות אותם.

הטרייר הטיבטי הגיע להודו בשנת 1930 והוכר גם כגזע רשמי. בשנת 1956, גזע הכלב הגיע גם לארצות הברית, אך רק ב-1973 ההתאחדות האמריקאית לכלבנות הכירו בו כגזע רשמי.[2]

לטרייר הטיבטי יש גם קשר עם הכלבים שי טסו, להאסה אפסו, ספניאל טיבטי, כלב צאן פולני שפלה ועוד גזעי כלבים, ואף יש הסבורים שהכלב הטיבטי הוא אחת מאבותיו של השי-טסו.

מראה ומבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטרייר הטיבטי מפוזרות שיערות רבות על פניו על מנת להגן עליו מפגעי טבע. הפרווה שלהם ארוכה מאוד, במיוחד ברגליהם האחוריות. פרוותם יכולה להיות במגוון רחב של וריאציות וצבעים והזנבם המקורבל מונח בהידור על גבם. כפות הרגליים השטוחות של הגזע הטרייר הטיבטי הם מאפיין חזק נוסף אצלם, כפות אלו מעניקות לטיבטים אפשרות לנוע על פני משטחים קשים מאוד של סלעים ושלג.[3]

אופי הכלב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגלל היות הכלב הטיבטי כלב לוויה, הוא מסתדר טוב עם בני אדם ומרגיש נוח בנוכחות אנשים מסביבו, ואם תעזבו אותם, הם אף עלולים להיות אומללים במהרה. דבר כזה יכול להוביל לבעיות התנהגות בגזע כלב זה. בעלי הכלב צריכים לגלות אחריות ונוכחות סביב הכלב ובמיוחד עם אנשים איתם הוא מרגיש בנוח ולא מותקף או מובהל.

כלב טיבטי הוא בנוסף לכך מאוד אינטליגנט, ויכול להיות מצבים בהם הוא השתולל בביתו של בעליו (על ידי פתיחת קופסאות, חדרים נעולים וכולי). נדרש ללמד את הכלב מה אסור ומה מותר ועקב היותו אינטליגנט, לימוד ואימוץ הכלב יכול לעבור בקלות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טרייר טיבטי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Jane Reif, The Tibetan Terrier Book, ינואר 1996
  2. ^ Tibetan Terrier Dog Breed Information, American Kennel Club (באנגלית)
  3. ^ טרייר טיבטי: מידע על כלבי טרייר טיבטי במדריך הכלבים, באתר ביופט