טרנס ופיליפ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משמאל לימין: טרנס ופיליפ

טֶרֶנס ופיליפאנגלית: Terrance and Phillip) הם דמויות חוזרות בסדרת הטלוויזיה "סאות' פארק". הם מהווים במשותף צמד קומי שמקורו בקנדה, ומדובבים בידי יוצרי הסדרה מאט סטון וטריי פארקר. תוכנית הטלוויזיה בכיכובם של טרנס ופיליפ היא האהובה ביותר על גיבורי "סאות' פארק": קייל, סטן, אריק וקני. הצמד מהווה מרכיב מרכזי בעלילותיהם של הסרט "סאות' פארק: גדול יותר, ארוך יותר ולא מצונזר" ושל מספר פרקים ב"סאות' פארק", בה נעשה בקביעות שימוש בצמד ככלי ליצירת סאטירה על הדעה הרווחת בציבור כלפי סטון ופארקר וכלפי הסדרה.[1]

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצמד "טרנס ופיליפ" נוצר בעקבות האשמות רבות להן זכתה "סאות' פארק" על היותה סדרה המאוירת באופן דל שכל תוכנה הוא בדיחות הקשורות לנפיחות. יוצרי "סאות' פארק" החליטו להגיב על טענות אלה ביצירתם של טרנס ופיליפ, על מנת להדגים כיצד תוכנית שכולה הומור-נפיחות עלולה להיראות, כשהם מאיירים את הצמד באופן דל אף יותר מאשר הדמויות האחרות בסדרה. [2] גופה של כל דמות מלבד הראש מורכב ממרובעים בלבד כאשר האות הראשונה של שמה מתנוסס בחזית הגוף, וראשה בנוי מאליפסה חתוכה לשניים במקום בו אמור להיות הפה. חלקי האליפסה עולים מעלה ומטה כדי לדמות את תנועת השפתיים. כבר בפרק הראשון ראשו של אייק ברופלובסקי, אחיו התינוק של קייל, עוצב בתבנית אליפטית זו. בפרקים הבאים נעשה שימוש בתבנית זו לשם איורו של כל אדם קנדי בסדרה, ובהמשך התברר כי גם אייק קנדי במוצאו. טרנס ופיליפ הם סטריאוטיפים מופרזים של האדם הקנדי, דבר שבא לידי ביטוי בין השאר במבטא קנדי כבד.

קיימות מספר הקבלות מכוונות בין טרנס ופיליפ לבין יוצרי "סאות' פארק", מאט סטון וטריי פארקר. "סאות' פארק: גדול יותר, ארוך יותר ולא מצונזר" כולל סצנה בה טרנס ופיליפ מתארחים בתוכנית האירוח של קונאן או'בריאן, בצוותא עם ברוק שילדס. זוהי פרודיה על התארחותם של סטון ופארקר בתוכניתו של אובראיין לצידה של שילדס. בנוסף, הזעם שמופנה כלפי טרנס ופיליפ מצידם של הורי הילדים על רקע יציאתו של סירטם "ישבנים בוערים", נכתב כסאטירה על הזעם שהופנה במציאות מצידם של הורים כלפי סטון ופארקר בעקבות יציאתו של "סאות' פארק: גדול יותר, ארוך יותר ולא מצונזר". דוגמה מאוחרת יותר היא הפרק "!Canada on Strike" בו התנגדו טרנס ופיליפ לשביתה הכללית שהוכרזה בקנדה, בהתייחסות להתנגדותם המוצהרת של סטון ופארקר לשביתת איגודי התסריטאים בארצות הברית ב-2007/2008.

הצמד אוזכר רבות בהקשר לסדרה "ביוויס ובאטהד", שסטון ופארקר הביעו בעבר את הערצתם אליה. בדומה לביוויס ובאטהד, תהילתם של טרנס ופיליפ באה להם כתוצאה משימוש בהומור בתי שימוש ובגסויות, ולצמדים יש מאפיינים משותפים בולטים נוספים כמו צבעי השיער, הצחוק הייחודי והישיבה המשותפת על הספה. בנוסף הושוו טרנס ופיליפ אל הצמד הקומי הקנדי ויין ושוסטר, בעיקר על רקע העובדה ששני הצמדים החלו את הקריירה במופע של אד סאליבן. בפרט, בתחילת דרכם התלבטו ויין ושוסטר אם אחד ממערכוניהם מתאים לקהל האמריקאי, בעוד שטרנס ופיליפ זכו לצחוק ראשון מקהל הצופים האמריקאי רק לאחר שפלטו בשוגג נפיחה לאחר סיום הופעתם (כפי שתואר בפרק "טרנס ופיליפ: מאחורי הכישלון").

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סאות' פארק מגיעה הביתה, באתר פסטיבל אומנויות הקומדיה האמריקאי
  2. ^ מתוך הערות הרקע של מאט סטון וטריי פארקר לפרק "מוות"