יאן אסר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יאן אסר
Johannes Esser
לידה 13 באוקטובר 1877
ליידן, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 באוגוסט 1946 (בגיל 68)
שיקגו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע נוסף אספן אמנות, כירורג, רופא עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת ארצות השפלה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יאן אסרהולנדית: Johannes "Jan" Fredericus Samuel Esser;‏ 13 באוקטובר 1877, ליידן9 באוגוסט 1946, שיקגו) היה שחמטאי יהודי-הולנדי וכירורג פלסטי.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1910 ניצח אסר בדו-קרב שהתקיים בפריז את דוד ינובסקי 2.5-0.5. אסר היה אלוף הולנד לשחמט, וניצח את רודולף לומן בדו-קרב פלייאוף לתואר בשנת 1913 בתוצאה 3.5-0.5. באליפות הולנד שהתקיימה בשנת 1912 הגיע אסר למקום השני.

במקביל ללימודי רפואה למד אסר גם רפואת שיניים, והשתמש בידיעותיו כרופא שיניים לצורך ניתוחיו. ככירורג פלסטי היה אסר חלוץ בשיטות חדשניות לכירורגיה משחזרת על חיילים שנפצעו במלחמת העולם הראשונה. סבורים שהוא הטביע את המונח סטנט (תומכן) כדי לתאר את השימוש שעשה במרכיב לטביעת שיניים שהומצא בשנת 1856 על ידי רופא השיניים הבריטי צ'ארלס סטנט כדי ליצור תבנית לשחזור פני החייל. המונח סטנט הורחב בהמשך לאביזר המרחיב עורקים של הגוף.[1]

אסר היה אחד המנתחים הפלסטיים המשפיעים והמצטיינים ביותר של ראשית המאה העשרים. בזכות מאמציו הוכרה תחום התמחות זה באופן מדעי והפך למוכר היטב למומחים בתחום. בשנותיו בברלין, בין השנים 1917 עד 1925, התבצעה תרומתו הגדולה ביותר לשגשוגם של ניתוחים פלסטיים, בזכות עוזריו, טכניקות הכירורגיה החדשניות שלו, 23 בתי החולים בהם פעל, פעילות הפרסום שלו ושיח עם עמיתים בפגישות של חברות מתמחות.

אסר היה אספן אמנות נלהב ובמשך חייו רכש 880 יצירות אמנות שהוצגו לראשונה במוזיאון בשנת 2006. בעיקר צבר ציורים של האמנות המודרנית ההולנדית המוקדמת שנקראה "אמנות לומניסטית באמסטרדם". רשימת האמנים מציגה שמות רבים (למשל ציירים) כמו יאן סלויטרס, ליאו גסטל, פיט מונדריאן ופיט ואן דר חאם. במקרים רבים תמך בהם אסר בדרכים שונות.[2] את עיקר רכושו עשה בעסקאות נדל"ן מוצלחות ובהשקעות ספקולטיביות בבורסה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יאן אסר בוויקישיתוף
  • יאן אסר, באתר צ'סגיימס (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]