יהודה קרשקש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יהודה קרשקש
Jehuda Cresques
פסל יהודה קרשקש ב"פלסה דל טמפלה" בפלמה דה מיורקה
פסל יהודה קרשקש ב"פלסה דל טמפלה" בפלמה דה מיורקה
לידה 1350
מיורקה, ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1427 (בגיל 77 בערך)
סגרש, פורטוגל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה כתר אראגון עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דמותו של יהודה קרשקש (שמיני מימין) בצדו המערבי של פסל מגלי הארצות בליסבון

יְהוּדָה קְרֶשְׂקֶשׂקטלאנית: Jehuda Cresques‏; סביב 1350 במיורקה – סביב 1427 בסגרש) היה קרטוגרף יהודי של האסכולה הקטאלנית. הוא נחשב למורה ומתווך בין הקרטוגרפים הקטלאנים לבין האסכולה הפורטוגלית לקרטוגרפיה המתהווה בסגרש תחת אנריקה הספן.

יהודה קרשקש נולד כבנו של קרטוגרף ידוע אחר של האסכולה הקטלאנית, אברהם קרשקש (בערך 1325–1387). בהנחיית אביו, היה יהודה קרשקש מעורב ביצירת האטלס הקטלאני (אנ') המפורסם, שהושלם ב-1375 (היום בספרייה הלאומית של צרפת). המאפיין המיוחד של ה"אטלס הקטלאני" היה שבנוסף לתרשימי ה"פורטולאני" הקטלאניים (תרשימים ימיים מפורטים, בעיקר של אזורי הים התיכון), שולבו לראשונה ממצאי מסעותיו של מרקו פולו.

בשנים שלאחר מכן עבד יהודה קרשקש כקרטוגרף והשתכר היטב והפיק בין היתר מפות שונות. למלכי אראגון וצרפת. הוא נודע מעבר למיורקה כ"lo Juen buscoler" (יהודי המפה) או "el Judio de la brujelas" (יהודי המצפן).[1]

בשנת 1391, בממלכת אראגון, קרא הנזיר מיסיונר דומיניקני ויסנט פרר בדרשות פומביות להטביל את כל היהודים לנצרות. באיים הבלאריים לבדם מתו כ-300 יהודים בפרעות אלימות. יהודה קרשקש נאלץ להתנצר והחליף את שמו לח'ימה ריבס (Jaume Riba או Jacome Ribas).

בשנת 1419 ייסד אנריקה הספן את מצפה הכוכבים המלכותי שלו בסגרש ובתחילת שנות ה-20 של המאה ה-15 זימן את יהודה קרשקש לסגרש, שנענה לזימון. רוב החוקרים מסכימים שהוא הפך לאבי האסכולה הקרטוגרפית של סגרש תחת השם מסטרה חיימה (חקומה) דה מאיורקה (Mestre Jaime (Jacomé) de Maiorca ). בשל התייחסות הפורטוגלים לידע הימי כסוד מדינה, לא שרדו מפות שצייר יהודה קרשקש בסגרש.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מהאטלס העולמי הקטלאני
  • Quadrado, in Boletin de la Real Academia de la Historia, xix.299, 309;
  • Hamy, in Bulletin de Géographie, 1891, pp. 218–222;
  • Meyer Kayserling, Christopher Columbus, pp. 5–8;
  • Jacobs, Story of Geographical Discovery, pp. 60–62.
  • Reparaz, Gonzalo de (1930) Mestre Jácome de Mallorca: Cartógrafo do Infante Coimbra (offprint from Biblias journal of the Faculty of Letters of Coimbra).
  • Rey Pastor and García Camarero, La Cartografía Mallorquina, 1960, pp. 56–61.
  • Riera i Sans, Jaume, "Jafudà Cresques, jueu de Mallorca", in Randa n. 5 (1977) 51-66. (English translation online)
  • Riera i Sans, Jaume - Gabriel Llompart, "Jafudà Cresques i Samuel Corcós. Més documents sobre els jueus pintors de cartes de navegar (Mallorca, s. XIV)", in Bolletí de la Societat Arqueològica Lul·liana n. 40 (1984) 341-350. (English translation online)
  • www.cresquesproject.net—Translation in English of the works of Riera i Sans and Gabriel Llompart on the Jewish Majorcan mapmakers of the Late Middle Ages. They include very complete biographies of Jafudà Cresques and his father Cresques Abraham.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יהודה קרשקש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]