יוליאנוס העני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוליאנוס העני
יוליאנוס הקדוש בפרסקו של דומניקו גירלנדאיו
יוליאנוס הקדוש בפרסקו של דומניקו גירלנדאיו
לידה כנראה 7
לה מאן, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה המאה ה-1
קדוש עבור הכנסייה הקתולית
חג 9 בינואר וה-12 בפברואר
פטרון של הוספיטלרים, עולים לרגל, העובדים על סירות ומעבורות, עובדי קרנבלים וירידים, עובדי קרקסים, ליצנים, כנרים, מוזיקאים נודדים, להטוטנים, עובדי בתי מלון ובעליהם, בעלי פונדקים, המחפשים קורת גג במהלך מסעותיהם, הנודדים בדרכים, צידים, אבירים, רועי צאן, חסרי ילדים, רוצחים, העיר סן ג'יליאן (מלטה) והעיר מצ'רטה באיטליה
מחלוקות פרטי קורות חייו ועצם קיומו מוטלים בספק והוא נחשב בעיני חוקרים מודרניים לדמות אגדתית בלבד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוליאנוס העני, או יוליאנוס איש מסדר ההוספיטלרים, הוא קדוש בכנסייה הקתולית. מומחים להגיוגרפיה רואים בסיפורו אגדה בלבד. הוא נחשב לפטרונם של הנגרים, העובדים בענף ההארחה והנודדים בדרכים. ליוליאנוס שני ימי חג, ה-9 בינואר וה-12 בפברואר.

קיימות גרסאות שונות לאגדה על קורות חייו. חלק מן האגדות טוענות כי הוא נולד בלה מאן (שבצרפת), ככל הנראה מתוך בלבול עם הקדוש יוליאנוס מלה מאן. המיתוס ההולנדי-בלגי טוען כי יוליאנוס נולד בשנת 7 לערך באַת (בחלוקה המדינית הנוכחית בבלגיה - בשני ימי חגו מתקיימות חגיגות בעלות נופך לאומי-בלגי בעיר) וגרסה שלישית טוענת בכלל כי הוא נולד בנאפולי שבאיטליה. גם בנוגע לאכסניה לעולי רגל שהקים, קיימת מחלוקת אם היא הייתה ממוקמת לחופי הנחל גרדו בפרובאנס או שבאי המצוי בנהר המוביל למצ'רטה.

בתקופת המנדט הבריטי נסלל בירושלים רחוב שנקרא על שמו "דרך יוליאן" (Julian's Way) (הרחוב לא נקרא על שם יוליאנוס הכופר כפי שסוברים רבים בטעות). באותה עת אף פעל ברחוב מלון בשם זה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוליאנוס העני בוויקישיתוף
  • The Life of Saint Julian Hospitaller, translated by Tony Devaney Morinelli, doctoral thesis, Bryn Mawr College. La Vie de saint Julien
ערך זה הוא קצרמר בנושא אנשי דת נוצרים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.