יום הדין באסלאם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יום הדין באסלאם הוא יום תחיית המתים ומתן הדין של כל בני האדם. הדבר מכונה "המסר הדומיננטי" של הספר הקדוש לאסלאם, הקוראן, ותחיית המתים והשיפוט הם שני הנושאים שנחשבים "מרכזיים להבנת האסכטולוגיה האסלאמית. יום הדין נחשב לעיקרון אמונה של כל המוסלמים, ואחד מששת סעיפי האמונה האסלאמית. ביום זה יקומו המתים מקברותיהם, הכופרים יכירו בכפירתם ויעמדו למשפט האל. במשפט זה ייפתח ספר המכיל את כל מעשי האדם מלידתו, האל ידון את האדם ברחמים. לאחר הדין יצעדו בני האדם מעל תהום אש הגיהנום על גשר דקיק, רק אלו המאמינים והתמימים יגיעו אל העבר השני, שם גן העדן; כל החוטאים והכופרים יפלו מהגשר אל להבות הגיהנום.

הניסיונות, הקשיים והפרטים הקשורים אליו מפורטים בקוראן ובחדית'. אלה פורטו באמונות, פרשנויות קוראניות, כתיבה תאולוגית, ומדריכים אסכטולוגיים כדי לספק פרטים נוספים ורצף אירועים ביום. חוקרי אסלאם ורשויות מלומדים שהסבירו את הנושא בפירוט כוללים את אל-ע'זאלי, אבן קתר, אבן מג'ה, מוחמד אל-בוכרי ואבן ח'וזיימה.

היום מכונה בקוראן בשמות שונים כמו "יום א-דין" (יום הדין), "יום אל-חק" (היום הבלתי נמנע), "יום אל-חסאב" (יום חשבון הנפש) ו"יום אל-ח'רוג'" ('יום היציאה' מהקברים).

אירועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האירועים שנובאו ליום התחייה והמשפט רבים ומוצגים בדרכים שונות, אך פרשנים דתיים עורכים אותם לרצף של האירועים לפי פרשנות של הקוראין ולפי "ההסברים והתוספות שסופקו על ידי החדית'ים, המדריכים והפרשנויות של תאולוגים. ניתן להציג ארבעה מקטעים של זמני קץ באסלאם:

  • סימנים של "השעה" (אס-סאא - as-sa’a) ואירועים אחרים המבשרים את סוף העולם הקרוב
  • "קולות החצוצרה", תחיית המתים (qiyāma) והתאספות כל היצורים החיים (ḥashr)
  • ההתחשבנות (ḥisāb) שבה נשפטים אלו שקמו לתחייה
  • ההכנה לתהלוכות הסופית לגן עדן או לגיהנום. חציית הגשר (ṣirāṭ) שהארורים נופלים ממנו לגיהנום למטה, והניצולים מגיעים לצד השני, אפשרות השתדלות (shafā'a שפאע) כדי להציל חוטאים מהגיהנום.

השפעות מדיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי מקורות פלסטינים, תפיסות דתיות משיחיות הביאו את הנהגת חמאס למתקפת הפתע על ישראל, אשר העריכו כי התערבות אלוהית תביא לניצחונם[1]. לפי סופיאן אבו זיידה, משנת 2021 בהנהגת חמאס לדבוק במונחים של אחרית הימים ומימוש "ההבטחה האחרונה" (אלועד אלאוחרא) מסורת אל-אסראא[2]. המסר המרכזי היה קיום ההבטחה האחרונה כולל הריגת כל ה"כופרים" או המרתם בכוח לאסלאם[1].


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]