ינה מורבאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ינה מורבאי
Morvay Jenő
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1 באוגוסט 1902
Tisovec, סלובקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 במאי 1945 (בגיל 42)
פראג, הפרוטקטורט של בוהמיה ומוראביה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Morvai Jenő עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ינה מורבאיהונגרית: Morvay Jenő;‏ טיסולץ, 20 באוגוסט 1902[1]פראג, 7 במאי 1945) היה צייר יהודי-הונגרי, מעצב גרפי יוצא דופן, בוגר בצלאל, בית מדרש לאמנות ולמלאכות-אמנות, מורה, ומנהל גימנסיה.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ינה מורבאי נולד במשפחה יהודית כבנם של שמואל מורבי ושל גיזלה בלומנטל. הוריו היו בעלי חנויות ועסקו במסחר קמעונאי. הוא סיים את לימודיו בבצלאל, בית מדרש לאמנות ולמלאכות-אמנות בירושלים כתלמידו של אבל פאן ולאחר מכן למד כמה שנים באקדמיה לאמנויות יפות בפראג. לאחר מכן עבד כמורה לאמנות בבתי ספר תיכוניים שונים ברמות הגבוהות. בשנות ה-30 התיישב במוקצ'בו, שם ערך את תערוכת היחיד הראשונה שלו ב-1937. בשנה שלאחר מכן פרסם את חיתוכי הלינוליאום שלו (חיתוך לינולאום, הידוע גם כהדפס לינו, הדפס לינו או אמנות לינולאום, הוא טכניקת הדפס, גרסה של חיתוך עץ שבו יריעת לינוליאום - לעיתים מותקנת על גוש עץ - משמשת למשטח תבליט). שם היצירה בצורת אלבום הייתה "גרפיקה", עבורו כתב הסופר מקס ברוד הקדמה.[2] ב-1940 מונה למנהל הגימנסיה העברית במונקאץ’. (ב-3 בנובמבר 1938 נפסקו למעשה הלימודים בגימנסיה העברית במונקאץ' באופן רשמי והתלמידים נשלחו לבתיהם. בעקבות השתדלות פעילים מקומיים חודשו הלימודים במוסד בינואר 1939, תחת ניהולו תחילה של אליהו רובין. קבלת היתר להפעלת הגימנסיה הצריכה שינויים והמוסד שינה את שמו ונקרא "גימנסיה יהודית". לאחר מאבק על שפת ההוראה הושגה פשרה: המקצועות הריאליים יילמדו בעברית וההומניים - בהונגרית. הלימודים בגימנסיה נמשכו עד הקמת הגטו במונקאץ'. המחזור האחרון של תלמידי הגימנסיה נבחן בבחינות הבגרות בכתב בתוך הגטו באפריל 1944).

מורבאי גם ערך את ספרי המחזור של הגימנסיה.[3]

במהלך מלחמת העולם השנייה הוא נלקח למחנות שירות העבודה מספר פעמים (עבודות כפייה לגברים יהודים עבור הצבא ההונגרי). הוא גורש למחנות ריכוז באביב 1944. שרד ולאחר השחרור גילה שכל משפחתו הושמדו. הוא החליט לשים קץ לחייו.

מורבאי צייר נופים, פורטרטים ויצירות פיגורטיביות רבות בסגנון ריאליסטי, עם דגש על קווי מתאר. הוא עסק גם בתיאטרון בובות. כתב את המחזות ופיסל את הבובות בעצמו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Magyar életrajzi lexikon II. (L–Z). Főszerk. Kenyeres Ágnes. Budapest: Akadémiai. 1969. (לקסיקון ביוגרפי הונגרי. עורכת ראשית אגנש קניירש)
  • "Morvay Jeno". www.zakarpat.brovdi.art. אורכב מ-המקור ב-2021-07-16. נבדק ב-2021-07-16. (ינה מורבאי)
  • Morvay Jenő. Grafika (PDF). Munkács. נבדק ב-2021-07-16. (חיתוכי לינוליאום עם דברי הפתיחה של מקס ברוד)
  • Sándor László (1985-05-25). "Egy a fasizmus áldozatai közül – Emléksorok Morvay Jenőről". נפסבדשאג (עיתון). 43 (121): 16. נבדק ב-2021-07-16. (לאסלו שאנדור: שורות זיכרון על ינה מורבאי - אחד מקורבנות הפשיזם. נפסבדשאג)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]