ישכר בער מזלוטשוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רבי ישכר דב (בער) מזלוטשוב היה מצדיקי תנועת החסידות בדורה השלישי. מחבר הספרים מבשר צדק ובת עיני.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנו של רבי אריה לייבוש, צאצא של רבי נפתלי כ"ץ ה"סמיכת חכמים". נישא לבתו של רבי צבי הירש פרץ מלוברטוב. היה חברם של רבי לוי יצחק מברדיצ'ב ורבי ישראל יונה לנדא מקמפנא. בהשפעתם נסע למגיד ממזריטש ולרבי יחיאל מיכל מזלוטשוב.

כיהן ברבנות זלוטשוב והקים בה ישיבה. עמד בקשרי הלכה עם רבי חיים רפפורט מלבוב, רבי אלכסנדר סנדר מרגליות מסטאנוב ורבי צבי הירש מברוד.

בשנת תקנ"ד (1794) עלה לארץ ישראל, והגיע אליה בשנת תקנ"ה. התיישב בצפת ונפטר באותה שנה. נקבר בסמוך לאלשיך.

בין תלמידיו היה רבי חיים מצ'רנוביץ'.

בנו רבי יהודה לייב התגורר בדובנה. חתנו היו רבי חיים אורי ליביש ביליג רבה של גוליגור (אלמנתו נישאה בשנית לרבי אברהם חיים מזלוטשוב), רבי גרשון מרגליות אב"ד סקאליט שעלה עם חמיו לארץ ישראל ורבי פסח הכהן מו"צ בזסלב.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מבשר צדק על התורה. הודפס במהדורות רבות. מהדורה ראשונה דובנה תקנ"ח (דפוס יהונתן בן משה יעקב), מהדורה שנייה ברדיצ'ב תקע"ז (דפוס יעקב פינקלמן), מהדורה שלישית לבוב תר"י (גרוסמן), מהדורה רביעית לבוב תרכ"ג (ישראל אלימלך שטאנד), מהדורה חמישית תר"ל (דפוס דב לוריא), מהדורה שישית תש"ל (סלומון), מהדורה שביעית ניו סקווירא תשמ"ד (יוסף חיים פרידמן), מהדורה שמינית תש"ס (אמרי שפר), מהדורה תשיעית עם תולדות המחבר, צפת תש"ע, מהדורה עשירית עם תולדות המחבר, ברוקלין תשע"א (י.מ. מענדלאוויטש).
  • בת עיני - חידושים על ארבע מסכתות בתלמוד ועל השולחן ערוך ותשובות בהלכה. דובנה תקנ"ח.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]