ישראל ברקוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ישראל ברקוביץ'
Israil (Israel) Bercovici
לידה 20 בדצמבר 1921
בוטושאן, רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 בפברואר 1988 (בגיל 66)
בוקרשט, הרפובליקה הסוציאליסטית של רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1946
בן או בת זוג מרים ברקוביץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים עדה ברקוביץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ישראל ברקוביץ'רומנית: Israil (Israel) Bercovici) (‏19211988) היה דרמטורג, מחזאי, במאי, מתרגם וביוגרף יהודי-רומני שפעל בתיאטרון היהודי הממלכתי של רומניה בין 1955 עד 1982. כמו כן כתב שירה ביידיש.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברקוביץ' נולד למשפחה ענייה ממעמד הפועלים בבוטושאן, רומניה וקיבל חינוך יהודי מסורתי. בזמן מלחמת העולם השנייה הוא היה אסיר במחנה עבודה עד הגעת הצבא הסובייטי לרומניה.

אחרי המלחמה הוא התחיל לעבוד בעיתוני יידיש וברדיו ובייחוד באיקוף־בלעטער (19461953 וב- Revista Cultului Mozaic din R.P.R (כתב העת לדת היהודית ברומניה, הידוע ביידיש כצייטשריפט). מיוזמת הרב הכולל משה רוזן כתב העת התחיל לצאת לאור ב-1956 והיו בו מדורים ברומנית, יידיש ועברית. ברקוביץ ערך את המדור ביידיש מ-1970 עד 1972.

ברקוביץ' פרסם לראשונה שירה ביידיש באיקוף־בלעטער. על פי ביקורות תיאטרון שכתב בראשית שנות החמישים נראה שהיה קומוניסט נלהב, אסיר תודה על שחרורו ממחנה העבודה ועל ההזדמנות לקבל חינוך חילוני, כשהוא דוגל באסתטיקה של ריאליזם סוציאליסטי עבור התיאטרון ביידיש.

קשריו עם התיאטרון היהודי הממלכתי החלו ב-1955, בתחילה כמזכיר ספרותי במקום אורי בן-הדור. הוא המשיך להיות ער להתפתחויות בתיאטרון הכללי ולא רק זה שביידיש. הוא דחף והמריץ שהתיאטרון יהיה עכשווי ולא יהיה רק מוזיאון של מחזות ישנים. אלווירה גרצינגר (Elvira Groezinger) משווה את מטרותיו לאלה של ארבעטער טעאטער פארבאנד בניו יורק, מטרות הקשורות לאלו של המשטר הקומוניסטי.

ברקוביץ' תרגם יצירות מהספרות העולמית: פרנק V מאת פרידריך דירנמט, (1964), אוריאל אקוסטה מאת קארל גוצקוב, (1968), הבנאי האומן מאת הנריק איבסן (1972). כמו כן כתב מחזות ביידיש ביניהם: דער גאלדענע פאדעם (חוט הזהב) (1963 על אברהם גולדפדן שיסד ב- 1876 את תיאטרון היידיש הראשון בעולם ביאשי, רומניה. כן כתב מחזה מוזיקלי בשם א שנירל פערל (מחרוזת פנינים), (1967). הוא כתב גם ספרים על תולדות תיאטרון יידיש.

לקראת סוף הקריירה המקצועית של ברקוביץ' הייתה היידיש שפה בשקיעה ברומניה, כמו במדינות אחרות. תיאטרון המדינה ביידיש התמודד עם בעיה זו, באופן חלקי, על ידי התקנת אוזניות בכל האולם כדי לאפשר תרגום סימולטני של ההצגות לרומנית. עדיין משתמשים בשיטה היום זו כאשר מעלים מחזה ביידיש.

אוסף הספרים בן 3000 הכרכים ביידיש נמצא כעת בספריית אוניברסיטת פוטסדאם.

יצירות לתיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשימה הבאה לקוחה מתולדות התיאטרון ביידיש שכתב ברקוביץ' (ברקוביץ' 1981). הרשימה לא מלאה; רבות מיצירותיו של ברקוביץ' היו מוזיקליות או מחזות פולקלוריים. אחרות היו עיבודים של פורים שפיל. המוזיקה לרוב מחזותיו של ברקוביץ' נכתבה על ידי חיים שוורצמן. במחזה חוט הזהב יש מוזיקה שכתב אברהם גולדפדן, שהמחזה כתוב עליו. שוורצמן ואויגן קופלר (Eugen Koffler) כתבו מוזיקה לשרשרת הפנינים.

שירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברקוביץ' פרסם שלושה ספרים עיקריים של שירה ביידיש:

  • אין די אויגן פון א שווארצער קאווע (1974) (בעיניו של קפה שחור)
  • פונקן איבער דורות (1984 (ניצוצות על פני הדורות)
  • פליענדיקע אותיות (1984) (אותיות פורחות)

בנוסף תרגמו ברקוביץ' ונאנה קסיאן לרומנית את יצירתו של המשורר איציק מאנגר. כרך של תרגומים אלה פורסם ב-1983 בשם "Balada evreului care a ajuns de la ceneşiu la albastru" ("בלדת היהודי שעבר מאפור לכחול").

ספרים על תולדות התיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בוקארעשטער יידישער מלוכה-טעאטער :25 [יאר] 1948-1973, בוקרשט, 1973.
  • הונדערט יאר יידיש טעאטער אין רומעניע : 1876-1976, בוקארעשט : קריטעריאן, 1976.
  • Bercovici, Israil, O sută de ani de teatru evreiesc în România ("One hundred years of Yiddish/Jewish theater in Romania"), 2nd Romanian-language edition, revised and augmented by Constantin Măciucă. Editura Integral (an imprint of Editurile Universala), Bucharest (1998). ISBN 973-98272-2-5.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Groezinger, Elvira, Die Jiddische Kultur im Schatten der Diktaturen–Israil Bercovici (2003, Philo, ISBN 3-8257-0313-4.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ישראל ברקוביץ' בוויקישיתוף