כריסטיאן לובוטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
כריסטיאן לובוטן
Christian Louboutin
לידה 7 בינואר 1964 (בן 60)
פריז, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1991 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה קצין מסדר האמנויות והספרות (2 בנובמבר 2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.christianlouboutin.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כריסטיאן לובוטןצרפתית: Christian Louboutin; נולד ב-7 בינואר 1964) הוא מעצב אופנה צרפתי. ידוע בעיקר בעקבות נעלי הסטילטו (עקב גבוה וצר) עם הסוליה האדומה שהפכה לחותם האישי שלו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לובוטן נולד וגדל ברובע השנים-עשר של פריז, בנם היחיד של רוג'ר, שעסק בריהוט ובבניית שידות, ואיירין, עקרת בית. ללובוטן יש שלוש אחיות והוא סיפר בראיון בשנת 2012 שבילדותו חשב שהוא מאומץ כי לא דמה לשאר בני משפחתו. לאחר מכן גילה שאביו הביולוגי אכן היה מצרי ואמו ניהלה רומן. לובוטן גורש מבית הספר 3 פעמים ולאחר מכן החליט לברוח מהבית בגיל 12 ובנקודה זו הרשתה לו אמו לגור אצל חבר.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לובוטן החל לצייר סקיצות של נעליים בגיל צעיר בעודו מתעלם מלימודיו האקדמאיים. לאחר מכן עבר תקופה מרדנית ובשנת 1979 שיחק בכמה סרטים אמריקאים. באותה תקופה היה חוגג במועדוני לילה לצדם של מפורסמים כמו מיק ג'אגר ואנדי וורהול.

לובוטן טוען שהאהבה שלו לנעליים החלה ב-1976 כאשר ביקר במוזיאון לאומנויות בפריז, המוזיאון נסגר ב-2003 והאומניות שבו אוחדו למוזיאון קה בראנלי.

לובוטן הוקסם על ידי תרבויות העולם, הוא בילה בנעוריו במצרים ואף נסע להודו לשנה. הוא חזר לפריז ב-1981 והרכיב תיק עבודות של ציוריו ובעיקר של עקבים גבוהים. הוא הציג את תיק העבודות שלו למיטב בתי האופנה, הוא החל לעבוד אצל המעצב צ'ארלס ג'ורדן ולבסוף הכיר את רוג'ר ויויאר והפך לשוליה שלו.

לאחר שהחליט לעצב באופן עצמאי לובוטן עיצב נעליים עבור שאנל ואיב סאן לורן. בסוף שנות ה-80 הוא התרחק מעולם האופנה והחל לעבוד כצלם נופים וטבע עבור המגזין ווג אך לאחר שהתגעגע לעיצוב נעליים הקים רשמית חברה על שמו בשנת 1991.

עם כספים משני משקיעים הוא פתח את החנות שלו ב-1991 ולקוחתו הראשונה הייתה קרוליין, נסיכת הנובר היא החמיאה לחנות ליד עיתונאים שתיעדו אותה קונה בחנות ובכך תרמה לפרסומו ולהצלחתו של לובוטן. בין לקוחותיו הידועים נמנים דיאן פון פירסטנברג וקתרין דנב. לאחר מכן מפורסמות כריסטינה אגילרה, ג'ניפר לופז, מדונה, טינה טרנר, ניקי מינאז', גווינת' פלטרו, בריטני ספירס, בלייק לייבלי ושרה ג'סיקה פרקר הפכו ללקוחות קבועות ובכך עזרו לבסס את מעמדו כמעצב אופנה יוקרתי.

הנעליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעלי עקב סטילטו של כריסטיאן לובוטן עם סוליית הלכה האדומה

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

לובוטן תרם להחזרת עקבי הסטילטו לאופנה במהלך שנות ה-90 ושנות האלפיים והתמקד בעיקר בעיצוב עקבים בגובה 12 ס"מ ויותר. הוא משתמש בעיצוביו ביהלומים, פפיונים, סרטים ואלמנטים עיצוביים ייחודיים ובמיוחד ידוע בכך שכל זוגות הנעליים שלו בעלי סוליה אדומה שהפכה לסימן ההכר שלו. הזוג הראשון שיוצר עם סוליה אדומה היה ב-1993. לקוחה מפורסמת של לובוטן היא הסופרת דניאל סטיל וברשותה מעל 6,000 זוגות של נעליים בעיצובו. הסוליה האדומה של לובוטן רשומה כפטנט ובחלק מהמדינות אסור למכור נעלי עקב עם סוליה אדומה מחשש להפרת זכויות. לובוטן הגיש מספר תביעות נגד יצרנים שהפרו את הזכויות שלו בבלגיה, צרפת, הולנד, שווייץ ואף בארצות הברית נגד דגם מסוים של המעצב הידוע איב סן לורן.

רווחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנה הראשונה לפתיחת העסק שלו מכר לובוטן 200 זוגות. לעומת זאת, ב-2012 לבד מכר למעלה מ-700 אלף זוגות. החברה מרוויחה כ-300 מיליון דולר בשנה וכ-95 אחוז מהסכום הזה מגיע מנעליים לבד והשאר מגיע מתיקים וארנקים. נכון למרץ 2012, החברה מעסיקה כ-420 עובדים. מחיר של נעליים מתחיל ב-495 דולר וזוג משובץ יהלומים יכול להגיע עד ל-6,000 דולר. למותג ישנן מעל ל-60 חנויות ברחבי העולם.

התרחבות המותג[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2003 הרחיב לובוטן את עיצוביו מנעליים בלבד לארנקים ותיקים. ב-2011 הוא החל את קו נעלי הגברים בעיצובו ובתחילה העיצובים נמכרו באופן אקסקלוסיבי בחנות הדגל שלו בפריז. לאחר מכן לובוטן הציג עיצובים ייחודיים בעיצוב אישי שכל לקוח יכול לקעקע קעקוע משלו על הנעל ומחיר של זוג כזה הגיע אף ל-8,000 דולר.

ב-2012 שיתף פעולה לובוטן עם מותר היופי "Batallure Beauty LLC" על מנת ליצור קו קוסמטיקה הנושא את שמו. ביולי 2014 השיק קולקציית לקים וביניהם נכלל הצבע האדום הייחודי לסוליות של לובוטן. התחילה הצבע נמכר רק בחנויות של הכולבו האמריקאי היוקרתי "סאקס השדרה החמישית" וב-15 סניפים שלהם בארצות הברית. חודש לאחר מכן החלו הלקים להמכר גם בחנויות כולבו יוקרתיות כגון ברגדורף גודמן, ניימן מרכוס, נורדסטרום ובחנויות נבחרות של מותג הקוסמטיקה ספורה.

ב-2015 השיק לובוטן גם קולקציית שפתונים ונכון ל-2017 יש לו כבר 3 קולקציות שמחולקות ל-38 גוונים שונים. ב-2016 השיק לובוטן גם שלושה בשמים אשר עוצבו על ידי תומאס הית'רוויק.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדריכל הנוף לואיס בנץ' הוא בן זוגו של לובוטן מאז 1997. לובוטן ובן זוגו מחלקים את זמנם בין בתיהם בפריז, ליסבון, חלב, ספינת מגורים על הנילוס, לוקסור ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כריסטיאן לובוטן בוויקישיתוף