לב סבנקוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לב סבנקוב
Лев Савенков
לידה 19 בנובמבר 1950 (בן 73)
דניפרופטרובסק, הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראינית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ברית המועצות, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה Odesa National Maritime University עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לב ויטליביץ' סבנקוברוסית: Лев Витальевич Савенков; נולד ב-19 בנובמבר 1950) הוא איש עסקים רוסי, בראשית שנות ה-90 - סגן ראש העיר סנט פטרסבורג אנטולי סובצ'ק, נאשם בתיק פלילי בעל פרופיל גבוה בנושא הברחת קוויאר שחור ואוסמיום למערב אירופה.

מקרה הברחת קוויאר ואוסמיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 ביוני 1993 הגיע דיווח דחוף למחלקת הבינה נגדית בסנט פטרסבורג ובמחוז לנינגרד, שזמן קצר לפני כן נגנבו 45 אלף בקבוקים של קוויאר שחור ממפעל לעיבוד הדגים בוולגוגרד. כל מחסומי המכס באזור לנינגרד קיבלו הודעה מיידית על הברחות אפשריות של קוויאר גנוב. ב-26 ביוני 1993, במכס סברסק, הציג נהג אחת המשאיות הקירור מסמכים עבור משלוח של קוויאר שחור, אטום בחותם ממוספר. קציני המכס נהגו במכונית לחניון ושאלו את הרשויות, אך מכיוון שהיה יום חופש, הבקשה הייתה תלויה. עד מהרה התקרב אחד מאנשי המכס שלא פעלו באותו יום למכונית ואחרי שבדק את המסמכים אמר להעביר את המטען. הקוויאר נסע לאירופה וב-27 ביוני 1993 הגיעה הודעה שנגנבה. שולח הקוויאר הייתה חברת כיסוי, כתוצאה מבדיקת המגעים בהם זוהה איגור ברקאנוב, עוזרו של סבנקוב. עד מהרה נרשמה שיחה בין ברקנוב לסבנקוב כי המטען עבר בגבול.

ב-8 בספטמבר 1993 ניסה ברקנוב שוב להוציא ממחסן חבילה של קוויאר בשווי של לפחות 3 מיליון דולר. ליד המכס נחתמה המכונית על ידי קצין מכס שהיה ביחסים ידידותיים עם ברקנוב. כל הזמן הזה, עובדי השירות הפדרלי למודיעין מסכל של רוסיה עקבו אחריו. המטען עוכב, ועד מהרה נרשמה שיחתו של סבנקוב עם ברקנוב על כך. במהלך השיחה עלה שמו של מאפיונר ידוע ולדימיר קומארין, מנהיג ארגון הפשע טמבוב, שביצע את הכיסוי הפלילי של ההברחות.

כעבור זמן מה הוקלטה שיחה נוספת של סבנקוב, הפעם עם הבעלים של כמה חברות יצוא-יבוא, אלכסנדר מטייב, על הובלת "גרם דגימות" מעבר לגבול. ב-30 בספטמבר 1993 עוכב מטבייב במכס. במהלך חיפוש במכונית נמצאו בערכת עזרה ראשונה מספר אמפולות עם חומר בצבע כהה. מחקרי מעבדה הראו כי האמפולה הכילה שמונה גרם אוסמיום-187, ששימשו לייצור תרופות יקרות נגד סרטן. באותה תקופה, לא יותר מחצי קילוגרם ממתכת אדמה נדירה זו, המיוצרת בכמה מעבדות תעשייתיות עוצמתיות ביותר, נכנסו לשוק העולמי בשנה. כפי שהתברר בקרוב, המתכת נוצרה במעבדה ביתית בדאצ'ה של המדען ויקטור פטריק. סבנקוב הבטיח לפטריק שכל ההכנסות יועברו לשיפור סנט פטרסבורג, והמדען עצמו יבנה מעבדה עוצמתית. על פי מקורות אחרים, הוא נחטף ממפעל צבאי בקזחסטן.

סבנקוב עוכב. כאשר הגיעו קציני אכיפת החוק לדירתו, הם מצאו שם רק חומות חשופות - סגן ראש העיר לשעבר, שראה מראש את האפשרות למעצר, לא איפשר לחוקרים להפקיע את רכושו. סבנקוב הואשם בהברחה בהיקף גדול במיוחד. החקירה נמשכה שלוש שנים שלאחריהן התיק הופנה לבית המשפט. מטייבייב נמלט לחו"ל, אך סבנקוב המשיך להשתתף בחקירות ודיונים. ב-20 ביוני 1997 גזר עליו בית המשפט חמש שנות מאסר בפועל עם החרמת רכוש. התיק הפלילי נגד לב סבנקוב גרם לתגובה ציבורית רחבה ודיון רחב בתקשורת. רבים האמינו כי החקירה נגד סבנקוב לא חשפה אפילו מחצית מפשעיו, בפרט, לעובדי שירות הביטחון הפדרלי היו סיבות חמורות להחשיב את סגן ראש העיר לשעבר מעורב בייבוא בלתי חוקי של טונות קוקאין לפדרציה הרוסית. היה גם מידע על קשרים עם העולם התחתון. תומכי העמדה האחרת טענו כי המקרה פוליטי והראיות היו מפוברקות. סבנקוב עצמו מעולם לא הודה באשמה, וניסה ללא הצלחה לערער על פסק הדין. לאחר שריצה חלק מהעונש, הוא שוחרר[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]