להיות שם (סרט, 1979)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
להיות שם
Being There
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן להיות שם
בימוי האל אשבי
הופק בידי אנדרו ברונסברג
תסריט יז'י קושינסקי
עריכה דון זימרמן
שחקנים ראשיים פיטר סלרס
שירלי מקלין
מלווין דאגלס
ג'ק וורדן
מוזיקה ג'וני מנדל
צילום קאלב דשנל
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה לורימר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 19 בדצמבר 1979
משך הקרנה 130 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה דרמה קומית, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 7,000,000 דולר
הכנסות 30,200,000 דולר
הכנסות באתר מוג'ו beingthere
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

להיות שםאנגלית: Being There) הוא סרט קולנוע אמריקאי מסוגת דרמה קומית משנת 1979 בבימויו של האל אשבי, עם פיטר סלרס, שירלי מקליין ומלווין דאגלס בתפקידים הראשיים.

התסריט נכתב על ידי יז'י קושינסקי ומתבסס על ספרו להיות שם משנת 1970.

עלילת הסרט היא למעשה ביקורת קומית/סטירית על החברה המודרנית בה צריך לדעת לדבר נכון, לדבר כפי שנהוג בטלוויזיה, כאשר למעשה אין צורך שיהיו דברים מאחורי המילים ואדם חסר השכלה ומוגבל שכלית יכול בצורה כזאת, להיות מועמד לנשיאות ארצות הברית.

רוב הסרט צולם באחוזת בילטמור באשוויל, צפון קרוליינה. במוזיקה משולבים קטעי פסנתר של אריק סאטי וכה אמר זרתוסטרא של ריכרד שטראוס.

ב-2015 נבחר הסרט לשימור בארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית של ספריית הקונגרס על "היותו בעל ערך תרבותי, היסטורי או אסתטי".

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'אנס (פיטר סלרס) הוא גנן שבילה את רוב חייו בווילה של אדם עשיר בוושינגטון די.סי.. מלבד גננות הוא מכור לטלוויזיה כל היום, אינו יודע לקרוא ולכתוב ואינו יוצא מהבית. יום אחד מודיעה לו אם הבית האפרו-אמריקאית, לואיז (רות האתוואי), כי בעל הבית מת. צ'אנס לא מגיב ונשאר לבהות בטלוויזיה.

למחרת מגיע עורך הדין פרנקלין (דייוויד קלנון) ומודיע לצ'אנס כי אין לו זכויות בבניין ועליו להתפנות משם. צ'אנס לא מתנגד ויוצא החוצה כשהוא לבוש בחליפה משנות ה-30, מטרייה, מגבעת ותיק ושלט טלוויזיה בכיס. הוא מסתובב ללא מטרה ובוהה אנשים ובטלוויזיות בחנויות. כשקבוצת נערים מטרידה אותו הוא שולף לעברם שלט.

לבסוף הוא נעמד לפני מסך טלוויזיה עם מצלמה שמקרינה אותו על המסך. מכונית מהודרת פוגעת ברגלו. ממנה יוצאת איב ראנד (שירלי מקלין), אשתו של המיליארדר בן ראנד (מלווין דאגלס) שמציעה לו להיבדק על ידי רופא בביתה. בדרך היא שואלת לשמו והוא ממלמל "צ'אנס, גנן" (גרדנר) והיא מבינה ששמו צ'אנסי גרדינר. כל הדרך הוא צופה בתוכניות טלוויזיה במכונית.

בבית המפואר הוא מתקבל על ידי בן ראנד שחולה באנמיה אפלסטית ומקבל טיפול בערויי דם עם צוות אחיות ורופא צמוד, ד"ר רוברט אלנבי (רוברט דייהרס).

כבר מההתחלה מחבב בן את צ'אנסי שלא מרבה במילים. הוא אומר כי נאלץ לעזוב את הבית לאחר שנמכר ובן מסיק מכך כי ירד מנכסיו בגלל המדיניות של הנשיא וממשלתו.

הנשיא פרייזר (ג'ק וורדן) מגיע לביקור אצל ראנד. צ'אנסי נפגש איתו ואומר כי בטלוויזיה הוא נראה יותר קטן. הוא מדבר עם הנשיא במונחים של גינון - "יש לטפח את השורשים כדי שהגינה תצמח וכי אחרי סתיו והחורף יגיע האביב והקיץ". כשהנשיא לא מבין מסביר לו ראנד כי אלה מטפורות על מדיניות הממשלה וכי יש לעזור לתעשיינים על מנת שהכלכלה תשגשג כמו בגינה.

הנשיא מתרשם מצ'אנסי ומצטט אותו בנאום לאומה. צ'אנסי הופך לידוען ומוזמן לראיונות בטלוויזיה ולמסיבה בה הוא נפגש עם השגריר הרוסי (ריצ'רד בייסהארט) שמשוכנע שהוא מבין רוסית.

הנשיא מטיל על השירות החשאי של ארצות הברית לחקור על עברו של צ'אנסי אך הם לא מוצאים דבר. לואיז ומשפחתה צופים בתדהמה בהופעתו של צ'אנסי בטלוויזיה ומגיעים למסקנה כי רק אדם לבן יכול להגיע לפרסם כזה למרות שהוא רפה מוח ונבער מדעת..

עורך הדין פרנקלין נפגש עם ד"ר אלנבי ומוסר לו את המידע הנכון על צ'אנסי אבל הרופא מבין שראנד נהנה מנוכחותו של צ'אנסי ולא מיידע אותו.

ראנד יודע שהוא הולך למות. הוא מוריש את רכושו לאיב ורוצה שצ'אנסי יישאר בבית וישגיח עליה.

איב רוצה לקיים יחסים עם צ'אנסי אבל הוא אומר לה שהוא מעדיף לצפות (בטלוויזיה). היא מבינה שהוא רוצה לצפות בה מאוננת לפניו והיא עושה זאת אך צ'אנסי צופה כל הזמן בתרגילי יוגה בטלוויזיה ולא בה.

לבסוף מת ראנד ונערכת לו הלווייה בהשתתפות הנשיא שנואם נאום יבש. את הארון נושאים שישה מבכירי המפלגה שמתלחשים ביניהם כי המועמד המתאים ביותר להחליף את הנשיא הוא צ'אנסי גארדינר.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
פיטר סלרס צ'אנסי גרדינר גנן
מלווין דאגלס בן ראנד מיליארדר
שירלי מקלין איב ראנד אשתו של בן
ג'ק וורדן בוב פרייזר נשיא ארצות הברית
ריצ'רד דייסרט ד"ר רוברט אלנבי רופא משפחת ראנד
ריצ'רד בייסהארט ולדימיר סקרפינוב השגריר הסובייטי
רות האתוואי לואיזה אם בית
דייוויד קלנון תומאס פרנקלין עורך דין

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]