להסה דה סלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
להסה דה סלה
Lhasa de Sela
לידה 27 בספטמבר 1972
ביג אינדיאן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 בינואר 2010 (בגיל 37)
מונטריאול, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Notre Dame des Neiges Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות מונטריאול עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1985 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים סיינט ג'ון קולג', בית הספר האורבני של סן פרנסיסקו עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק אלטרנטיבי, מוזיקת עולם, מוזיקת פולק עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Audiogram עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס ג'ונו לאלבום מוזיקת עולם של השנה (1998) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.lhasadesela.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לָהסַה דֶה סֶלַהספרדית: Lhasa de Sela; ‏27 בספטמבר 19721 בינואר 2010), הידועה בכינויה להסה, הייתה זמרת ילידת ארצות הברית, שגדלה בילדותה במקסיקו ובארצות הברית והתגוררה במשך חייה הבוגרים בקנדה ובצרפת. להסה ידועה בקולה הייחודי ובשירתה בשפות שונות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

להסה נולדה בביג אינדיאן, מדינת ניו יורק, לאב מקסיקני ממוצא פנמי-פולני-צרפתי-ספרדי, ולאם אמריקאית יהודייה ממוצא לבנוני-סקוטי-רוסי. בעשור הראשון לחייה נדדה עם משפחתה ברחבי ארצות הברית באוטובוס ילדים שהוסב למטרה זו, ולמדה יחד עם שלוש אחיותיה בחינוך ביתי.[1] כשהייתה בת שלוש עשרה התחילה לשיר בבית קפה יווני בסן פרנסיסקו. בגיל תשע עשרה עברה למונטריאול ושרה במשך חמש שנים בבארים, שם פיתחה את החומר המוזיקלי אשר שימש לאלבומה הראשון, La Llorona, שיצא לאור ב-1997. באלבום זה, המכיל שירים דרום אמריקאיים מסורתיים לצד שירים מקוריים, ניכרות השפעות עמוקות מהמוזיקה המקסיקנית, אך קיימות בו גם השפעות של מוזיקה צוענית מזרח-אירופאית ושל רוק אלטרנטיבי. האלבום יצא לאור תחת חברה עצמאית ממונטריאול, בשם אודיוגרם (Audiogram) וזכה להצלחה רבה ול פרס פליקס (Félix Award) עבור "Artiste québécois — musique du monde" בשנת 1997, ופרס ג'ונו (Juno Awards) הקנדי עבור זמרת מוזיקת עולם הטובה ביותר בשנת 1998.

ב-1999, אחרי מסע הופעות ממושך באירופה ובאמריקה הצפונית, עזבה להסה את קריירת השירה שלה ועברה לצרפת על מנת להצטרף לשלושת אחיותיה בחברת קרקס-תיאטרון בשם פּוֹצֶ'רוֹס (Pocheros). לאחר זמן מה חזרה למרסיי ושבה לכתיבת שירים. היא חזרה למונטריאול להפיק את אלבומה השני, The Living Road, שיצא בשנת 2003. בעוד ש-La Llorona נכתב רובו בספרדית, The Living Road כלל גם שירים בצרפתית. לאחר הוצאת האלבום יצאה להסה עם להקתה לסיבוב הופעות בן שנתיים, בשבע עשרה מדינות. היא הייתה זמרת אורחת של הלהקה האנגלית טינדרסטיקס (Tindersticks) ברצועה 'Sometimes it hurts' מתוך אלבומם 'Waiting for the moon', ומאוחר יותר הצטרפה לסולן הלהקה סטיוארט סטייפלס (Stuart Staples) לדואט ברצועה 'That Leaving Feeling', מתוך אלבומו 'Leaving Songs'. כמו כן היא התארחה באלבומים של הזמרים הצרפתיים ארתור ה' (Arthur H) וג'רום מינייה (Jérôme Minière), ובלהקה הצוענית צרפתית Bratsch.

להסה קיבלה את פרס מוזיקת העולם של ה-BBC עבור האומן הטוב ביותר באמריקה לשנת 2005. מכירות שני אלבומיה יחד מתקרבות לסף המיליון ומקודמות בעיקר מפה לאוזן.

להסה נפטרה בביתה שבמונטריאול ב-1 בינואר 2010, לאחר 21 חודשי מאבק במחלת סרטן השד.[2]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1998 – La Llorona
  • 2003 – The Living Road
  • 2009 – Lhasa
  • 2017 – Live in Reykjavik

וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1997 – El Desierto
  • 2003 – Con Toda Palabra

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא להסה דה סלה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Fairley, Jan (2010-01-06). "Lhasa de Sela obituary". The Guardian. נבדק ב-2023-07-08.
  2. ^ Keepnews, Peter (2010-01-08). "Lhasa de Sela, Singer Who Crossed Borders, Dies at 37". The New York Times. ISSN 0362-4331. נבדק ב-2023-07-08.