לואיזה אולריקה, נסיכת פרוסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לואיזה אולריקה, נסיכת פרוסיה
Luise Ulrike von Preußen
לואיזה אולריקה, נסיכת פרוסיה
לואיזה אולריקה, נסיכת פרוסיה
לידה 24 ביולי 1720
ברלין, ממלכת פרוסיה ממלכת פרוסיה (1701-1750)ממלכת פרוסיה (1701-1750)
פטירה 16 ביולי 1782 (בגיל 61)
ארמון סברטיה, ממלכת שוודיה שוודיהשוודיה
שם לידה Luise Ulrike von Preußen עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה
מקום קבורה כנסיית רידרהולם עריכת הנתון בוויקינתונים
בן זוג אדולף פרדריק, מלך שוודיה
שושלת בית הוהנצולרן
תואר מלכת שוודיה
אב פרידריך וילהלם הראשון, מלך בפרוסיה
אם סופיה דורותיאה, נסיכת הנובר
צאצאים ראו בהמשך
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לואיזה אולריקה, נסיכת פרוסיה (גרמנית: Luise Ulrike von Preußen;‏ 24 ביולי 1720 - 16 ביולי 1782), הייתה בתו של פרידריך וילהלם הראשון, מלך בפרוסיה, ואשתו של אדולף פרדריק, מלך שוודיה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלט האצולה של לואיזה אולריקה

לואיזה אולריקה נולדה בברלין ב-24 ביולי 1720 לפרידריך וילהלם הראשון, מלך בפרוסיה ולסופיה דורותיאה, נסיכת הנובר, בתם של ג'ורג' הראשון, מלך בריטניה וסופיה דורותיאה, דוכסית בראונשווייג-צלה. היא קיבלה את השם אולריקה, מפני שאולריקה אלאונורה, מלכת שוודיה הייתה הסנדקית שלה.

לואיזה אולריקה תוארה כיפה, אינטליגנטית, בעלת מזג עז ורצון עז. היא קיבלה השכלה מתקדמת בצרפתית בהתאם לעידן הנאורות, על ידי האומנת מרתה דה רוקול והמושל מטורין וייסייר לה קרוז מההוגנוטים הצרפתים. לואיזה אולריקה אהבה את המסורת הצבאית הקפדנית, ובשל כך הייתה אהובה על אביה. היא ואחיה הבכור, פרידריך, נסיך הכתר של פרוסיה, היו ביחסים טובים למדי, וחלקו את התעניינותם במדע ובתרבות. בין אחיה האהובים עליה היו אחיה הצעיר אוגוסט וילהלם, נסיך פרוסיה ואחותה סופיה דורותיאה, נסיכת פרוסיה.

בצעירותה היו ללואיזה אולריקה מחזרים רבים, וביניהם פרדריק, נסיך ויילס, קרלוס השלישי, מלך ספרד ועוד, אולם בסוף הוחלט לחתנה עם אדולף פרדריק, נסיך הכתר השוודי, כחלק מברית בין רוסיה, פרוסיה ושוודיה, ואכן ב-17 ביולי 1744 נערך טקס נישואים באמצעות שליח בברלין, וב-18 באוגוסט נערך טקס החתונה הרשמי בארמון דרוטנינגהולם בשוודיה. לואיזה אולריקה למדה ספרות שוודית ואף הקימה ספרייה בשפה השוודית, וכמו כן, התכתבה עם האקדמיה המלכותית השוודית למדעים ויצרה אוסף מדעי הטבע. אולם, התנהגותה היהירה והמתנשאת גרמו לה בסופו של דבר להיות פחות פופולרית מחוץ לחצר המלוכה. בשנת 1745 הטיל עליה אחיה פרידריך השני, מלך פרוסיה להביא לברית בין פרוסיה לשוודיה נגד רוסיה, שלחמה באותה העת נגד פרוסיה במלחמת הירושה האוסטרית, אולם למרות שבעלה תמך בברית, החליט לבסוף הפרלמנט על ברית עם רוסיה וצרפת נגד פרוסיה.

בשנת 1751 מת פרדריק הראשון, מלך שוודיה, ובעלה אדולף פרדריק עלה לשלטון במקומו. אולם, למעשה לא היו לו כמעט סמכויות, והם היו מרוכזות בידי הריקסדאג של המעמדות. בשנת 1754 נאלצה לואיזה אולריקה על ידי הריקסדאג לארס את בנה גוסטב, נסיך הכתר השוודי עם סופיה מגדלנה, נסיכת דנמרק, ולא עם אחייניתה פיליפינה, מרקיזת ברנדנבורג-שוודט. בשנת 1755 שכנעה לואיזה אולריקה את בעלה לנסות לתפוס את הכוח בממלכה מידי הריקסדאג, אולם אדולף פרדריק נכשל וכמעט הודח מתפקידו. בשנת 1757 הצטרפה שוודיה למלחמת שבע השנים נגד פרוסיה, ולואיזה אולריקה ראתה בכך עלבון אישי נגדה, אם כי קיוותה ששוודיה תפסיד במלחמה, ובכך יהא ניתן להשליט שלטון אבסולוטי בממלכה. בשנת 1768 ניסה שוב בעלה, יחד עם בנה גוסטב, נסיך הכתר השוודי, לתפוס את השלטון מידי הריקסדאג. הוא הצליח להדיח את הסנאט שבשליטת מפלגת "הכובעים" אך לא היה מסוגל להמשיך את המלאכה ולנצל את פירות הניצחון הזה.

בשנת 1771 מת בעלה אדולף פרדריק, מלך שוודיה, ובנה גוסטב השלישי, מלך שוודיה עלה לשלטון במקומו. בשנת 1772 ביצע גוסטב הפיכה שלטונית, והחל לשלוט באופן אבסולוטי, בעת שלואיזה אולריקה הייתה בברלין עם בתה. בעקבות ההפיכה קיוותה לואיזה אולריקה לתפוס עמדה יותר חזקה בממלכה, וכשלא הצליחה לעשות זאת היא הסתכסכה עם בנה המלך. לואיזה אולריקה אף טענה כי בנו של גוסטב - גוסטב אדולף אינו בנו של גוסטב, אלא בנו של אדולף פרדריק מונק, ובעקבות כך התגבר הסכסוך ביניהם, והוא נמשך עד מותה ב-16 ביולי 1782.

משפחתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-17 ביולי 1744 התחתנה לואיזה אולריקה עם אדולף פרדריק, מלך שוודיה, ממנו נולדו לה 5 ילדים:

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרידריך וילהלם, הנסיך הבוחר מברנדנבורג
 
לואיזה הנרייטה מנסאו
 
ארנסט אוגוסט, דוכס בראונשווייג-לינבורג
 
סופיה, נסיכת פפאלץ
 
גאורג וילהלם, דוכס בראונשווייג-לינבורג
 
אלאונור ד'אסמיר ד'אולברוז
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פרידריך הראשון, מלך בפרוסיה
 
 
 
סופיה שרלוטה מהנובר
 
ג'ורג' הראשון, מלך בריטניה
 
 
 
סופיה דורותיאה, דוכסית בראונשווייג-צלה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פרידריך וילהלם הראשון, מלך בפרוסיה
 
 
 
 
 
 
 
סופיה דורותיאה, נסיכת הנובר
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לואיזה אולריקה, נסיכת פרוסיה


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]