לואיס בלומפילד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לואיס בלומפילד
Louis Bloomfield
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 8 באוגוסט 1906
מונטריאול/וסטמאונט–נוטרדאם-דה-גרייס, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 ביולי 1984 (בגיל 77)
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מעסיק המשרד לשירותים אסטרטגיים עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד יועץ הממלכה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לואיס מורטימר בלומפילדאנגלית: Louis Mortimer Bloomfield; ‏19061984) היה עורך דין, איש עסקים ופילנתרופ ציוני, יהודי קנדי.

עורך דין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלומפילד שימש כעורך דין והתמחה במשפט בינלאומי. בין השאר הועסק על ידי חברת "פיליפס ווינברג" ממונטריאול וכן נשלח בשירות מחלקת המדינה של ארצות הברית להונדורס הבריטית (כיום בליז) בשנת 1968 על מנת להעביר דיווחים מקרוב במהלך המאבק לעצמאות מהממלכה המאוחדת. בלומפילד אף נשאר בהונדורס הבריטית כיועץ ללא תשלום למפלגת האופוזיציה. הוא גם כתב מספר ספרים בתחום הדין הבינלאומי ובהם: "העימות הונדורס הבריטית גואטמלה" (1953) ו"מצרים, ישראל ומפרץ עקבה" (1957), בו הציג את הטענה כי חצי האי סיני שייך למדינת ישראל על פי המשפט הבינלאומי וההסכם הבריטי-טורקי מ-1906 לא היה חוקי.

פעילות צבאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות המרד הערבי הגדול, אשר במהלכו תקפו הערבים גם את כוחות המנדט הבריטי, הזרימו הבריטים כוחות תגבור לארץ בסדר גודל שטרם נראה כמותו. מתוך רצונו לסייע בהקמת המדינה היהודית, התגייס בלומפילד לצבא בריטניה והצטרף לכוחות תגבור אלו. כך הגיע בשנת 1936 לארץ ישראל, ושרת תחת פיקודו של אורד צ'ארלס וינגייט בהקמת פלגות הלילה המיוחדות ואימון החיילים היהודים.

בשנת 1942 גויס בלומפילד למשרד לשירותים אסטרטגיים (שהפך לאחר כמה שנים לסוכנות הביון המרכזית – CIA) אשר הוקם על ידי הנשיא האמריקני רוזוולט. לבלומפילד ניתנה דרגת מייג'ור.

פילנתרופיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלומפילד היה פילנתרופ ציוני, ויחד עם אחיו ברנרד, באמצעות "קרן האחים בלומפילד", תרם רבות ליישוב הציוני ולמדינת ישראל בתחילת דרכה. בלומפילד ואחיו תרמו רבות לארגון הסתדרות הפועלים ובין השאר מימנה הקרן את הקמת אצטדיון בלומפילד בתל אביב. לבלומפילד אף הוענק ב-1967 פרס ההסתדרות. בלומפילד ואחיו הקימו את קרן ליידי דייוויס, הפועלת להבאתם של אנשי מחקר אקדמי לאוניברסיטה העברית בירושלים ולטכניון בחיפה. בלומפילד היה חבר בדירקטוריון מכון ויצמן למדע והוא בעל תואר דוקטור כבוד באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת בר-אילן.

על שמו ושם אחיו נקרא היישוב שדה ניצן שבנגב המערבי (תרגום של שם המשפחה בלומפילד – שדה פרחים).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]