לינה אסקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לינה אסקו
Lina Esco
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 14 במאי 1985 (בת 38)
מיאמי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2003 עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.freethenipple.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לינה אסקואנגלית: Lina Esco; נולדה ב־14 במאי 1985) היא שחקנית, מפיקה, במאית ופעילה אמריקאית. היא זכתה להכרה ב-2007 על גילום הבת של ג'ימי סמיטס בדרמת הטלוויזיה של ה-CBS, "קיין". אסקו גם הופיעה בסרטים, כולל "לונדון" Kingshighway LOL וחופש הפטמה. היא ידועה גם בזכות גילום קצינת הימ"מ כריסטינה "כריס" אלונסו בסדרת הטלוויזיה "S.W.A.T." בנוסף היא שיחקה בפרסומות שונות, בקליפים, והופיעה במגזינים ובפרסומות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסקו נולדה ב-1985 במיאמי, פלורידה, ארצות הברית למשפחה ממוצא קולומביאני.

אסקו התגוררה במקום הולדתה, מיאמי, עד גיל 14 אז עברה לצרפת כדי לעסוק בעבודה כדוגמנית. לאחר מכן עברה ללונדון כדי להיות בתיאטרון, ולאחר מכן לניו יורק וללוס אנג'לס, שם היא מתגוררת כיום.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2001, היא הופיעה בקליפ "Jealous" של שינייד או'קונור. היא הופיעה לזמן קצר בקליפ של מובי ל-"Southside" בהשתתפות גוון סטפאני. היא הופיעה בסדרת פרסומות של המותג אקס, אחת מהן יחד עם עם ניק לאצ'י עבור מסע הפרסום "קליקס" ב-2007. אסקו הופיעה גם בקליפ של האלוס "אמלגרם" ב-2010.

אסקו לוהקה לתפקיד הטלוויזיה הראשון שלה בשנת 2006, בתור אנג'י ווטסון בסדרה "CSI: ניו יורק".

במרץ, 2007 אסקו הצטרף לקאסט של הדרמה "Cane" של CBS. היא הופיעה ב-13 פרקים בסדרה בדמותה של קייטי וגה.

בשנת 2009 היא התארחה בפרק בסדרה "גדולה מהחיים" שם גילמה דוגמנית הלבשה תחתונה שפוטרה בגלל שפרסמה את סיפור ההישרדות שלה מסרטן השד.

בקולנוע הופעת הבכורה של אסקו הייתה ב-2005 בסרט "לונדון" לצדם של כריס אוונס וג'סיקה בייל.

ב-2012 הופיעה כדמות משנה בסרט-קומדיה "לול".

ב-2015 שיחקה בסרט "אסטרטגיית יציאה" עם אית'ן הוק בבימוי אנטואן פוקואה.

ב-2016 הופיעה בסרט קצר בשם "Fairy Dust" עם הזמרת טובה לו. בסרט בן ה-30 דקות היא משחקת את לורנה, בחורה במערכת יחסים לסבית עם לו.

אסקו החלה לשחק בסדרה "S.W.A.T", בכיכובו של שמאר מור, מאז העונה הראשונה שלה ב-2017 בתור הקצינה השלישית כריסטינה "כריס" אלונסו. בסדרה היא ביסקסואלית מוצהרת, היא נכנסת למערכת יחסים פוליאמורית בעונה השנייה, אבל מנתקת אותה מאוחר יותר. בסוף העונה החמישית, לאחר שסוף סוף התחילה מערכת יחסים עם סטריט, היא עוזבת את "SWAT" ואת "LAPD" לגמרי כדי לקחת על עצמה את חובת העזרה והשיכון לנערות מהגרים בלתי חוקיים שמבקשות מקלט בארצות הברית. לאחר סיום העונה החמישית ב-2022, אסקו אישרה שהיא עוזבת את הסדרה כדי להמשיך בפרויקטים אחרים.[1][2]

דוגמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2011, הציגה בקמפיין קולקציית התכשיטים של לואי ויטון לאביב/קיץ 2011. הקמפיין כלל שש עשרה בנות "It" מרחבי העולם.

ב-16 במאי 2011, אסקו הופיעה במסע הפרסום של Ketel One "רבותי, זו וודקה". בבימויו של המועמד לפרס האוסקר, דייוויד או. ראסל.

ב-2013 הופיעה בפרסומת טלוויזיה של בגדי נשים ב-NFL.

בשנת 2017, אסקו הופיעה בפרסומת של חטיף חצות של רשת Audience במסך מלא (What's Underneath), שם האורחים מסירים את בגדיהם במצלמה תוך שהם מדברים על חייהם.

הפקה ובימוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2010, הפיקה אסקו את "החבר שלי הוא...", עבור הסרטון היא שיתפה פעולה עם מספר מפורסמים כדי להביא למודעות על ההרג השנתי של דולפינים בטאיג'י, יפן. הסרטון נעשה לקראת יציאת הסרט התיעודי "The Cove" זוכה פרס האוסקר אשר עוסק בהרג דולפינים. סרטון נוסף שביימה עבור הסרט היה "Kids Speak Out Against Dolphin Captivity" – ילדים מדברים נגד החזקת דולפינים בשבי.

ב-2014 היא ביימה וכיכבה בסרט חופש הפטמה שיצא לאקרנים בבתי קולנוע נבחרים, בווידאו לפי דרישה וב-iTunes, הסרט יצא במטרה לעקוף את צנזורה של פטמות נשיות.[3][4]

אקטיביזם ופילנתרופיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסקו תמכה בקרנות וארגונים רבים לאורך הקריירה שלה. היא מעורבת מאוד בשני ארגונים. פרויקט דולפינים, שזכה לתמיכה רבה מסלבריטאים רבים, הוא ארגון בראשות ריצ'רד או'בארי ומטרתו למנוע שחיטת דולפינים והחזקתם בשבי. ב-9 בספטמבר 2009, אסקו ערכה הקרנה פרטית של The Cove בניו יורק, לצד ראסל סימונס ופישר סטיבנס שאירחו את האירוע כדי להביא למודעות לסרט.

אסקו ידועה בעיקר בזכות מעורבותה בזכויות נשים ובכך שהייתה היוזמת מאחורי הקמפיין "שחררו את הפטמה". הארגון שהקימה נועד לקדם שוויון מיני והוא משך תשומת לב ממספר סלבריטאים, כולל קורטני לאב ומיילי סיירוס, שיש לה שיר בפסקול של הסרט וממשיכה לתמוך מאוד בארגון.

בדצמבר 2018, אסקו החלה בקמפיין לביטול ההרשעה ברצח של סינטויה בראון, עליה נעשה סרט בנטפליקס.

אסקו התבטאה רבות נגד הטרדה מינית, כולל וידוי איך הוטרדה מינית על ידי הארווי ויינסטין, וקוראת בפומבי למדינות ארצות הברית להעביר את תיקון שוויון הזכויות שיעגן שוויון מגדרי בחוקת ארצות הברית.[5]

חיים פרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2017 היא הצהירה שהארווי ויינשטיין הטריד אותה מינית, ושזו לא הייתה החוויה היחידה שלה בהטרדה מינית. היא סיפרה בגילוי לב על שני מקרי אונס שעברה כחלק מתנועת Me Too.[6] אסקו היא ביסקסואלית מוצהרת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Actress Lina Esco Talks About Her Badass Character on “S.W.A.T.”, LatinBoston.com, ‏8 בינואר 2018 (באנגלית)
  2. ^ Martin Holmes, Lina Esco Exits 'S.W.A.T.' After 5 Seasons, TV Insider (באנגלית)
  3. ^ למה כולן רוצות לשחרר את הפטמות?, באתר און לייף, ‏17 בדתמבר 2013
  4. ^ "שמלת רחם", באתר ‏מאקו‏, 23 בנובמבר 2016
  5. ^ S.W.A.T. Actress Lina Esco Talks Human Campaign and Opens Up about Alleged Sexual Harassment by Harvey Weinstein, יאהו (באנגלית)
  6. ^ Liz Flynn, 10 Things You Didn’t Know About Lina Esco, TVOvermind, ‏11 באוקטובר 2019 (באנגלית)