למי קילמיסטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
למי קילמיסטר
Lemmy Kilmister
למי בהופעה ב-2005
למי בהופעה ב-2005
לידה 24 בדצמבר 1945
בורסלם, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 בדצמבר 2015 (בגיל 70)
לוס אנג'לס, קליפורניה, ארצות הברית
שם לידה איאן פרייז'ר קילמיסטר
שם במה Lemmy עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה פארק הזכרון פורסט לוון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19592015 (כ־56 שנים)
מקום לימודים אוניברסיטת סטפורדשייר, Ysgol Syr Thomas Jones, Madeley High School עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מוזיקאי, זמר, כותב שירים, בסיסט, מלחין
סוגה הבי מטאל, הארד רוק, ספיד מטאל
סוג קול בריטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרת בס, גיטרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איאן פרייז'ר "למי" קילמיסטר אנגלית: Ian Fraser "Lemmy" Kilmister; ‏24 בדצמבר 194528 בדצמבר 2015) היה מוזיקאי, זמר וכותב שירים אנגלי אשר מוכר בעיקר כמייסד ומוביל להקת המטאל מוטורהד.

בצעירותו הושפע רבות מסגנון הרוק'נ'רול ויצירתם המוקדמת של להקת הביטלס, דבר שהוביל להצטרפותו למספר להקות רוק במהלך שנות ה-60 והעיקרית שבהן הייתה להקת ה-Rockin' Vickers. בהמשך הצטרף כאיש צוות לצוותי ההופעות של ג'ימי הנדריקס ולהקת דה נייס ולאחר מכן הצטרף ללהקת רוק החלל הוקווינד. לאחר שפוטר מהלהקה, הוא ייסד את להקת ההבי מטאל המצליחה מוטורהד ותפקד בה כסולן, בסיסט, כותב השירים העיקרי ומנהיג הלהקה. במהלך פעילותו בלהקה, עסק בהקלטות והופעות רבות באופן רציף עד מותו. למי השפיע על אמנים רבים בז'אנר המטאל.

השירה אל מיקרופון מוגבה במיוחד, שפמו וכובע הבוקרים אשר חבש על ראשו, היו מסימני ההיכר הידועים ביותר שלו. לצד כישוריו וסגנונו המוזיקלי, למי היה ידוע בשל סגנון חייו הפרוע שכלל צריכת סמים ואלכוהול, קיום יחסי מין עם נשים רבות ואיסוף פריטים נאצים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנים המוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למי נולד בסטוק-און-טרנט שבמחוז סטפורדשייר בערב חג המולד. כאשר היה בן שלושה חודשים הוריו נפרדו ואמו עברה יחד עם סבתו עברו לעיר סמוכה בשם ניוקאסל-אנדר-ליים ומשם עברו למאדליי השכנה. כאשר היה בן 10, אמו נישאה לכדורגלן בשם ג'ורג' ויליס אשר היו לו שני ילדים מנישואים קודמים, איתם למי לא הסתדר. המשפחה עברה לחווה באי אנגלסי שבצפון ויילס, שם חווה תחושת זרות כאנגלי היחיד בין מאות ילדים וולשים. הוא למד בבית הספר באמלוך(אנ') שם קיבל לראשונה את הכינוי "Lemmy", אף על פי שלא היה בטוח מה המקור לכך. נטען כי המקור לכך הוא המשפט "lemmy [lend me] a quid till Friday" בשל הרגלו ללוות כסף מאנשים לטובת הימורים במכונות מזל.

ראשית דרכו במוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופה זו גבר העניין שלו במוזיקת רוק אנד רול, בנות וסוסים. לאחר שמשפחתו עברה לקונווי הוא עזב את בית הספר והחל לעבוד בעבודות אחזקת בית ובמקביל ניגן בגיטרה עבור להקות מקומיות וכן לקח שיעורים בבית הספר לרכיבה על סוסים. בגיל 16 צפה בהופעה של הביטלס במועדון המערה (הקאוורן), בעקבותיה למד ללוות בנגינה את אלבומם הראשון, Please Please Me. בגיל 17 פגש נערה בחופשה ושמה קתי. הוא נסע בעקבותיה אל סטוקפורט (שבמחוז מנצ'סטר רבתי) שם היא נכנסה להריון וילדה את בנו שון, שנמסר לאימוץ.

במוטורהד[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרויקטים צדדיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2004 למי התארח בפרויקט המטאל השאפתני של דייב גרוהל פרובוט.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-28 בדצמבר 2015, ארבעה ימים לאחר יום הולדתו ה-70, נפטר קילמיסטר בביתו, בלוס אנג'לס שבקליפורניה, כתוצאה מסיבוכים של מחלת סרטן הערמונית אגרסיבית[1]. חברי מוטורהד דיווחו על מותו בדף הפייסבוק הרשמי של הלהקה באותו יום. לפי הפרסום, גילה קילמיסטר אודות מחלתו רק ב-26 בדצמבר, יומיים טרם פטירתו.

בחודש אוגוסט 2023 פוסם במגזין המוסיקה NME,שאפרו של למי קילמיסטר פוזר בבוץ בפסטיבל Wacken Open Air בגרמניה,שהוא מן הגדולים בפסטיבלי המטאל בעולם והוא היה מאוהדיו הגדולים של האירוע הזה. האפר חולק לשלושה כדים. חלקו הגדול פוזר באתר הפסטיבל, חלק אחר שימש למלא כדורי רובים למזכרת ובחלק האחרון - ליצירת קעקועים - כך הורה בצוואתו.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוטורהד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מוטורהד

ציוד וסגנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

למי, עומד ביציבה הרגילה שבה הוא שר

למי נהג להציב את המיקרופון בנקודה גבוהה באופן לא שגרתי, שנראה כאילו הוא מתבונן לשמיים ולא אל הקהל. הוא הסביר זאת כדרך שבה נוח לו יותר לשיר וכן דרך נוספת להימנע מלראות את הקהל.

בספטמבר 1996, גיטרת הבס מדגם Rickenbacker הוצגה בתערוכה בהיכל התהילה של הרוק אנד רול בקליבלנד.


תדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

איסוף פריטים נאציים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל מנהגו של למי לאסוף פריטי צבא נאציים וכן לאור העובדה שחרט על גיטרת הבס שלו את סמל צלב הברזל, נטען כנגדו כי הוא אוהד של הנאציזם. הוא הצהיר בתגובה כי הוא אסף את המזכרות בשל ערכים אסתטיים בלבד, והגדיר עצמו כאנרכיסט או ליברטריאני, המתנגד לקומוניזם, פשיזם וכל אידאולוגיה קיצונית אחרת.

ג'ף הנמן, מייסד להקת הת'ראש מטאל סלייר, התיידד עם למי על רקע התחביב המשותף שלהם. לפי הביוגרפיה של קית' אמרסון, הוא קיבל מלמי שני סכינים של הנוער ההיטלראי, בעת שלמי היה חבר צוות של דה נייס. אמרסון נהג להשתמש בסכינים אלו, בטרם השמידן, לשם החזקת קלידים בעת קונצרטים של דה נייס ו-ELP.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא למי קילמיסטר בוויקישיתוף

בעקבות מותו:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]