מוירות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף לקסיס)
מוירות
Μοίρες
תרבות מיתולוגיה יוונית עריכת הנתון בוויקינתונים
אלים מקבילים Narecnitsi, נורנות, Parcae עריכת הנתון בוויקינתונים
אב קרונוס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלוש המוירות בגלריה הלאומית הישנה בברלין

מוֹירותיוונית: Μοῖραι, מילולית: "חלק" או "מנה", בהקשר של מנת הגורל) היו שלוש אחיות שייצגו את הגורל במיתולוגיה היוונית. המקבילות להן במיתולוגיה הרומית היו הפרסאות (Paracae), ובמיתולוגיה הנורדית – הנורנות. נקראות גם "הגורלות", "אחיות הגורל" או "אלות הגורל".

שלוש האחיות, קְלוֹתוֹ (ביוונית: Κλωθώ, המקבילה הרומית: נוֹנָה), לָאכֶסִיס (ביוונית: Λάχεσις, המקבילה הרומית: דֶקִימָה), והמבוגרת מבין השלוש, אטרופוס (ביוונית: Ἄτροπος, המקבילה הרומית: מוֹרְטָה), שלטו בגורל כל חי, וגורלו של האדם נקבע על ידי "חוט החיים", המייצג את מנת החיים שהוא זכה לה. קלותו ("הטווה") טוותה את חוט הגורל, לאכסיס ("מטילת הגורל") קבעה את אורכו, ואטרופוס החליטה על אופן מותו של האדם וגזרה את החוט המיוחד שיש לכל חי בהתאם לאורך שנקבע לו. גזירתו של החוט הביאה למותו המיידי של האדם.

המוירות תוארו כשלוש נשים זקנות, אכזריות, קרות ומאיימות, המטילות מורא על כל הקיים, אפילו על האלים. למעשה הן היו הכוח האחד שמעל לאדם ומעל לאלים, הגזירה הקדומה שאיש לא יכול לשנות, בהתאם לתפיסה הפאטאליסטית. כל שיכלו האלים לעשות הוא לגלות מפעם לפעם לבני-האדם חלק מאותו הגורל או אותה גזירה קדומה, למשל על ידי נבואה (על ידי האורקל מדלפי, למשל).

במיתולוגיה יש גרסאות סותרות באשר למוצאן של שלוש המוירות. בין היתר, מסופר כי הן בנותיהם של זאוס ותמיס הטיטאנית, של אלת הלילה ניקס, או של זאוס ואנאנקה.

מוירות בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימת סברה[דרוש מקור] כי דמויותיהן של שלוש המכשפות השייקספיריות מהמחזה "מקבת'" מבוססות על שלוש המוירות, אם כי יש הסבורים שהן מבוססות על הגראיות מסיפורו של פרסאוס.

האסטרואידים 97 Klotho (אנ'), ‏120 Lachesis (אנ') ו-273 Atropos (אנ') נקראים על שם שלוש האחיות.

בסרט המצויר "הרקולס", שיצא בשנת 1997, מופיעות שלוש "אלות הגורל" (אלת העבר, אלת ההווה ואלת העתיד) המבוססות על המוירות ועל הגראיות.

דמויותיהן של שלוש המוירות מופיעות בעונה החמישית של סדרת הטלוויזיה "אגדות המחר".

דמויותיהן של שלוש המוירות מופיעות בפרק החמישי של סדרת הטלוויזיה ״פרסי ג׳קסון והאולימפיים״.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוירות בוויקישיתוף