מאצ'לי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאצ'לי
मछली
מאצ'לי בפארק הלאומי רנטמבור
מאצ'לי בפארק הלאומי רנטמבור
מאצ'לי בפארק הלאומי רנטמבור
לידה מאי 1996
הודוהודו רנטמבור, רג'אסטן, הודו
פטירה 18 באוגוסט 2016 (בגיל 20)
הודוהודו רנטמבור, רג'אסטן, הודו
כינויים המלכה אם הנמרים, הנמרה מלכת רנטמבור, הורגת התנינים, גברת האגמים.
מין נקבה
גזע טיגריס בנגלי
זוויג נקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים הפארק הלאומי רנטמבור
ידועה בשל יכולת הציד שלה, אריכות ימיה והיותה מוקד תיירות.
תקופת הפעילות 19982016 (כ־18 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מָאֵצַ'לִיהינדית: मछली - דג; שם קוד: T-16;199618 באוגוסט 2016) הייתה טיגריס בנגלי שנודעה בכישרון הציד שלה, תולדות חייה וסרטי נשיונל ג'יאוגרפיק הרבים שהופקו על אודותיה. בפארק הלאומי רנטמבור, מדינת ראג'סטאן שבהודו. היא נחשבת דמות אם לדור הטיגריסים שבאו אחריה בפארק[דרושה הבהרה]. הולידה 11 צאצאים בחמישה שגרים.

נחשבה לטיגריסית המפורסמת בעולם. מתה בשנת 2016 בגיל 20, הנחשב למופלג במיוחד עבור טיגריס בטבע[דרוש מקור].

קורות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבצר רנטמבור, מקום מושבה העיקרי של מאצ'לי.

מאצ'לי נולדה בשגר ביחד עם שלוש אחיות. היא נקראה על שם אמה עקב סימון דמוי דג סביב העין שלה. בגיל שנתיים החלה לצוד ולהשתלט על חלק מהטריטוריה של אמה. בין 1999 ל-2006 למאצ'לי היו ארבעה מחזרים והיא ילדה 11 גורים בריאים. עקב טיפולה המסור בגידול הגורים עלתה אוכלוסיית הטיגריסים בפארק מ-15 בשנת 2004 לכדי 50 בשנת 2014 כאשר כמעט כל הטיגריסים הצעירים הם צאצאיה של מאצ'לי. חלק מגוריה הגיעו אל שמורת "שריגר טייגר", והגדילו את אוכלוסיית הטיגריסים גם שם.

בשנת 2014 מאצ'לי נעלמה לפתע. 200 עובדי גנים לאומיים חיפשו אותה. היא נמצאה לאחר חודש במצב בריאותי טוב. למרות העובדה שהיא הואכלה רבות על ידי צוות הפארק הייתה לה יכולת מלאה לצוד בעצמה. היא נודעה ביכולת הציד המרשימה שלה, בשנת 2003 נלחמה והרגה תנין ביצות באורך ארבעה מטרים.

רשות הפארקים הלאומיים של הודו הרוויחה בממוצע כעשרה מיליארד דולר מדי שנה הודות לתיירים שרצו לראות את הטיגריסית. היא זכתה ב"פרס מפעל חיים" על פועלה בשיפור התיירות וההכנסות שהביאה למדינה. בשנת 2013 הוציאה ממשלת הודו מעטפה ובול דואר לכבוד הטיגריסית על "תרומתה האקולוגית והכלכלית".

מאצ'לי הייתה הטיגריסית המפורסמת בעולם, היא הוצגה ופורסמה בתוכניות טבע רבות כולל סרט תיעודי בן 50 דקות על חייה בתוכניות בערוצים נשיונל ג'יאוגרפיק ואנימל פלאנט. בשנת 2012 פורסם סיפור חייה בערוץ ה-BBC בסרט "מלכת הטיגריסים".

בשנותיה האחרונות נחלשה מאצ'לי ואיבדה את הטריטוריה שלה לבתה "סונדארי". כאשר כבר לא הייתה מסוגלת לצוד, האכיל אותה צוות הפארק. מאצ'לי עברה את תוחלת החיים בטבע הודות לתמיכה ושימור. באוגוסט 2016 חלתה וקיבלה תרופות מהצוות המטפל. ב-18 באוגוסט מתה מאצ'לי מקוצר נשימה. היא חייתה בין חמש לעשר שנים יותר מטיגריס ממוצע בטבע. הלווייתה נערכה כטקס מסורתי הינדי באזור.

בשנתה האחרונה צולם עליה הסרט "הטיגריס המפורסם בעולם" שם נראתה עם בתה סונדארי במבצר רנטמבור שנחשב למקום מושבה העיקרי. הסרט נחתם עם מותה. חשיבותה של מצ'אלי בהגדלת הילודה בפארק סייעה בשימורם של הטיגריסים באזור, תולדות חייה העלו את מודעות השימור כמו פרשת האריה ססיל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאצ'לי בוויקישיתוף