מאק ריי אדוארדס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאק ריי אדוארדס
Mack Ray Edwards
לידה 17 באוקטובר 1918
ארקנסו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
התאבד 30 באוקטובר 1971 (בגיל 53)
מחוז מארין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג מארי האוול
צאצאים 2 (מאומצים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מאק ריי אדוארדסאנגלית: Mack Ray Edwards,‏ 17 באוקטובר 191830 באוקטובר 1971) היה רוצח ואנס סדרתי אמריקאי אשר רצח ואנס לפחות שלושה ילדים בלוס אנג'לס, קליפורניה, החל מ-1953 ועד מותו[1]. לאחר שנלכד והורשע נידון למוות אולם התאבד בתלייה בתאו קודם לביצוע גזר הדין. נותר החשוד העיקרי בשמונה עשר עד עשרים ושניים מקרי רצח לא-מפוענחים[2].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאק ריי אדוארס נולד ב-17 באוקטובר 1918 במונטגומרי (אנ'), ארקנסו, ארצות הברית[3]. מעט מאוד ידוע על ראשית חייו, למעט כי במהלך נעוריו המאוחרים עשה את דרכו לאזור לוס אנג'לס והתגייס לחיל ההנדסה של צבא ארצות הברית בו עבר הסמכה לשימוש בציוד מכני הנדסי והחל לשרת כמהנדס קרבי[4]. ב-1946 נישא למארי האוול.

בין השנים 19501957 התגורר במקומות שונים בפיקו ריברה (אנ'), אל מונטה ואזוסה (אנ') שבמחוז לוס אנג'לס[5], ובילה את זמנו הפנוי בגידול ורכיבה על סוסים. הוא נהג להזמין ילדים ובני נוער מקומיים לרכוב עליהם ואף לקח אותם לטיולי מחנאות מעת לעת, פעילות שבדיעבד ייתכן כי שימשה אותו על מנת לבצע בהם פגיעות מיניות, זאת לאור חשיפתו העתידית שנים מאוחר יותר כפדופיל[6].

באחרית שנות ה-50 הצטרף אדוארדס לשורות הארגון הבין-לאומי למהנדסי תפעול (אנ')[3] והחל לעבוד בתור מפעיל ציוד מכני הנדסי (אנ') עבור מחלקת התחבורה של מדינת קליפורניה (אנ') וכן עבור סוכנויות נוספות אשר עסקו בעיקר בעבודות תשתית[4]. לפיכך שהה במשך זמן רב בקרבת צמתים מרכזיים וכבישים מהירים, מקומות בהם השתמש מאוחר יותר על מנת להיפטר מגופות קורבנותיו. בראשית שנות ה-60 עבר להתגורר יחד עם אשתו ושני ילדיו המאומצים[3] בסילמאר (אנ'), לוס אנג'לס[1].

הרציחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטלה דארלין נולאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטלה דארלין נולאן בת השמונה נעלמה ב-20 ביוני 1953 מקומפטון, קליפורניה, בשעה שעמדה ליד דוכן מזון בשוק פשפשים בנורווק. אדוארדס הודה כי חטף ולקח אותה לביתו באזוסה (אנ'), שם אנס אותה. לאחר מכן נסע ליער הלאומי אנג'לס (אנ') וחנק אותה במשך זמן-מה לפני שהשליך אותה מעבר לגשר. למחרת היום שב למקום והופתע למצוא אותה לא רחוק משם כשהיא נושמת אך אינה מסוגלת לזוז, בטרם השתמש בסכין שנשא כדי לדקור אותה למוות. לאחר מעצרו הוביל אדוארדס את המשטרה לזירת הפשע כדי לחלץ את מה שנותר מגופתה, אותה קבר בגדה הסמוכה לכביש המהיר של סנטה אנה בדאוני[7].

גארי רוצ'ט[עריכת קוד מקור | עריכה]

גארי רוצ'ט בן השש עשרה נמצא מת ב-26 בנובמבר 1968 בביתו בגרנדה הילס (אנ'), קליפורניה, לאחר שנורה למוות. אדוארדס הודה כי רצח אותו לאחר שפרץ לביתו על מנת לחטוף את אחותו בת השלוש עשרה, אך היא לא הייתה בבית באותה שעה[8].

דונלד אלן טוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

דונלד אלן טוד בן השלוש עשרה נעלם ב-16 במאי 1969 מפאקוימה (אנ'), קליפורניה, כאשר שב מבית הספר לביתו. הוא וילד נוסף הושעו מלימודיהם לאחר שרבו זה עם זה ונשלחו לביתם, אולם עקבותיו נעלמו ומאז לא נראה בחיים אי פעם. גופתו נמצאה מאוחר יותר באותה שנה על ידי שני ילדים תחת גשר באזור מגוריו. נתיחה שלאחר המוות קבעה כי נאנס ונורה למוות[8].

מעצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדוארדס ונער אלמוני בן חמש עשרה אשר שימש כשותפו לפשע פרצו לבית משפחת כהן בשדרות רוקספורד, סילמאר (אנ'), ב-6 במרץ 1970, וחטפו שלוש אחיות שהתגוררו במקום, ולרי בת השתים עשרה, סינדי בת השלוש עשרה וג'אן בת הארבע עשרה. בני משפחת כהן היו שכניו של אדוארדס בשנים שקדמו לאירוע[1].

לאחר שהכריח את השלוש לכתוב פתק אותו הכתיב להן ושיועד להגיע להוריהן, בו תיארו את החלטתן המשותפת לברוח מביתם, לקח אותן אדוארדס ברכבו לאזור הררי ומרוחק הידוע בשם קניון בוקט (אנ') ביער הלאומי אנג'לס (אנ'). שתיים מהילדות הצליחו להימלט, ומתוך ידיעה כי יצליחו לזהותו החליט אדוארדס לשחרר את השלישית בטרם הסגיר את עצמו בתחנת המשטרה של עמק סן פרננדו. לאחר שמסר את כלי הנשק שלו לידי חוקריו הודה כי תכנן לאנוס ולרצוח את שלושת הילדות, ואף סיפר כיצד עשה זאת בעבר לשישה ילדים אחרים[1].

משפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשויות החוק הצליחו לאתר את שלושת הגופות של סטלה דרלין נולאן, גארי רוצ'ט ודונלד אלן טוד בלבד, ולאחר חילוצן מהאדמה הואשם אדוארדס בשלושה אישומי רצח וכן בשלושה אישומי חטיפה. בשימוע קדם-משפטי שנערך ב־-17 במרץ אותה שנה ניסה להודות באשמה אולם השופט סירב לקבל את עמדתו, אפילו לאחר שהתעקש על כך באיתנות, ”אשם, אני אשם! אני לא צריך עורך דין, אני אשם!”, חרף ניסיונותיו של עורך דינו לטעון לחפות מפשע בשמו. מועד תחילת המשפט נקבע ל-6 במאי אולם נדחה פעמיים לאחר שאדוארדס ניסה להתאבד; הפעם הראשונה הייתה ב-30 במרץ כאשר חתך את בטנו בעזרת סכין גילוח והשנייה ב-7 במאי לאחר שלקח מנת יתר של תרופות הרגעה. המשפט החל בסופו של דבר ב-17 במרץ 1971[6].

במהלך נאומו מול חבר המושבעים אמר התובע המחוזי כי ”אם אי פעם היה מקרה בו הטלת עונש המוות הייתה נחוצה, הרי שזה המקרה הנוכחי. הנאשם הזה איבד את הזכות הבסיסית של כל אדם לחיות בחברה שלנו”; אדוארדס הסכים עמו בטענה כי הוא רוצה לשלם בחייו בגין פשעיו ואף הסכים להחליף את מקומו של האדם הבא שהמדינה תכננה להוציא להורג. לדבריו, ”אני רוצה את הכיסא החשמלי. זה מה שרציתי מאז ומעולם. אמרתי להם את זה כאשר הגעתי לתחנת המשטרה אבל הם לא סיפרו על כך בבית המשפט. זה היה מאוד סדיסטי מצידם, להביא לכאן את ההורים ואת כל שאר העדים האלו רק כדי שיסבלו את כל המשפט הזה”; השימוע עבור מתן גזר הדין התקיים ב-5 ביוני אותה שנה, ואדוארדס נידון למוות בתא הגזים[3].

מוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדוארדס הועבר לאגף המוצאים להורג של בית הסוהר סן קוונטין ב-11 ביוני 1971 ושהה בתא הסמוך לזה של צ'ארלס מנסון[9]. ב-30 ביוני אותה שנה נמצא מת בתאו לאחר שהתאבד בתלייה באמצעות כבל החשמל של הטלוויזיה שלו[10].

קורבנות נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד שלושת הקורבנות שאדוארדס הורשע ברציחתם הוא הודה במהלך חקירתו בשלושה מקרי רצח נוספים, אלו של דונלד לי בייקר, ברנדה ג'ו האוול ורוג'ר דייל מדיסון, אולם חיפושי המשטרה אחרי גופותיהם העלו חרס ולכן הרשעתו בגינם לא התאפשרה. בנוסף לכך נותר החשוד המרכזי במקרי היעלמויות רבים שמעולם לא נפתרו, וההערכות הן כי אנס ורצח בין שמונה עשר לעשרים ושניים קורבנות במהלך חייו[2].

  • דונלד לי בייקר וברנדה ג'ו האוול – דונלד ליי בייקר בן השלוש עשרה וברנדה ג'ו האוול בת האחת עשרה מאזוסה (אנ'), קליפורניה, נראו לאחרונה בחיים ב-6 באוגוסט 1956, בשעה שרכבו על אופניהם באזור עמק סן גבריאל. כעבור מספר ימים נמצאו הז'קט של דונלד ואופניה של ברנדה בסמוך לסכר מקומי במרחק מאות מטרים מהמקום בו נראו לאחרונה. אופניו של דונלד נמצאו אף הם לאחר חודש. תחילה סברו רשויות החוק כי השניים החליטו לברוח מבתיהם, אולם לאחר מעצרו של אדוארדס הוביל הלה את חוקריו למקום בו לכאורה השליך את גופותיהם, על אף שהחיפוש העלה חרס. ברנדה הייתה גיסתו של אדוארדס ודונלד אחד משכניו. במהלך הודאתו טען כי שילם לבייקר כשבעה דולרים על מנת שישכנע את האוול להצטרף אליו לנסיעת אופניים, לפני שהחל לעקוב אחרי השניים ברכבו. ברגע שהגיעו לאזור מבודד מספיק הפריד אותם אחד מהשני ושחט אותם למוות.
  • רוג'ר דייל מדיסון – רוג'ר דייל מדיסון בן החמש עשרה נראה בחיים לאחרונה ב-16 בדצמבר 1968 כאשר עזב את ביתו ברחוב סיירי בסילמאר (אנ'), קליפורניה, לאחר שנקלע למריבה עם אביו כשנתפס מעשן[11]. זמן קצר לאחר מכן עזב את המקום על האופנוע שלו לפני שעקבותיו נעלמו, כאשר משפחתו האמינה שגמר אומר בדעתו לברוח מביתם. אדוארדס ובני המשפחה היו שכנים וחברים קרובים, והלה נהג לבקר בביתם לעיתים תכופות. בהודאתו טען כי הוביל את מדיסון לחורשת עצי תפוזים לפני ששכנע אותו שיתיר לו לקשור אותו כחלק מסוג של משחק. לאחר שריתק אותו באמצעות חבלים דקר אותו למוות וקבר את גופתו בעזרת דחפור תחת הכביש המדיני 23 (אנ') בת'אוזנד אוקס, קליפורניה, אשר עדיין היה בתהליכי בנייה באותה העת[8]. חיפוש שנערך במקום ב-2008 בסיוע של משרד השריף של מחוז ונטורה והבולשת הפדרלית לא העלה כל ממצאים, על אף שכלבי החיפוש וההצלה בהם השתמשו זיהו את נוכחותם הקלושה של חלקי גופות[12].
  • תומאס אלדון באומן – תומאס אלדון באומן בן השמונה נעלם ב-23 במרץ 1957 בשעה שהסתובב יחד עם בני משפחתו בקניון ארויו סקו (אנ') באלטאדינה (אנ'), קליפורניה. מספר השוואות מצאו דמיון מסוים בין תמונתו של אדוארדס לבין הסקיצה של חוטפו. כמו כן במכתב ששלח לאשתו מתוך כותלי בית הסוהר הזכיר את שמו של באומן בהתייחס להודאה שמסר לחוקריו, ”התכוונתי להוסיף עוד אחד, את הילד טומי באומן שנעלם בפסדינה, אבל חשבתי שזה ממש יעשה בלאגן, אז השארתי אותו מחוץ לזה”; גופתו של באומן מעולם לא נמצאה[1].
  • ברוס קרמן – ברוס קרמן בן השש נעלם ב-12 ביולי 1960 ונראה בחיים פעם האחרונה ליד יער הלאומי אנג'לס (אנ') במהלך טיול מחנאות קבוצתי יחד עם שמונים ילדים ומבוגרים נוספים[13]. תחילה האמינו רשויות החוק כי עבר תאונה באזור ההררי וחיפוש נרחב נפתח בניסיון לאתרו, אך גופתו מעולם לא נמצאה. לא קיים קשר ממשי או קצה חוט כלשהו המעידים כי אדוארדס אכן חטף אותו, אולם לדעת המשטרה נעלם קרמן בנסיבות מחשידות ביותר, ומאחר שאדוארדס הודה בחטיפתם של ילדים רבים באותה העת הוא נותר החשוד העיקרי במקרה ההיעלמות עד היום[1].
  • קארן לין תומפקינס – קארן לין תומפקינס בת האחת עשרה נראתה בחיים בפעם האחרונה ב-18 באוגוסט 1961 באזור טורנס, קליפורניה, בשעה שהיא ואחיה הקטן השתתפו בשיעור מלאכה בבית הספר היסודי האלדייל אבניו. כלב המחמד שלהם עקב אחריהם לבית הספר באותו יום, ולכן שב אחיה לביתם מוקדם יותר כדי לקחת אותו בחזרה. תומפקינס נראתה עוזבת את המקום מאוחר יותר בידי כמה תלמידים ומורים, ואחד מחבריה לכיתה אף רכב לצדה על אופניו במשך מספר דקות לפני שדרכיהם התפצלו. כל מאמצי החיפוש אחריה עלו בתוהו, ולדברי המשטרה ישנו חשד מוצק כי לאדוארדס הייתה יד בחטיפתה[5].
  • דורותי גייל בראון – דורותי גייל בראון בת האחת עשרה נראתה בחיים בפעם האחרונה ב-2 ביולי 1962 בשעה שרכבה על אופניה בדרכה לשטיפת מכוניות סמוכה לביתה בטורנס, קליפורניה. בשעה 20:30 באותו הערב מצא אביה את אופניה באחד הרחובות הקרובים ופנה למשטרה. למחרת בבוקר נמצאה שמלתה הלבנה כשהיא דחוסה עמוקות בתוך פחית בירה שהייתה זרוקה בחוף הים. בהמשך אותו היום נמצאה גופתה העירומה כשהיא צפה במרחק של מאה וחמישים מטרים מהחוף, לא רחוק מקורונה דל מר (אנ'), ניופורט ביץ'. הנתיחה שלאחר המוות קבעה שנאנסה וטבעה, וכי גופתה שהתה במים במשך פרק זמן של בין שש לשמונה שעות לפני שנמצאה[1].
  • רמונה פרייס –רמונה פרייס בת השבע נראתה בחיים בפעם האחרונה ב-2 בספטמבר 1961 בסנטה ברברה, קליפורניה[4]. לאחר שהודיעה לאביה על כוונתה לצעוד מביתם הישן לכיוון הבית אליו תכננו לעבור, במרחק של יותר מעשרה קילומטרים, צחק הלה בחוסר אמונה והציע לה לנסות זאת. כעבור מספר שעות הבחינו בני משפחתה כי עקבותיה נעלמו, והיא לא נראתה בחיים יותר לעולם. במהלך החיפושים אחריה איתרו כלבי המשטרה את ניחוחה באזור כביש 101 אשר היה בתהליכי בנייה באותו הזמן[14]. עד מסוים ראה אותה נכנסת לרכב מסוג פלימות' של חברת קרייזלר. אדוארדס נודע כי נהג במספר כלי רכב מדגם זה, וסקיצה של נהג הרכב אליו נכנסה פרייס הציגה אדם המזכיר אותו במראהו. משטרת סנטה ברברה (אנ') הודיעה ב-15 ביוני 2011 על כוונתה לחפש אחר שרידיה של פרייס באזור הכביש, אך מאמציה מעולם לא יצאו לפועל[15].

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מאק ריי אדוארדס, באתר Murderpedia (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 6 7 רוצח שמת לפני זמן רב עדיין ניצב מול עיני המשטרה, לוס אנג'לס טיימס, אנדרו בלנקשטיין, פורסם במקור ב-17 במרץ 2007, אורכב מהמקור ב-20 בדצמבר 2020. (באנגלית)
  2. ^ 1 2 צייד הפשע: הרוצח הסדרתי מאק ריי אדוארדס הותיר ילדים קבורים בכל רחבי לוס אנג'לס, בראד האנטר, פורסם במקור ב-23 בספטמבר 2023, אורכב מהמקור ב-30 במרץ 2024. (באנגלית)
  3. ^ 1 2 3 4 סופר מפסדינה החוקר שבילי אצנים מפצח תיק נושן אודות רוצח סדרתי, לאו ויקלי, כריסטין פליסק, פורסם במקור ב-6 באוקטובר 2008, אורכב מהמקור ב-29 במרץ 2024. (באנגלית)
  4. ^ 1 2 3 המשטרה מחפשת אחר ילדה מקליפורניה שנעלמה ב-1961, דזרט ניוז, פורסם במקור ב-16 ביוני 2011, אורכב מהמקור ב-29 במרץ 2024. (באנגלית)
  5. ^ 1 2 המשטרה מגבה את התיאוריה אודות הנער הנעדר, ויטיאר דיילי ניוז, פורסם במקור ב-18 במרץ 2007, אורכב מהמקור ב-30 במרץ 2024. (באנגלית)
  6. ^ 1 2 "אשם, אני אשם!"; מק ריי אדוארדס מודה בפשעיו המתועבים, הליינאפ, אורין גריי, פורסם במקור ב-14 בספטמבר 2023, אורכב מהמקור ב-30 במרץ 2024. (באנגלית)
  7. ^ נעדרת: היעלמותה של סטלה דרלין נולאן ב-1953, מגזין לוס אנג'לס, ג'ואן רנר, פורסם במקור ב-18 ביולי 2013, אורכב מהמקור ב-30 במרץ 2024. (באנגלית)
  8. ^ 1 2 3 החיפוש אחר גופתו של הילד שנרצח, לוס אנג'לס דיילי ניוז, פורסם במקור ב-7 באוקטובר 2008, אורכב מהמקור ב-30 במרץ 2024. (באנגלית)
  9. ^ אסיר התאבד באגף המוצאים להורג של בית הסוהר סן קוונטין, ניו יורק טיימס, פורסם במקור ב-31 באוקטובר 1971, אורכב מהמקור ב-30 במרץ 2024. (באנגלית)
  10. ^ כעבור ארבעים שנה מתחילות החפירות בחיפוש אחר קורבנו של רוצח סדרתי, אן פי אר, סטיב פרופיט, פורסם במקור ב-6 באוקטובר 2008, אורכב מהמקור ב-29 במרץ 2024. (באנגלית)
  11. ^ שוטרים מקליפורניה החלו לחפור בחיפוש אחר קורבן בן נוער משנות ה-60, יונייטד פרס אינטרנשיונל, פורסם במקור ב-6 באוקטובר 2008, אורכב מהמקור ב-30 במרץ 2024. (באנגלית)
  12. ^ גופתו של בן נוער אשר הפך לקורבנו של רוצח סדרתי עשויה להימצא, לוס אנג'לס טיימס, אנדרו בלנקשטיין, פורסם במקור ב-3 באוקטובר 2008, אורכב מהמקור ב-29 במרץ 2024. (באנגלית)
  13. ^ ברוס קרמן, פרויקט צ'ארלי, אורכב מהמקור ב-24 בפברואר 2007. (באנגלית)
  14. ^ כלבי חיפוש והצלה הובאו לסנטה ברברה כדי לסייע בתיק חקירה חשוך, קיטי, פורסם במקור ב-14 ביוני 2011, אורכב מהמקור ב-16 ביוני 2011. (באנגלית)
  15. ^ כלבי חיפוש והצלה מחפשים אחר נעדרת שנעלמה ב-1961 כשהייתה בת שבע באזור בעל עניין, קיטי, פורסם במקור ב-15 ביוני 2011, אורכב מהמקור ב-30 במרץ 2024. (באנגלית)
  16. ^ המגן, בבסיס הנתונים האינטרנטי לסרטים (באנגלית)
  17. ^ תכירו: מאק ריי אדוורדס, ספוטיפיי, פורסם במקור ב-19 באפריל 2023, אורכב מהמקור ב-31 במרץ 2024.