מבנה ליגות הכדורגל בסקוטלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת, דורש עריכה לשונית.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת, דורש עריכה לשונית.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.

מבנה ליגות הכדורגל בסקוטלנד הוא סדרה של ליגות, המבנה הסקוטי הוא מסובך יותר מאשר רוב מבני הליגות הלאומיות האחרות, בהיקף של כמה מערכות נפרדות לחלוטין של ליגות ומועדונים, עם הכדורגל הבכיר, כדורגל נערים, ומתחת כדורגל חובבנים וכדורגל רווחה.

בכדורגל הבכיר בסקוטלנד יש ליגה לאומית, ליגת הכדורגל הסקוטית המקצועית (שבה יש ארבע חטיבות). ויש גם כמה ליגות אזוריות (בעיקר ליגת הכדורגל היילנד ומאז 2013 גם ליגת הכדורגל שפלה). מעונת 2014/2015,נהיה קידום וירידה בליגה הסדירה בין הליגות האזוריות והליגה הלאומית בפעם הראשונה.

גלאזגו ריינג'רס הוא המועדון שמחזיק בשיא מספר האליפויות עם 54 אליפויות. מועדון בכיר אחד שבסיסו באנגליה (ברוויק ריינג'רס) משחק במבנה הכדורגל הסקוטי, בליגה הסקוטית השנייה. מספר קטן של מועדונים אנגליים חובבנים משחקים ברמות הנמוכות ביותר של המשחק, המבוססים על או סביב הגבול האנגלי-סקוטי, גם מתחרות במבנה הכדורגל הסקוטי מסיבות גאוגרפיות ונסיעות.

נכון לעונת 2014/2015 היו בסך הכל 925 קבוצות ששיחקו בעונה הסדירה.

המערכת של הגברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסך הכל, מבנה הכדורגל של הגברים בסקוטלנד הוא בין המחולקים ביותר ורב-פנים באירופה, היות שיש ריבוי של גופי שלטון בכדורגל גברים מכל סוגיו. אין זה נדיר שלעיר או מחוז יש הרבה מועדונים בשלוש או ארבע מערכות נפרדות.

עד לאחרונה לא היה מבנה ליגות בכדורגל הסקוטי, וכתוצאה מכך זה היה כמעט בלתי אפשרי למועדונים בתחתית המבנה להתקדם לחלק העליון, או למועדונים חלשים שנדחקו במורד הליגות. ההתקדמות לקראת יצירת מערכת פירמידה החלה בשנת 2008 תחת כהונתו של מנכ"ל ההתאחדות הכדורגל הסקוטית ג'ורדון סמית, עם דיונים בין ההתאחדות והליגות האזוריות וליגות הנוער. ב-7 מאי 2013 מועדוני הפרמייר ליג הסקוטי הסכימו פה אחד בהקדמה של מבנה פירמידה לכדורגל הסקוטי יחד עם גוף שלטוני אחד לכל 42 המועדונים הבכירים, מודל הפצה כספית מתוקן, ואת האפשרות של קידום / ירידה בשיטת הפלייאוף בין שתי החטיבות העליונות.

כדורגל בכיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה הנוכחי הוא מאז עונת 2013/2014, כאשר ליגת הכדורגל הסקוטית המקצועית הוקמה על ידי מיזוג של הפרמייר ליג הסקוטי (רמה 1) וליגת הכדורגל הסקוטית (רמות 2-4). במקביל, ליגת הכדורגל שפלה נוסדה. לכל ליגה יש משלה: שם רשמי, שם חסות, מספר המועדונים ומספר המשחקים.

וכך הליגות בנויות:

רמה

ליגה

1

הפרמיירשיפ הסקוטית
12 מועדונים 38 משחקים

2

הצ'מפיונשיפ הסקוטי
10 מועדונים 36 משחקים

3

הליגה הסקוטית הראשונה
10 מועדונים 36 משחקים

4

הליגה הסקוטית השנייה
10 מועדונים 36 משחקים

5

ליגת הכדורגל היילנד
18 מועדונים 34 משחקים

ליגת הכדורגל שפלה
15 מועדונים 28 משחקים

6

ליגת הכדורגל של מזרח סקוטלנד
16 מועדונים 30 משחקים

ליגת הכדורגל של דרום סקוטלנד
14 מועדונים 26 משחקים

נותרה ליגה אחת- ליגת הכדורגל צפון קלדוניאן - שעדיין לא שולבה במערכת הפירמידה. היא מבוססת בצפון הקיצוני של סקוטלנד, כולל מועדון מהאיי אורקני, וכיום היא מכילה 7 מועדונים שמשחקים 12 משחקים.

הליגות שמתחת לרמה ארבע מסווגות כ"לא ליגות כדורגל", כלומר הם נמצאים מחוץ לליגת הכדורגל הסקוטית המקצועית והן משחקות על אזורים לא על בסיס לאומי (כל סקוטלנד). ליגת השפלה המקבילה לליגת היילנד, חטיבות אלה משלימות את רמה 5 בפירמידה. מעונת 2014/15 שני זוכי הליגות ישחקו זה נגד זה, והמנצח ביניהם משחק נגד הקבוצה שסיימה במקום 10 בליגה הסקוטית השנייה בפלייאוף קידום וירידה. מתחת לליגת השפלה יש את ליגת הכדורגל של מזרח סקוטלנד (16 מועדונים, הכוללים 2 קבוצות מילואים, במבנה ליגה אחד ממוזג) וליגת הכדורגל של דרום סקוטלנד (14 מועדונים בחטיבה אחת) עם קידום וירידה לליגת השפלה.

נכון ל-2014/15 זה מסתכם ב-111 קבוצות ב9 ליגות. רוב מועדוני הליגה הבכירים חברים בהתאחדות הכדורגל הסקוטית ונכנסים לגביע הסקוטי, אף על פי שחלקם ברמות נמוכות, הם אינם זכאים כי הטענה שלהם לא מונתה כראוי. עד 2 לא חבריי ההתאחדות יכולים להעפיל לגביע הסקוטי בכל עונה על ידי זכייה בליגות המזרח או בדרום. יש מגוון של טורנירי גביע, לפעמים מעורבים קבוצות מילואים שהופגנו על ידי מועדוני ה-SPFL, וכמה גביעים הם שיחקו על ידי מועדונים מליגות מרובות.

כדורגל נוער[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם מחוץ למבנה הלאומי, בפיקוחה של התאחדות הכדורגל הנוער הסקוטית יש שלושה אזורים זוטרים, התאחדות כדורגל הנוער הסקוטית, מחוז מערב של 63 מועדונים; התאחדות הכדורגל הנוער הסקוטית, מחוז מזרח של 61 מועדונים; והתאחדות הכדורגל הנוער הסקוטית, מחוז צפון של 37 מועדונים. נכון ל-2014/15 זה מסתכם ב-161 קבוצות ב12 ליגות.

מועדונים אלה פועלים בנפרד מהתאחדות הכדורגל הסקוטית, למעט גיברן (שמסיבות היסטוריות הוא חבר של שתי ההתאחדויות גם בהתאחדות הבוגרים וגם בהתאחדות הנוער), לינלית'גוו רוז ובנקס אוו די (ששניהם הצטרפו להתאחדות הבוגרים בשנת 2013). הם משתתפים במספר תחרויות גביע, כמו גם את גביע הנוער הסקוטי. המונח "נוער" מתייחס לא לגיל של השחקנים, אבל לרמת הכדורגל ששיחקו. עד 4 לא חבריי ההתאחדות יכולים להעפיל לגביע הסקוטי בכל עונה על ידי זכייה בסופרליג או בגביע הנוער. בנקס אוו די גם נכנס לטורנירים בכירים כמו גביע אברדינשייר ומגן אברדינשייר, ולהפעיל קבוצות עד גיל 20 במבנה הפיתוח הבכיר ליגת אברדינשייר & המחוזית.

כדורגל חובבנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוב, נפרד מהאמור לעיל ובאופן כללי הסכים להיות 'מתחת' הרמות הבכירות והנוער. הם למעלה מ-1,000 מועדונים שחברים בהתאחדות הכדורגל החובבנים הסקוטית אשר מפקחת על 50 ליגות שונות - אם כי זה כולל מספר ליגות כדורגל שמשחקות ביום ראשון ותחרויות קטרגל. היוקרה מתרכזת סביב הגביע החובבני הסקוטי ההיסטורי. מסיבות היסטוריות, אוניברסיטת גלאזגו היא חברה של שתי ההתאחדויות התאחדות הבוגרים והתאחדות החובבנים ונכנסת לגביע הסקוטי ולגביע האתגר הדרומי. מספר מועדונים בכירים ונוער מועדוני המילואים שלהם מתחרים בכדורגל החובבן.

נכון ל-2014/15 היו 649 קבוצות ב-16 ליגות גאוגרפיות המכילות בסך הכל 58 חטיבות - שמשחקות כדורגל בשבת תחת עונת מאי-אוגוסט הרגילה. זה מתקרב ל-150 קבוצות שמשחקות ב-4 ליגות שבת בבוקר, כולל 1 למכללות בדנדי וגלאזגו, וכ-50 מועדונים ששיחקו ב-2 ליגות מכונסות. כדורגל סטודנטים וכדורגל משטרה גם קשור להתאחדות הכדורגל החובבנים הסקוטית.

כדורגל רווחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המקבילה של ההתאחדות הכדורגל החובבנים הסקוטית היא התאחדות כדורגל הרווחה הסקוטית, שיש לה פרופיל ארצי נמוך מאוד. התאחדות כדורגל הרווחה הסקוטית הוקמה בתקופה שלאחר מלחמת העולם הראשונה, והיא מפקחת על הליגות הפועלות בעיקר ביום ראשון וקיץ או כדורגל באמצע שבוע, בעיקר בצפון סקוטלנד. מהשיא של מעל 500 מועדונים, היו רק 158 קבוצות חברות בנובמבר 2012, ומתחת ל-238 קבוצות בשנת 2007.

נכון ל-2014/15 היו רק 4 קבוצות - המרכז הזעיר של ליגת הרווחה הסקוטית - שמשחקות כדורגל בשבת תחת עונה סדירה.

מערכת של הנשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלושת הרמות של כדורגל הנשים בסקוטלנד בנויות כדלקמן:

רמה

ליגה

1

פרמייר ליג הנשים הסקוטי
12 מועדונים

2

ליגת הכדורגל נשים הסקוטית חטיבה ראשונה
12 מועדונים

3

חטיבה שנייה מזרח / מרכז
עד 12 מועדונים

חטיבה שנייה צפון
עד 12 מועדונים

חטיבה שנייה דרום מזרח
עד 12 מועדונים

חטיבה שנייה מערב
עד 12 מועדונים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]