מגנוס החמישי, מלך נורווגיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מגנוס החמישי
Magnus Erlingsson
לידה 1156
אתנה, הורדלנד, נורווגיה
פטירה 15 ביוני 1184 (בגיל 28 בערך)
פימרייט, נורווגיה
שם מלא מגנוס ארלינגסון
מדינה נורווגיהנורווגיה נורווגיה
מקום קבורה ברגן, נורווגיה
בת זוג אסטריד ביורנסדוטר
שושלת הרדרדה
אב ארלינג סקקה
אם כריסטין
צאצאים זיגורד
אינגה
ארלינג
מלך נורווגיה
116115 ביוני 1184
(כ־23 שנים)
סבר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מגנוס ארלינגסוןנורדית עתיקה: Magnús Erlingsson, בנורווגית: Magnus Erlingsson;‏ 115615 ביוני 1184) היה מלך נורווגיה תחת השם מגנוס החמישי במהלך מלחמת האזרחים הנורווגית מ-1161 ועד מותו.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגנוס ארלינגסון נולד ככל הנראה באתנה שבמחוז הורדלנד שבדרום מערב נורווגיה. הוא היה בנו של ארלינג סקקה, שהיה אציל נורווגי שקנה את המוניטין שלו במסגרת פעילותו עם רוגנוולד הקדוש, רוזן אורקני. אמו הייתה כריסטין, בתו של זיגורד הראשון, מלך נורווגיה בין השנים 11031130. מגנוס הוכרז כמלך ב-1161 בהיותו בן חמש. הוא היה המלך הנורווגי הראשון שהוכתר. אביו ארלינג קיבל את התואר רוזן והיה השליט בפועל של הממלכה מאחר שמגנוס היה קטין והוא המשיך להיות השליט גם לאחר שמגנוס הגיע לבגרות.

ב-1166, כאשר ארלינג סקקה היה בדנמרק, ריכזו זיגורד אגנהט ובנו המאומץ, אולף אוגיבה, כוח באופלנד ואולף הוכרז כמלך. אולף היה בנה של מריה, בתו של אייסטיין הראשון, מלך נורווגיה לשעבר. לאחר שובו של ארלינג לנורווגיה כדי לדכא את המרידה, תקפו אותו אולף ואנשיו במארב ברידיוקול. ארלינג נפצע ובקושי הצליח להימלט. ב-1168 פנו אולף ואנשיו דרומה לפיורד של אוסלו, אך הם הובסו בקרב שהתנהל בסטנגר. זיגורד נהרג בקרב, אך אולף נמלט לדנמרק.

במהלך תקופת מלכותו של מגנוס, הגיע לנורווגיה, סבר זיגורדסון, שטען לקבל את הכתר לעצמו. ביוני 1177, הוביל סבר לראשונה את אנשיו לטרונדלג, שם הוא הוכרז כמלך. מעמדו של ארלינג נפגע והוא נהרג בקרב קלבסקינט שהתנהל ליד נידארוס (טרונדהיים) ב-1179. שנות לוחמה נוספות הסתיימו בתבוסתו ובמותו של מגנוס החמישי בקרב פימרייט ב-15 ביוני 1184. סבר תקף את הצי של מגנוס כשהוא משגר את ספינותיו לקרב בפלגות, כדי לתקוף ולהכריע את הספינות של מגנוס זו אחר זו ולאלץ את האנשים לדלג מספינה אחת לשנייה. עם התקדמות הקרב, נותרו הספינות ששרדו דחוסות באנשים והחלו לשקוע תחת משקלן. דווח שמגנוס טבע על סיפונה של אחת הספינות האחרונות.

מלחמת האזרחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחמת האזרחים הנורווגית לא הגיעה לסיומה עם ניצחונו של סבר על מגנוס. לאחר מותו של מגנוס, טענו זיגורד, אינגה וארלינג להיותם בניו ותבעו לעצמם את הכתר. מלחמת האזרחים התמשכה על פני 110 שנים. היא החלה לאחר מותו של זיגורד הראשון ב-1130 והסתיימה עם מותו של הדוכס סקול ברדסון ב-1240.

במהלך תקופה זו התנהלו מספר עימותים מוגבלים רמות שונות של עצימות. הרקע לעימותים אלו היה סדר הירושה הנורווגי שהיה לא ברור, המצב החברתי והמאבק בין המלך לבין הכנסייה. בתחילה היו שתי סיעות שנאבקו אלה באלה. בתחילה הם לא כונו בשם כל שהוא, אך בסופו של דבר הם כונו ה"בגלר" וה"בירקביינר". כל אחת מהסיעות הללו התקבצה סביב בן משפחת המלוכה או טוען לכתר ששימש כמנהיג בובה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]