מדינול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מדינול בע"מ
נתונים כלליים
סוג חברה פרטית
מייסדים קובי ריכטר, יהודית ריכטר
תקופת הפעילות 1992–הווה (כ־32 שנים)
משרד ראשי קריית עתידים, תל אביב
ענפי תעשייה טכנולוגיה רפואית
מוצרים עיקריים תומכנים
יו"ר קובי ריכטר (ומנהל טכנולוגיות ראשי)
מנכ"ל יורם ריכטר
 
www.medinol.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מדינול בע"מ היא חברה פרטית ישראלית העוסקת בפיתוח, ייצור ומכירה של תומכנים (סטנטים) קרדיולוגיים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את חברת "מדינול" הקימו בני הזוג ריכטר עם גרגורי פנחסיק, עולה חדש מאוקראינה, שהציג בפניו פטנט לייצור תומכן - קפיץ מתכת המושתל בכלי דם לתמיכה בהם. אליהם הצטרף פרופ' בנעד גולדווסר.

בסוף 1995 השלימה "מדינול" את פיתוחו של תומכן קרדיולוגי, תחת המותג "ניר", על שם סרן ניר פורז, לוחם שנהרג בניסיון לחילוץ נחשון וקסמן. החברה גם ייצרה את התומכן, ואת השיווק למוצרי החברה, שהחל בשנת 1996, עשתה חברת בוסטון סיינטיפיק האמריקאית. "מדינול" זכתה להצלחה רבה, והשימוש בתומכנים הלך והתרחב (כתחליף לניתוח קרדיולוגי מסובך לאין שיעור מהחדרת תומכן), והכנסותיה הסתכמו במאות מיליוני דולרים מדי שנה. לאחר סכסוך ממושך עם בוסטון סיינטיפיק, שהסתיים בשנת 2005, שילמה זו 750 מיליון דולר למדינול בגין הפרת הזכויות על הפטנט,[1] אך בהמשך החזירה לה "מדינול" 104 מיליון דולר, בעקבות הליך בוררות ביניהן.[2] במהלך שנות הסכסוך הצטמצם חלקה של "מדינול" בשוק התומכנים, השותפים של בני הזוג ריכטר עזבו את החברה, והבעלות עליה נותרה בידי בני הזוג ריכטר.

גם הדגמים הבאים של החברה כללו בשמם את השם NIR.[3] בשנת 2008 החל ייצורו של PioNIR - תומכן עשוי מסגסוגת קובלט כרום (אנ') חזקה במיוחד. בשנת 2017 החלה החברה בייצורו של EluNIR[4] - תומכן המשחרר תרופה שמעכבת גידול של תאי העורק, ובכך מונע היצרות חוזרת הקיימת בחלק מהמקרים.

מדינול בנוסף מפעילה את תוכנית ״NIR school of the heart״ שמקדמת לימודי קרדיולוגיה בילדים מחוננים ישראלים, פלסטינים, וירדנים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גלית חמי וסופי שולמן, להמציא כל בוקר מחדש - סיפורה של החדשנות הישראלית, ידיעות ספרים, 2018, הפרק "אין שלם מלב שבור", עמ' 232–237

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]