מהפכת הדינוזאורים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מהפכת הדינוזאורים
Dinosaur Revolution
סוגה סרט תיעודי עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי דיוויד קרנץ עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 1
מספר פרקים 4
הפקה
אורך פרק 42 דקות
שידור
רשת שידור BBC 1, ערוץ דיסקברי
תקופת שידור מקורית 4 בספטמבר 201113 בספטמבר 2011
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
זאורוסוכוס. הופיע בפרק הראשון.
טורווזאורוס. הופיע בפרק השני.
טירנוזאורוס רקס. הופיע בפרק הרביעי.

מהפכת הדינוזאוריםאנגלית: Dinosaur Revolution) היא סדרת טלוויזיה מדעית דוקומנטרית-פלאונטולוגית' ששודרה בערוץ דיסקברי ובערוץ המדע (Science Channel) בספטמבר 2011.

הסדרה עוסקת בחיי הדינוזאורים בעידן המזוזואיקון, החל מעלייתם בתור הטריאס עד להכחדה הגדולה, לפני 66 מיליון שנה, אשר מוצגים בתוכנה Computer-generated Imagery. לסדרה הופקו ארבעה פרקים באורך 42 דקות, בהם מופעי סיפורים משתנים, למעט שני פרקים המתרחשים באותו זמן ומקום. קריין הסדרה הוא ריק רובלס (Rick Robles).

הסדרה קיבלה ביקורות מעורבות. מצד אחד עקב המסרים החינוכיים והתוכן הכללי ומצד שני עקב האיכות הירודה ועקב הסיפורים הלא-רציניים שמשולבים בסדרה.

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. מנצחי האבולוציה: בפרק מתוארת עליית הדינוזאורים לאחר סוף הפרם, אז שלטו טורפים דמויי-יונק כמו האינוסטרנסביה ולאחר הכחדה הגדולה נוצרו יצורים חדשים. בטריאס של ארגנטינה קבוצת אאורפטורים מתמודדים עם זוחלים גדולים כמו הזאורוסוכוס והאיסצ'יגואלסטיה ועם שודדי ביצים כמו הפרובלסודון. לאחר שאאורפטור צעיר נרדף בידי זאורוסוכוס הוא בורח במורד תלול והתנין שרץ אחריו מתגלגל לקצהו. אז הוא נלחם עם קבוצת איסצ'יגואלסטים שמצליחים להרוג אותו אך נפצעים בעצמם למוות. דבר זה מציל את האאורפטור הצעיר. הפרק עובר לקרטיקון של מונגוליה בו זכר גיגנטורפטור מחזר אחרי נקבה ופורש את רצועות העור שלו בעודו מרקד מעל מאורת יונקים קדומים הנמלטים ממנו. הפרק ממשיך לקרטיקון בים הפנימי המערבי, בו נקבת טילוזאורוס משריצה צאצאים אך הללו נטרפים בידי כרישי סקואליקורקס. לאחר שהאם מסיימת להשריץ היא מצילה את צאצאיה הנותרים על ידי טריפת הכרישים המתקרבים אליהם. הפרק עובר ליורה של אנטארקטיקה, בו זוג קריאולופוזאורוסים נלחמים ביניהם על שטח. אחד הקריאולופוזאורוס יוצא לצוד גלסיאליזאורוס ורודף אחריו מעל גזע נפול. נחיל יתושים עוקצניים פוגע בגלסיאליזאורוס ומפיל אותו למים. היתושים עוקצים את הקריאולופוזאורוס במקום והוא רץ משם לעבר להקת גלסיאליזאורוסים ומתנפל על מנהיג הלהקה, שהדיח את הגלסיאליזאורוס שנמלט לפניו.
  2. בור ההשקיה: הפרק חל ביורה של פורטוגל לפני 150 מיליון שנה. אלוזאורוס צעיר מתקרב לקבוצת זאורופודים מסוג דינהרוזאורוס אך נפגע מהצלפת הזנב של אחד החברים ושובר את לסתו. למרות זאת הוא שורד ומתבגר ואף לומד לפגוע בזנב הדיפלודוקוס הענק ותולש את קצה זנבו. ליד בור המים באזור מתאספים צמחונים שונים כגון מירגאיה והענק לוסוטיטן, טורפים קטנים כגון אורניתולסט ועפים מעליו רמפורינקוסים. באחד הימים שהאלוזאורוס מתקרב לבור המים הוא מוצא טורף חדש באזור - טורווזאורוס. כשהאלוזאורוס מתקרב לאיים עליו הוא פוצע אותו ברגל ונמלט משם. הטורווזאורוס שולט באזור ומתנפל על צעירי הדינהרוזאורוסים והמירגאיות ביעילות. ואולם יום אחד הוא ניסה לטרוף צעיר של דינהרוזאורוס וכמעט הרג אותו אך נאלץ להתעמת עם האלוזאורוס שבור-הלסת. בעוד הטורווזאורוס עמד לנשוך ולהרוג את האחרון, ההורה הדינהרוזאורוס מזדקף על רגליו ונוחת היישר על הטורווזאורוס וכך הורג אותו.
  3. טקטיקות הישרדות: הפרק נפתח בלהקת יוטרפטורים שמנסה לצוד צעיר צדארוזאורוס. היא מצליחה לבודד אותו אך תנין היוצא מהמים כמעט חוטף להם אותו. הם מצליחים להרחיק את התנין אבל אז הורי הצעיר מעיפים את הלהקה שנותרת חסרת כל. הפרק ממשיך למדגסקר עם פרטי רהונאביס המעופפים בלילה ופוגשים ברפטוזאורוס. מג'ונגזאורוס שמגיע למקום צד וטורף את הזאורופוד והרהונאביס מוצא את זוג צעיריו הרעבים. אך לפני שהם מצליחים לטרוף משהו הם נחטפים בידי שני קרפדות בילזבופו גדולות שאחת מהם נמעכת תחת רגלי רפטוזאורוס נוסף. בסין של היורה עדר שונוזאורוסים עוברים לצד פטריות ופרט צעיר טועם מהם. הוא נתקף בהזיות, דבר שמאותר בידי זוג סינרפטורים רעבים שמחליטים לרדוף אחריו. השונוזאורוס הצעיר בורח לעבר מדרון סלעים ואחד הסינרפטורים נושך אותו בבטנו, אך בעודם במדרון הזאורופוד נופל ונוחת על גולגולת הסינרפטור, הורג אותו ומבריח את חברו. באותם יערות שני גואלונגים מחפשים מזון. הם רודפים אחרי קסטרוקאודה אך הוא פולט צחנה מאחוריו והם נסוגים. כשהם רואים וולטיקותריום דואה הם מנסים לרדוף אחריו, היישר לאגם בו ממנצ'יזאורוס גדול שוחה והם מטפסים עליו בטעות. זוג הטורפים נתקעים לבסוף על אי באגם ומושכים תנינים רעבים. הפרק עובר למדבר גובי הקרטיקוני בו פרוטוצרטופס צעיר יתום נרדף בידי ולוצירפטורים רעבים, אך ניצל בידי פרוטוצרטופס בוגר והללו נודדים במדבר ומצליחים לשרוד. הפרק עובר משם לחופי ברזיל, שם צעירי אנהגוארה ממריאים לראשונה. בניסיונם לעוף הם נופלים לעבר האבנים ונאלצים לברוח מתנינים רעבים ומסרטנים אך אנהגוארה בוגר טורף את הסרטנים המתקרבים.
  4. סוף המשחק: הפרק חל בקרטיקון האמריקאי, בו טירנוזאורוס קניבל טורף צעירים של זוג טירנוזאורוסים החיים לצידו. בעת שהשניים צדו טריצרטופס הוא מגיח ומתקיף את אחד מהם, אך השניים מצליחים להטיח אותו בקרני הטריצרטופס למותו. בהמשך הם מטילים שוב ביצים ושומרים עליהם מטרודונים אך יונקים קטנים הצליחו להשמיד את כל הביצים למעט אחת. הביצה בוקעת והצעיר מתבגר ויוצא לשחק בשטח בו פרטי אנקילוזאורוס משוריין, טרודונים זריזים וספיירות'ולוס בעל ראש עבה. ברגע זה חלה הכחדת הקרטיקון הגדולה והפגיעה והקור שאחריה משמידים את מרבית הדינוזאורים, לרבות ההורים הטירנוזאורוסים. הצעיר הצליח לשרוד אך מעד ונהרג במהלך מרדף אחר יונק קטן. טרודונים שהצליחו לשרוד באקלים קוטבי שנוצר מקננים בקרבת מקום, אך רק ביצה אחת שלהם שורדת. זכר הטרודון האחרון שנותר מקנן איתה בתוך גופתו של הטירנוזאורוס המת. מביצים אלה אולי יבקעו העופות המודרניים, כמו יונים או אווזים, הממשיכים את מהפכת הדינוזאורים עד היום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]