מועצת המלוכה של קנדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משרדי מועצת המלוכה בשנת 1880.

מועצת המלך של קנדה או מועצת המלכה של קנדהאנגלית: King's Privy Council for Canada או Queen's Privy Council for Canada, בצרפתית: Conseil privé de la Reine pour le Canada) ובקיצור QPC או CPR, היא גוף של יועצים, שתפקידם לייעץ למונרך הקנדי. חברי המועצה ממונים על ידי המושל הכללי של קנדה לכל ימי חייהם, כאשר המועמדים לתפקיד מוצעים למושל הכללי על ידי ראש ממשלת קנדה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועצת המלוכה הוקמה בהתאם לחוק החוקה, צפון אמריקה הבריטית משנת 1867 - על פי מועצת המלוכה של הממלכה המאוחדת. הממלכה המאוחדת וקנדה הן שתי ממלכות חבר העמים הבריטי היחידות בהן פועלת מועצת מלכה.

מועצת המלכה התכנסה בפועל רק פעמיים בנוכחות אליזבת השנייה מלכת קנדה: באוטווה בשנת 1957 ובהליפקס בשנת 1959.

סמכויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקיד מועצת המלוכה לייעץ למונרך הקנדי (כיום, המלך צ'ארלס השלישי), וכן לממשלת קנדה.

כמו כן תפקיד המועצה הוא לבחור את המונרך הבא לאחר מותו של המונרך הקודם, ולתת אישור לנישואי המונרך (לאחרונה ניתן אישור מסוג זה ב-27 במרץ 1981 לרגל נישואי צ'ארלס, נסיך ויילס (כיום מלך הממלכה המאוחדת וראש ממלכות חבר העמים הבריטי) עם הנסיכה דיאנה - באותה עת נכחו בין 12 חברי המועצה: נשיאת בית המשפט העליון של קנדה בורה לסקין אשר שימשה כיושבת ראש המועצה, ראש ממשלת קנדה פייר טרודו, מספר שרים, ראש המפלגה הדמוקרטית החדשה סטנלי נולס וראש המפלגה הפרוגרסיבית קונסרבטיבית של קנדה אלוין האמילטון; לרגלי נישואי צ'ארלס לקמילה פארקר בולס לא נדרשה התכנסות של המועצה מאחר שמדובר בנישואים אשר אין להם השפעה על סדר ההורשה בשל גילה של בוולס, ולאור העובדה שלא ייוולדו לה ילדים).

קבינט ממשלת קנדה מהווה ועדה של המועצה.

חברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במועצת המלוכה חברים כל השרים שמכהנים וכיהנו בעבר בממשלת קנדה, וכן כל נשיאי בית המשפט העליון של קנדה (הנשיא המכהן ונשיאים קודמים), המושל הכללי של קנדה, ומי שכיהן בתפקיד זה בעבר. כמו כן חברים במועצה מנהיג האופוזיציה וכן לעיתים חברים בישיבות מסוימות של המועצה גם ראשי מפלגות אופוזיציה נוספות.

לעיתים מתקבלים לישיבות מסוימות חברים נוספים, המושבעים כחברי המועצה לצורך אותה ישיבה.

שבועת תפקיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הממונה לתפקיד חבר המועצה נשבע:

אני [שם], נשבע (/מצהיר) ברצינות ובכבוד שאהיה באמת ובאמונה משרת של הוד מעלתה המלכה אליזבת השנייה, כחבר מועצת המלכה של קנדה. אני, בכל נושא שיטופל, יידון או יוכרע במועצת המלכה, אפעל בנאמנות, בכנות ובאמת, ואומר את מחשבותי ואת דעתי. אני אשמור בסוד את כל הנושאים שידונו בפני המועצה ויגולו לי במסגרת המועצה. ובכלל, בכל דבר ועניין אפעל כמשרת נאמן ואמיתי של הוד מלכותה

שבועות רשמיות ותרגום לעברית

מינויי כבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר פעמים מונו חברים למועצת המלכה כתואר של כבוד. כך למשל ראשי ממשלת פרובינציות קנדה מונו למועצה לרגל חגיגות ה-100 לקונפדרציה הקנדית בשנת 1967, ולרגל קבלת חוקת קנדה בשנת 1982. בשנת 1992, לרגל יום העצמאות ה-125 של קנדה מינה המושל הכללי של קנדה רומאו לבלן 18 חברי מועצה כתוארי כבוד, ובהם ראש הממשלה לשעבר של אונטריו דייוויד פיטרסון, שחקן ההוקי קרח לשעבר מוריס ריצ'רד, ואיש העסקים קונרד בלק.

קוורום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקוורום של התכנסות המועצה הוא ארבעה חברים (כלומר די בהתכנסות של ארבעה חברים כדי להכריע החלטות בעלות תוקף מחייב).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]