מיזרי (סרט, 1990)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיזרי
Misery
מבוסס על מיזרי עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי רוב ריינר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רוב ריינר, אנדרו שיינמן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ויליאם גולדמן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה רוברט לייטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'יימס קאן
גראהם ג'רביס
ג'יי טי וולש
רוב ריינר
פרנסס סטרנהגן
לורן באקול
ריצ'רד פרנסוורת'
קתי בייטס
ג'ולי פיין עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה מרק שיימן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום בארי זוננפלד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה קאסל רוק אנטרטיינמנט, Embassy Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה InterCom, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 25 באפריל 1991 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 103 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מותחן, סרט דרמה, סרט אימה, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו misery
פרסים פרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר (קתי בייטס) עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיזריאנגלית: Misery) הוא מותחן פסיכולוגי אמריקאי משנת 1990 אשר בוים על ידי רוב ריינר על בסיס רומן באותו השם מאת סטיבן קינג מ-1987. בסרט מככבים ג'יימס קאן, קתי בייטס, לורן באקול, ריצ'רד פרנסוורת', ופרנסס שטרנהגן.

הסרט עוסק במעריצה פסיכוטית המחזיקה בשבי סופר וכופה עליו לכתוב עבורה ספר.

הסרט יצא לאקרנים ב-30 בנובמבר 1990 בארצות הברית. על גילום הפסיכופתית אנני ווילקס זכתה בייטס בפרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר לשנת 1990. הסרט זכה להצלחה מסחרית גדולה (הרוויח פי שלושה מסכום הפקתו, שהיה 20 מיליון דולרים).

נכון לשנת 2020 הסרט "מיזרי" הוא העיבוד הקולנועי היחיד לספריו של סטיבן קינג שזכה באוסקר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פול שלדון, מחבר סדרת הספרים הפופולריים "מיזרי", מסיים לכתוב את הרומן החדש שלו אשר מסמל בעיניו את השינוי שעבר מסופר של רומנים פופולריים לסופר רציני של ספרות איכותית. בעוזבו את המלון בו סיים את כתיבת ספרו החדש פול נקלע לתאונת דרכים בסופת שלגים, כשבידיו העותק היחיד של הספר החדש שכתב, שעדיין לא יצא לאור. אלמונית שגרה בקרבת מקום, מצליחה לחלצו ומטפלת בו בביתה. היא מציגה את עצמה בשם אנני וילקס, ומספרת לו שהייתה אחות בבית חולים, ושהיא ה"מעריצה מספר אחת" שלו. היא קראה את כל הספרים בסדרת "מיזרי", ואפילו קראה לחזירת המחמד שלה על שם מיזרי, הדמות הראשית.

אנני שמטפלת בפול במסירות, מתרצת את העובדה שפול מטופל בביתה ולא בבית החולים בכך שהדרכים חסומות על ידי השלגים, וטוענת שכל קווי הטלפון מנותקים אף הם. היא מוצאת את העותק של ספרו החדש ומגיבה בכעס מוגזם על השפה הגסה שדמויות הספר מדברות בה. סמוך להצלתו של פול יוצא לאור ספרו האחרון בסדרת "מיזרי" (שאף סומן כספר האחרון של הסדרה), ואנני ממהרת לקנות את העותק הראשון שמגיע לחנות המקומית. לאחר שהיא מסיימת לקרוא את הספר, אנני מגלה שמיזרי מתה בלידה, ונתקפת זעם. בבוקר היא מכריחה את שלדון לשרוף את העותק של ספרו החדש שכתב, ובמקביל לכתוב ספר חדש בסדרת "מיזרי", במטרה להחזיר את מיזרי לתחייה. שלדון מבין במהרה שהיא פסיכופתית, ומנסה למצוא הזדמנות להימלט מביתה. שלדון שוהה אצל אנני שבועות ארוכים. הוא מחלים ומתחזק ומתקדם בכתיבת הספר האחרון בסדרת "מיזרי". הוא מנצל את יציאותיה של אנני מהבית לעיירה כדי לגשש בביתה, ומגלה שמכשיר הטלפון שנמצא בבית מנותק ומבין שאין לו דרך ליצור קשר עם העולם שבחוץ. בהמשך הוא מגלה שבזמן שהותה בבית החולים כאחות, גרמה אנני לרצח תינוקות בבית היולדות, ונידונה למאסר. הוא מתחיל לחשוש לשלומו וגונב סכין מטבח להגנה.

אנני מגלה ששלדון ברח מחדרו לסלון, והופכת אותו לנכה ברגליו כדי למנוע ממנו לברוח. לאחר מכן הם שומעים שוטר שמגיע לביתה של אנני, והיא מחביאה את שלדון במרתף. לאחר שהשוטר מגלה את שלדון במרתף, היא יורה בשוטר למוות ומחזירה את שלדון למיטה, אך שלדון מצליח להגניב מכל של חומר בעירה שמצא במרתף. באותו לילה שלדון מסיים לכתוב את הספר האחרון בסדרת מיזרי ומבקש מאנני סיגריה, גפרור וכוס שמפניה כדי לקיים את הטקס שהוא נוהג לקיים בסיום כתיבת ספריו. אנני, בתור "המעריצה מספר אחת" של שלדון, לא חושדת בדבר שכן היא יודעת שזה אכן טקס שהוא נוהג לקיים. שלדון שורף את הספר שכתב לנגד עיניה של אנני ומטיח בה שהוא למד ממנה לשרוף ספרים. כאשר אנני מתכופפת על מנת לכבות את האש, שלדון מפיל עליה את מכונת הכתיבה ששימשה לכתיבת הספר, ולאחר קרב מכות ביניהם אנני מתה. לאחר שנה וחצי, שלדון משתקם והופך לסופר מצליח יותר, ועדיין חש רדוף על ידי דמותה ורואה בדמיונו את אנני בשלל מקומות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיזרי בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא קולנוע. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.