מי אתה בשבילי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מי אתה בשבילי
הילה מצקר-הלוי וליאור דורון
הילה מצקר-הלוי וליאור דורון
בימוי דרור רשף
הופק בידי דרור רשף
תסריט דרור רשף
עריכה אליה קהאן
שחקנים ראשיים הילה מצקר-הלוי
ליאור דורון
צילום מיקי ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 4 בפברואר 2011
משך הקרנה 88 דקות
שפת הסרט עברית
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הילה מצקר-הלוי וליאור דורון

מי אתה בשבילי הוא סרט קולנוע עצמאי פרי עטו ובבימויו והפקתו של דרור רשף שיצא לאקרנים בשנת 2011.

תיאור העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אניה (הילה מצקר-הלוי), כמעט בת עשרים, לוקה במוגבלות שכלית, אך מנהלת בכוחות עצמה חיי שגרה מלאים. היא מתפרנסת מעבודת ניקיון במגדל משרדים, ונדמה כי ימיה מתנהלים על מי מנוחות, עד שבאחד הימים היא פוגשת באופן מקרי את ארי (ליאור דורון) איש הייטק, שפוטר מעבודתו, לאחר שלקה בהתקף פסיכוטי.

בין השניים נרקמת מערכת יחסים אינטימית ואניה ממתינה בקוצר רוח להוריה, לקבל את אישורם על הרומן שמטלטל את עולמה. עם זאת, לארי יש תוכניות אחרות לגבי הקשר הזוגי ואניה שמסרבת להאמין כי הוריה נהרגו בתאונת דרכים לפני שנים, עומדת להבין כי חייה העצמאיים והבוגרים החלו בעצם, כבר מזמן.

הרקע לסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שסיים את לימודי הקולנוע, החל דרור רשף לכתוב תסריט לסרט עלילתי באורך מלא. ניסיונותיו למצוא תמיכת קרנות ומפיקים עלו בתוהו. הוא זנח את הרעיון וכתב תסריט חדש שאותו החליט לעשות אחרת - לצלם עצמאית בתקציב קטן מאוד. הוא סיפר על כך בריאיון לנירית אנדרמן בעיתון הארץ:

"אני חושב שהתסריט הזה היה בעצם שיקוף של מה שאני עצמי הרגשתי אז. הרגשתי אאוטסיידר, כי הבנתי שלא אוכל כנראה לעשות סרטים בישראל, ואת התחושה הזאת לקחתי הכי רחוק שאפשר, ובחרתי בדוגמה הכי קיצונית למישהו שאין לו שום סיכוי להשתלב בחברה הזאת. החלטתי לעשות סרט שהגיבורה שלו היא בחורה מוגבלת, שפוגשת איש היי-טק לשעבר - גבר שעד לא מזמן היה במיינסטרים, ומשם נזרק לגמרי לשוליים - ונוצר ביניהם איזשהו חיבור על הבסיס המשותף הזה." [1]

הניסיון הרב בעריכת חומרים דוקומנטריים השפיע במידה ניכרת על סגנון הבימוי של רשף, שביקש לשרטט את העולם של גיבורי "מי אתה בשבילי", באותנטיות ובאמינות הקרובים מאוד "לחיים" – בהשראת הנאו-ריאליזם האיטלקי והשיכלול המאוחר שלו "דוגמה 95" הדני.

אודות ההפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כהכנה לסרט הפגיש דרור רשף את הילה מצקר-הלוי, השחקנית הראשית שמגלמת את דמותה של נערה מוגבלת בשכלה, עם קבוצת "התיאטרון האחר" של אקים. רשף ומצקר-הלוי הגיעו למפגשי הקבוצה במשך שלושה חודשים, עד לתחילת הצילומים. מצקר-הלוי לקחה חלק פעיל בפעילויות הקבוצה וכך למדה והטמיעה את התנהגותם.

הסרט צולם במשך שבועיים בווידאו, בשני לוקיישנים מרכזיים: בבית הורד - שם עבד רשף כעורך ובדירה של חבר.

על מנת לחסוך בזמן ימי הצילום, כל סצנה בסרט צולמה ב-one shot; הצוות עבד כולו בהתנדבות. עלות ההפקה במימון פרטי לא עלתה על עשרות אלפי דולרים בודדים.

העבודה מיום כתיבת התסריט עד לסיום עריכת הסרט ארכה שנה, כשמקביל רשף עבד במשרה מלאה כעורך בחדשות ערוץ 10. קרן הקולנוע הישראלי השקיעה בסרט סכום קטן וסייעה בהשלמתו. בשלהי 2009, עזב את עבודתו על-מנת לצאת עם הסרט לפסטיבלים אליהם הוזמן ברחבי תבל.

הקרנת הבכורה של "מי אתה בשבילי" בישראל הייתה ב-4 בפברואר 2011 בסינמטק תל אביב. לאחר מכן הסרט הוקרן פעם בשבוע במשך חודשיים.

מרט פרחומובסקי כתב על הסרט בוואלה:

"מה שמרשים במיוחד ב"מי אתה בשבילי" הוא העשייה הקולנועית הרהוטה והמדויקת שלו, שעומדת לכאורה בסתירה לדלותו התקציבית. מדובר בסרט שמבוים, מצולם ומשוחק לעילא. בשום שלב בסרט לא מורגשת פשרה של היוצרים, אלא תמיד מחויבות טוטאלית ורמת ביצוע גבוהה. אך מעבר לליטוש הטכני, כוחו הגדול של הסרט הוא בטיפול הרגיש שלו בנושא מסוכן, שיכול היה להידרדר בקלות לקיטש ולחוסר אמינות. ברגישות רבה יצר דרור רשף ב"מי אתה בשבילי" עולם בדיוני שלם, אמין ומלא שאר רוח." [2]

פסטיבלים ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הציג בקטגוריית panorama בפסטיבל שאנגחאי: Shanghai international film festival, World new voices, בפסטיבל סאו פאולו בברזיל. כמו כן השתתף בפסטיבלים בבודפשט, סיביר, מוסקבה, מלבורן, אוסטרליה ובפסטיבל לסרטים ישראלים בטורונטו.

היוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקיד שם היוצר
במאי דרור רשף
יועץ תסריט ובימוי יונתן שיטרית
עוזרת במאי תמר זינגר
מפיק דרור רשף
מפיקים בפועל אסף צור, איתי הריס
תסריטאי דרור רשף
מפיצה חדוה גולדשמיט מ-Go2Films
צלם מיקי ישראל
עוזר צלם אלון קשי
עורך אליה קהאן
סאונד אלון יהודה אברהם
מעצבת תפאורה ותלבושות יערה ברזל
איפור ועיצוב שיער תמי מרגלית

השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקיד שחקן
אניה הילה מצקר-הלוי
ארי ליאור דורון
קבוצת התיאטרון האחר והבמאי גדי אלפסי קבוצת התיאטרון האחר והבמאי גדי אלפסי
שומר אברהם הורוביץ
מזכירה אפרת ארנון
נעמה, הבוסית של ארי נילי רוגל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]