לדלג לתוכן

מלחמת סודאן-אתיופיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סכסוך אל-פאשאגה
"משולש" אל פשאגה בין סודאן לאתיופיה
"משולש" אל פשאגה בין סודאן לאתיופיה
"משולש" אל פשאגה בין סודאן לאתיופיה
סוג העימות עימות מוגבל
תאריכים 15 בדצמבר 20201 בדצמבר 2022 (שנתיים)
מקום אל פשאגה מחוז של קוודאריף, ליד גבול אתיופיה–סודאן
תוצאה

סטטוס קוו אנטה בלום

  • התנתקות והסלמה
  • סודאן כבשה מחדש את כל שטח הגבול עם אתיופיה.[1][2]
  • סודאן ואתיופיה הסכימו ליישב את כל המחלוקות בדרכי שלום.[3]
הצדדים הלוחמים

סודאןסודאן סודאן

אמהרהאמהרה אמהרה מיליציות
לכאורה:
אתיופיהאתיופיה אתיופיה
אריתריאהאריתריאה אריתריאה[4]

מפקדים

סודאןסודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן
סודאןסודאן ואליד אחמד אל-סאג'אן
סודאןסודאן בהא אל-דין יוסוף (נפל בשבי)

לא ידוע

כוחות

סודאןסודאן 6,000

לא ידוע

אבדות

97 הרוגים[5][6]
17 שבויים[7][8]
1 מיל מי-24 אבד[9]

לא ידוע כמה הרוגים
53 שבויים[10]

סכסוך אל-פאשאגה היה סכסוך בין חמושים מסודאן וחמושים אמהרים מאתיופיה באזור הגבול השנוי במחלוקת של אל-פאשאגה (אזור של סודאן ממזרח לנהר אטברה ומדרום לנהר טקה). מאז 2008, אתיופיה ביטלה את כל התביעות כלפי אל-פאשאגה כל עוד סודאן אפשרה לחקלאים ולחמושים אתיופים להישאר באזור ללא הפרעה. עם פרוץ מלחמת תיגראי, כוחות סודאן הצליחו לעבור לאזור בשל הסכם עם אתיופיה רק שלושה ימים לפני כן. כאשר חמושים אמהרים עזבו לסייע לממשלה הפדרלית במלחמה, כוחות סודאן החלו לגרש את החקלאים האתיופיים, ולמעשה שברו את הפשרה של 2008. אתיופיה האשימה גם את סודאן בהריגת חקלאים אמהרה. ממשלת סודאן טוענת למעורבותם של כוחות ENDF ואריתריאה בסכסוך הגבול בעוד שממשלת אתיופיה מכחישה זאת ורואה בסכסוך התכתשויות בין כוחות סודאן למיליציות אתניות מאזור אמהרה. סיקור תקשורתי חיצוני נטה לקשר בין מיליציות האמהרים לחיילים פדרליים מכוחות ההגנה הלאומיים של אתיופיה (ENDF). ישנן כמה ראיות המצביעות על כך שה-ENDF היה מעורב בסכסוך, אם כי לא ברורה היכולת שבה הם עושים זאת. סביר להניח שהיה להם תפקיד פריפריאלי בלחימה בפועל.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקום סודאן (בכתום) ואתיופיה (בירוק) במזרח יבשת אפריקה.

בשנת 2007 חתמו סודאן ואתיופיה על אמנה שתאפשר לחקלאים אתיופים להישאר באל-פאשאגה ולהמשיך לעבד את האדמה. לאחר יותר מעשור שבו האמנה נותרה בעינה, בשנת 2020 עם פרוץ מלחמת תיגראי, צבא סודאן ניצל את העובדה שאנשי מיליציות אמהרה וצבא אתיופיה נפרסו צפונה כתוצאה מכך, והפר את האמנה בפלישה לאל-פאשאגה וגירוש אלפי חקלאים אמהרים מביתם.

בשנת 1902 חתמו סודאן האנגלו-מצרית והאימפריה האתיופית על חוזה לתיחום הגבול כראוי, אך הוא נכשל, מכיוון שחלק מהאזורים לאורך הגבול נותרו ללא פתרון. הן באמנה של 1902 והן באמנה מאוחרת יותר משנת 1907, הגבול הבינלאומי עובר מזרחה, מה שאומר שאדמת אל-פאשאגה היא סודאנית, אך האתיופים כבר התיישבו באזור וטיפחו אותו, יחד עם תשלום מיסים לממשלת אתיופיה.

לאחר מלחמת אתיופיה-אריתריאה, אתיופיה וסודאן החלו בשיחות רדומות ארוכות כדי לקבוע את המיקום המדויק של הגבול שלהן באורך 744 ק"מ, כאשר האזור הקשה ביותר להסכמה הוא אזור אל-פאשאגה.

ב-2008 הם הגיעו לפשרה. אתיופיה הסכימה שאזור אל-פאשאגה יהיה חלק מסודאן, אך חקלאי אמהרה עדיין יורשו להמשיך לחיות בו ללא הפרעה. גם חקלאים טיגריאנים באזורים הצפוניים של אל-פאשאגה הורשו להישאר.

לאחר שההחזית העממית לשחרור תיגראי הודחה מהשלטון באתיופיה ב-2018, מנהיגי אזור אמהרה, שהשטח התת-לאומי שלו אל-פאשאגה נמצא בו, גינו את העסקה כעסקה סודית ואמרו שלא התייעצו איתם כראוי בעת חתימת ההסכם.

המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

2020[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-15 בדצמבר ארבו חמושים אתיופיים, הנתמכים לכאורה על ידי ממשלת אתיופיה, לכמה חיילים סודאנים, והרגו קצין ושלושה חיילים. מאוחר יותר באותו יום אמר ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוכ, כי הכוחות המזוינים של סודאן ערוכים להדוף את התוקפנות הצבאית. כבר בהתמודדות עם מלחמה בצפון, ראש ממשלת אתיופיה, אבי אחמד, ניסה להרגיע את המצב על ידי ציוץ בטוויטר, "אירועים כאלה לא ישברו את הקשר בין שתי המדינות שלנו, מכיוון שאנו תמיד משתמשים בדיאלוג כדי לפתור בעיות."

המתיחות גברה כאשר סודאן החלה לגייס חיילים לגבול המריבה ועד ראש השנה, היא טענה כי כבשה מחדש את כל הכפרים באזור. בתגובה אמר מפקד צבא אתיופיה, גנרל ביראנו ג'ולה ג'לצ'ה, "הצבא שלנו עוסק במקום אחר, הם ניצלו את זה. זה היה צריך להיפתר בצורה ידידותית. סודאן צריכה לבחור בדיאלוג, מכיוון שיש שחקנים של צד שלישי שרוצים לראות את המדינות שלנו מסוכסכות."

ב-28 בדצמבר, סודאן טענה כי כבשה את הכפרים אסמרו, לבקי, פאשה, למלם, מלקאמו, מאלס, אשקר, ארקה ואום פאשה טדי. בסך הכל היא כבשה אחת עשרה התנחלויות שהמיליציות האתיופיות שלטו בהן. סודן גם טענה כי כבשה את העיירה לילי מידי כוחות ומיליציות אמהרה. לילי היא ביתם של מפקדי מיליציות אמהרה, סוחרים וחקלאים גדולים. בסך הכל מתגוררים בה למעלה מאלף חקלאים אתיופים.

2021[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-3 בינואר, סודאן תפסה 45 אנשי מיליציות אמהרה שחצו לסודאן.

לאחר מכן, אנשי מיליציה אתיופית חטפו שלושה סוחרים סודאנים מאזור בסנדה במדינת אל-גדריף ב-30 בינואר, לאחר שחדרו שבעה קילומטרים בתוך שטח סודאן, והציתו את האופנוע שלהם. צבא סודאן פרס תגבורת נוספת לאחר החטיפה. קרובי משפחה חמושים של החטופים ניסו להיכנס לעיירה Metemma שבאתיופיה אך שוכנעו לסגת. מאוחר יותר שוחררו הסוחרים לאחר תשלום כופר.

ב-14 בפברואר אמרה סודאן שחיילים אתיופים חצו לשטחה. משרד החוץ האתיופי אמר כי סודאן בזזה ועקרה אזרחים אתיופים מאז 6 בנובמבר 2020 וכי על צבא סודאן לפנות את האזור שכבש בכוח. אתיופיה האשימה גם את סודאן בחצייה לשטחה.

ב-20 בפברואר טען משרד החוץ הסודאני כי כוחות אריתריאה נכנסו לאזור אל-פאשאגה עם כוחות אתיופיים. ארבעה ימים לאחר מכן, ב-24 בפברואר, הכחישה אריתריאה את מעורבות כוחותיה במתיחות בגבול סודאן-אתיופיה, והצהירה כי היא מייחלת לפתרון של שלום לסכסוך וכי הממשלה מבינה את עמדת סודאן בנוגע לזכותה להרחיב את ריבונותה.

ב-23 בפברואר ביקשה אתיופיה מסודאן להסיג את חייליה מאזור הגבול השנוי במחלוקת לפני שיתחילו שיחות השלום. דוברת משרד החוץ האתיופי, דינה מופתי, אמרה כי אתיופיה אינה מעוניינת להיכנס שוב לעימות עם סודאן וכי אתיופיה רוצה לחזור לפשרה של 2008, שאיפשרה לחיילים ואזרחים אתיופיים להיכנס לאזור ללא הפרעה. לבסוף, מופתי אמר שיש צד שלישי שדחף את סודן להיכנס לסכסוך עם אתיופיה. עוד באותו יום הצהירה סודאן כי לא תסיג את חייליה מאזור הגבול וכי הצבתו של צבא סודאן ברצועת הגבול עם אתיופיה היא החלטה סופית ובלתי הפיכה.

ב-2 במרץ המשיך צבא סודאן לדחוף לתוך המעוז האתיופי האחרון ברקת באזור הגבול השנוי במחלוקת של אל-פאשאגה, נגד כוחות הנתמכים על ידי אתיופיה. בינתיים, סודאן טענה שכוחות אריתריאה מסייעים לאתיופים.

סודאן סגרה את מעבר הגבול גלאבט-מטמה עם אתיופיה ב-3 באפריל, יומיים לאחר שמיליציות אתיופיות תקפו את פקידי המכס הסודאניים בנוכחות הצבא האתיופי. ואליד אחמד אל-סג'אן, מפקד החטיבה החמישית של הכוחות המזוינים של סודאן באום ברקית, הצהיר ב-8 באפריל כי הצבא הסודאני השתלט מחדש על 95% מאזור אל-פאשאגה השנוי במחלוקת מאתיופיה.

ב-13 באפריל, סודאן שחררה 61 חיילים אתיופים שכבשה והעבירה אותם לממשלת אתיופיה דרך מעבר הגבול גלאבט.

שלושה ילדים משבט הפלטה נחטפו על ידי מיליציות אתיופיות מאזור ליד גאלאבאט ומטמה ב-23 ביולי. הקפטן הסודאני בהאא אלדין יוסוף, מפקד האזור הצבאי גלאבט, נתפס ומאוחר יותר עונה תוך שהוא רודף אחר המיליציה מאחורי החטיפה. בינתיים, ההצטברות הצבאית נמשכה בגבול וסודאן סגרה את מעבר הגבול גלאבאט עם אתיופיה ב-24 ביולי.

צבא סודאן הצהיר ב-26 בספטמבר כי כוחות אתיופיה ניסו לכבוש את אזור אום ברקית יום קודם לכן, אך נאלצו לסגת לאחר שהתעמתו.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Sudan regains full control of border with Ethiopia: Ministry". Al Jazeera. 31 בדצמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Sudanese army deployed along the disputed border with Ethiopia". Africanews.com. 15 בדצמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Sudan, Ethiopia agreed to settle all disputes peacefully". Sudan Tribune. 1 בדצמבר 2022. אורכב מ-המקור ב-2 בדצמבר 2022. נבדק ב-3 בדצמבר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Eritrea Forces Deployed in Disputed Sudan-Ethiopia Area, UN Says". Bloomberg News. 24 במרץ 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ "Sudan accuses Ethiopia of executing Sudanese soldiers, a civilian". Reuters (באנגלית). 27 ביוני 2022. נבדק ב-27 ביוני 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ "Ethiopia army carries out fresh attacks on Sudanese border strip". Sudan Tribune. 28 בנובמבר 2021. אורכב מ-המקור ב-30 בנובמבר 2021. נבדק ב-29 בנובמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ Belmonte, Nerea. "Ethiopia and Sudan exchange 62 prisoners captured during border dispute over Al-Fashaga". נבדק ב-8 ביולי 2023. The exchange of 62 prisoners between the Sudanese armed forces and their Ethiopian counterpart at the Al Qalabat Pass - close to the line separating the two countries - has made this clear. The press release issued by Sudan after the operation on Monday gave details of the exchange: the parties, meeting in Matamah under the auspices of the international Red Cross, handed over the 62 prisoners - 53 soldiers and Ethiopians and nine Sudanese individuals {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Red Lines: Upheaval and Containment in the Horn of Africa". 22 בדצמבר 2021. Eight captured Sudanese soldiers were returned to Sudan by the ENDF on 17 January {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Sudanese military helicopter crashes near Ethiopian border". AP NEWS. 13 בינואר 2021. נבדק ב-4 בפברואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Belmonte, Nerea (22 בדצמבר 2021). "Ethiopia and Sudan exchange 62 prisoners captured during border dispute over Al-Fashaga". {{cite web}}: (עזרה)