מספריים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מספריים מסוגים שונים

מספריים הם כלי המשמש לחיתוך חומר דק בכוח מועט. מספריים משמשים, בין היתר, לגזירת נייר, קרטון, יריעות מתכת, פלסטיק, בד, חבל ותיל. מספריים משמשים אף לחיתוך שיער וציפורניים.

למספריים שני להבים הנעים על ציר משותף. רוב סוגי המספריים מצוידים בלהבים שאינם חדים באופן מיוחד והחיתוך נוצר בעיקר מן הכוח המופעל בנקודת המגע שבין שני הלהבים. מספריים המותאמים לשימוש ילדים חדים אף פחות ולהביהם מוגנים לעיתים במעטה פלסטיק.

מספריים המשמשים לגז הצאן נקראים מגזזיים ואלו המשמשים לחיתוך תיל, מגזריים. בשפה האנגלית קיימת הבחנה בין מספריים קטנים (Scissors) לבין מספריים גדולים (Shears) שאורך להביהם גדול מ-15 ס"מ.

מבחינה מכנית מספריים הם מנוף כפול שבו הציר המחבר בין שני הלהבים משמש כנקודת משען. לצורך חיתוך חומר עבה או קשה יותר, הצבת החומר סמוך ככל האפשר לנקודת המשען מגבירה את מומנט הכוח של המנוף שקצהו בלולאות האצבעות. לדוגמה, אם הכוח המופעל (כוח היד) כפול במרחקו מנקודת המשען, מאשר המרחק מנקודת המשען אל נקודת החיתוך (למשל, פיסת נייר), אזי הכוח המופעל בנקודת החיתוך על הנייר יהיה כפול מן הכוח המופעל על ידי היד על הידיות. מספריים מיוחדים, כמו מספריים לגזירת ברגים מנצלים את חוקי המומנט על ידי עיצוב ידיות ארוכות ולהב קצר, כך שהחומר הנגזר ממוקם סמוך לנקודת המשען.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המספריים הומצאו כנראה במצרים העתיקה לפני כ-3,500 שנה. היו אלה מספריים גדולים עם להבים מחוברים בציר, ללא ידיות. מספריים מודרניים יותר הומצאו על ידי הרומאים בשנת 100 לספירה לערך. התפתחות גדולה בשכלול המספריים הושגה בשנת 1761 כאשר רוברט הינצ'ליף יצר לראשונה מספריים מפלדה יצוקה ומלוטשת. יצירת הלולאה לאצבעות היוותה את הקושי העיקרי ביציקת המספריים. מספריו של הינצ'ליף נמכרו בלונדון ובשווקים אחרים. הוא נודע כאדם הראשון שפרסם עצמו כיצרן מספריים איכותיים.[1]

יצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספרי פיסקרס 1967

להבי המספריים מעוצבים כך שיהיו מעוקלים במקצת, דבר המגביר את יעילות הגזירה. ליטוש הלהבים המעוקלים הוא הפעולה המסובכת ביותר בייצור המספריים. לפני שנות השישים לא הייתה קיימת מכונה יעילה לביצוע פעולה זו והיא נעשתה בדרך כלל ביד על פני גלגל השחזה, באופן דומה להשחזת סכינים אחרים, משך מאות שנים.

בשנת 1967 פיתחה חברת פיסקרס (Fiskars) הפינית שיטה חדשה להשחזת מספריים. השיטה מבוססת על התגלית כי ניתן ליצור את העיקול הקל בפני הסכין על ידי קווים ישרים, כפי שניתן לראות בתמונה משמאל. השיטה החדשה הגבירה במידה רבה את יעילות ומהירות ייצור המספריים.

החל משנת 1880 החלו לייצר מספריים עם ידיות ארגונומטריות עשויות פליז. החל משנת 1967 החלו להשתמש בידיות פלסטיק במקום ידיות מתכת, להבים שטוחים ומסמרה המשמשת כציר למספריים במקום בורג. הודות לשכלול שיטות השחזת הלהבים, ניתן היום להשיג חדות טובה בפעולת השחזה אחת.

מספרי מטבח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספרי מטבח מודרניים
מספריים לאיטרים (משמאל) ומספריים רגילים לימניים (מימין)
מספריים מן המאה השנייה לספירה לערך, מצפון טורקיה, עשויות מברונזה
השחזת להב מספריים משנת 1962 לערך
מכונה היוצרת להב מספריים מעוקלת
מספריים ארגונומטריים עם ידיות פליז משנת 1880

מספרי מטבח דומים למספריים רגילים. ההבדל העיקרי נעוץ במיקום הציר ביחס לידיות וללהבים. הציר במספרי מטבח רחוק יותר מן הידיות כדי לאפשר הפעלת מומנט כוח גדול יותר ומכאן אף כוח חיתוך רב יותר. בעזרת מספרי מטבח איכותיים ניתן לחתוך בקלות דרך עצם החזה של עוף.

מספריים לאיטרים (שמאליים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב המספריים מעוצבים לשימוש ביד ימין, אולם קיימים מספריים המעוצבים במיוחד לאיטרים. ההבדל הבולט במספריים אלה הוא ידיות הנוחות יותר לאחיזה ביד שמאל, אולם קיימים בהם אף הבדלים אחרים, חשובים לא פחות. כיוון שבמספריים קיימת חפיפה בין הלהבים, אין הלהבים מעוצבים באופן סימטרי. חוסר הסימטריה בין הלהבים קיים ללא קשר לצורת הידיות, או ההבדלים ביניהן. הלהב המונח מעל תמיד יוצר את אותו אלכסון ללא קשר לכיוונו. אף ידי האדם אינן סימטריות והסגירה של האגודל אל מול שאר האצבעות איננה אנכית, אלא שהיא נעשית בשני מישורים. בתנועת סגירה, בעוד שהאגודל נע כלפי חוץ, שאר האצבעות נעות כלפי פנים. למספריים רגילים המוחזקים ביד ימין, הלהב בקצה ידית האגודל קרוב יותר לגוף, כך שהנטייה הטבעית של יד ימין היא לקרב בכוח את משטחי הלהבים זה אל זה (זאת בנוסף לסגירת המפתח שבין הלהבים). לעומת זאת, אם מספריים רגילים מוחזקים ביד שמאל, הנטייה הטבעית של יד שמאל תהיה להרחיק את משטחי הלהבים.

בנוסף, כאשר מספריים רגילים מוחזקים ביד ימין, שפת הגזירה גלויה לעין. כאשר מספריים רגילים מוחזקים ביד שמאל, שפת הגזירה תהיה מאחורי הלהב העליון ולא ניתן לראות את נקודת הגזירה.

קיימים מספריים המותאמים לאיטרים ולימניים גם יחד. למספריים אלה ידיות זהות, כך שאין הבדל בין אחיזה ימנית לאחיזה שמאלית. במספריים כאלה הציר חזק מאשר במספריים רגילים, כך שאין כל תנועה אופקית חופשית בציר המספריים (לקירוב משטחי הלהבים). אולם, רוב המספריים המותאמים לאחיזה ימנית ושמאלית גם יחד הם עדיין למעשה מספריים רגילים לימניים. אף על פי שהם מבצעים את פעולת הגזירה בהצלחה, כיוון הלהבים עדיין לא יאפשר מבט לנקודת הגזירה באחיזה שמאלית. במספריים המותאמים לחלוטין לאחיזה ימנית ושמאלית גם יחד, הלהבים חדים משני עבריהם וניתן לסובב את הידיות על הציר, כמעט ב-360 מעלות, כך שגם אדם איטר יוכל לראות את נקודת הגזירה.[2]

רוב בני האדם מתקשים בשימוש במספריים ביד שאיננה ידם הדומיננטית. במקרים כאלה קיימת תחושה לא טבעית בפעולת סגירת הידיות הדרושה לשם חיתוך ויש לנסות ולהביט מעבר ללהב כדי לראות את נקודת הגזירה והחומר הנגזר. פעולה לא טבעית זו של היד עשויה לגרום ליבלות.

מספריים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מספרי זיגזג – במספריים אלה קצה הלהב אינו ישר ויוצר קו גזירה מזוגזג.
  • מספרי מתכת – לחיתוך יריעות מתכת.
  • מספרי גיזום – משמשים לגיזום ענפי עצים ושיחים.
  • מספרי ברגים – מספריים היכולים לחתוך ברגים וחוטי תיל.
  • מספרי טראומה (מוכרים גם בשם מלע"כ, מספריים לחיתוך עם כפתור) – מספריים לחיתוך מהיר של בגדים ואריגים בזמן טיפול בפצועים.
  • מספריים לחיתוך עשבי תיבול

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]