מספרים (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"מספרים"
מספרים
סינגל בביצוע הדג נחש
מתוך האלבום לזוז
יצא לאור 2003
הוקלט 2002
סוגה היפ-הופ
אורך 4:26
חברת תקליטים הד ארצי
כתיבה חברי "הדג נחש"
לחן חברי "הדג נחש"
הפקה יוסי פיין

מספרים הוא שיר שנכתב הולחן ובוצע על ידי להקת הדג נחש. השיר נכלל באלבומה השני של הלהקה, לזוז, שיצא לאור בשנת 2003.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר יצא כסינגל הראשון של האלבום לזוז. האלבום הוקלט באפריל-מאי 2002, ויצא שנה לאחר מכן. "מספרים" רווי במסרים חברתיים ופוליטיים כמשתקף משירי הלהקה בכלל ובאלבום זה בפרט. בשיר מוזכרים מספרים שונים תוך התייחסות למשמעותם, ונמתחת ביקורת על המצב בישראל[1]. בשיר התייחסות לתקופה בה נכתב, שכללה את האינתיפאדה השנייה, ומשבר כלכלי במדינת ישראל על רקע המצב המדיני ולאחר פיצוץ בועת ההיטק.

במצעד הפזמונים העברי השנתי לשנת התשס"ג (2003) של רשת ג' הגיע השיר למקום ה-38.

תוכן השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבית הראשון מזכיר הדובר על פי סדר את המספרים מאחת עד עשר. לכל מספר התייחסות שונה: אחד הוא מספר המדינות בין נהר הירדן לים (הים התיכון), כשהכוונה היא למדינת ישראל. שניים, לפי הדובר הוא מספר המדינות שיהיו כאן, כאשר הכוונה היא להקמת מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל, כמשתקף מפתרון שתי מדינות לשני עמים. הדובר מזכיר את הזמן שבו שירת בצה"ל (שלוש שנים וארבעה חודשים). נסיעה באוטובוס עירוני עולה חמישה שקלים ("בעצם ארבע תשעים"), כאשר היה הדובר בן שש, אנואר סאדאת ביקר בישראל, ובהיותו בן שבע נחתם הסכם השלום בין ישראל למצרים. שמונה הוא מספרו של הכדורגלן אורי מלמיליאן גיבור ילדותו, תשע פעמים היה קרוב לפיגוע, ועשר היא התשובה הכי ישראלית לשאלה "מה המצב"?

בבית השני מוזכרים הפערים הכלכליים במדינה, אבטלה ביישובי הדרום וצמיחה שלילית. בהמשך מנוגן קטע קצר משירו של אלי לוזון "איזו מדינה", שהיה אף הוא שיר מחאה כנגד המצב במדינה.

גם בבית השלישי מתייחס הדובר לנתונים כלכליים, אך תחילה הוא מתייחס לכך שדיסקים של הלהקה מזויפים ונמכרים. עוד מזכיר הדובר עלייה של מחירי שכר הדירה, קיצוץ בקצבאות הילדים, פערי שכר בין נשים לגברים, תאונות דרכים ולבסוף מזכיר את המספר שש מיליון "שכשאומרים אותו כל אדם שפוי עובר לדום", רמז למספר הנרצחים בשואה על פי האומדנים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רונן טל, כולם רוצים שירים פשוטים, באתר nrg‏, 12 באוגוסט 2011