מערכת הרבייה הזכרית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מערכת הרבייה הזכרית מורכבת מאיברים הממוקמים מחוץ לגוף וסביב אזור האגן של זכרים, אשר משתתפים בתהליך הרבייה המינית ובכלל זה רבייה אנושית. בשעת משגל הפין חודר אל הנרתיק של הנקבה, ואליו נשפך נוזל הזרע, שנושא את תאי הזרע. הזרע מפרה את הביצית בגוף הנקבה, והביצית המופרית מתפתחת בהדרגה לעובר. בקרב בני אדם עובר זה מאוחר יותר הופך לתינוק.

המקבילה בגוף הנקבה, לרבות נשים, היא מערכת הרבייה הנקבית.

תרשים מערכת הרבייה הזכרית
תרשים מערכת הרבייה של הגבר
תרשים מערכת הרבייה של הגבר

האשכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אשך

תפקידם של האשכים הוא לדאוג לייצור ואחזקה של תאי הזרע הזכרי המשמשים להפריית הנקבה. האשכים מונחים בתוך שק האשכים המגן עליהם ושק האשכים עצמו ממוקם מחוץ לחלל הגוף ומתחת לפין. מיקומו הבלתי רגיל של שק האשכים נובע מהבדלי הטמפרטורה שבין חלל פנים הגוף לבין הטמפרטורה הרצויה בשק האשכים, הנמוכה יותר. באופן תקין האשכים מתפקדים ללא דופי ומייצרים זרע פורה עד למותו של הפרט.

פין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פין

כאשר זכר מגורה מינית, הפין מזדקף לפני שהוא מוכן לקיום יחסי מין. הזיקפה מושגת משום שהסינוסים בתוך הפין מתמלאים בדם.

איבר מין זכרי המכיל בתוכו שלוש רקמות ספוגיות, שתיים מהן בגוף האיבר ואחת בראשו. כאשר מתעורר אצל הגבר גירוי מיני כלשהו, דם ממלא את הרקמות הספוגיות ומקשה אותן לפני שהפין מוכן לקיום יחסי מין.

נוזל הזרע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – נוזל זרע

נוזל זרע מיוצר בבלוטת הערמונית ותפקידו לשאת את תאי הזרע המיוצרים באשכים אל מחוץ לגוף הזכר כדי להפרות את ביציות הנקבה.

שפיכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שפיכה

כאשר הגירוי המיני הופך אינטנסיבי, הזרע עובר דרך השופכה. במהלך השפיכה שלפוחית השתן נסגרת כך ששתן לא יכנס לשופכה. ההתכווצות המורגשת בעת השפיכה מהווה חלק מהאורגזמה של זכרים. ישנם בסביבות 400 מיליון זרעים ב-3.5 מיליליטר של זרע שיוצאים במהלך השפיכה. עם זאת, הפריה של הביצית עשויה להתרחש גם אם ספירת הזרע נמוכה יותר.

לאחר השפיכה הפין חוזר למצב הרגיל שלו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]