מצור ג'דוטוויל (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מצור ג'דוטוויל
The Siege of Jadotville
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על ספר של דקלן פאואר
בימוי ריצ'י סמית' עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קווין מולונמי, קווין ברודבין
תסריט קווין ברודבין
עריכה ג'ס גורדון
שחקנים ראשיים ג'יימי דורנן
ג'ייסון או'מרה
מארק סטרונג
מוזיקה ג'וזף טראפנזי
צילום ניקולס סאמרר
מדינה אירלנדאירלנד אירלנד
דרום אפריקהדרום אפריקה דרום אפריקה
חברה מפיצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 10 ביולי 2016
משך הקרנה 108 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מצור ג'דוטווילאנגלית: The Siege of Jadotville) הוא סרט מלחמה משנת 2016, קופרודוקציה אירית - דרום אפריקאית, עם ג'יימי דורנן, ג'ייסון או'מרה ומארק סטרונג בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על הספר "מצור ג'דוטוויל, הקרב הנשכח של הצבא האירי" של דקלן פאואר (אנ') משנת 2005 המתאר את עמידתה של פלוגה אירית מכוח השלום של האו"ם בקטנגה נגד התקפות של כוחות עודפים ליד העיר ג'דוטוויל (אנ'), בספטמבר 1961 כחלק ממשבר קונגו.

הצילומים נערכו באירלנד ובדרום אפריקה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל בחטיפתו ורציחתו של פטריס לומומבה. מתחיל משבר קונגו ומואיז צ'ומבה (דני ספאני) מכריז על הינתקות קטנגה ו"מינויו" לנשיא קטנגה. קטנגה עשירה במכרות נחושת, קובלט ואורניום הנחוצים לארצות הברית וברית המועצות. מזכיר האו"ם דאג המרשלד (מייקל פרסברנדט) מודאג וחושש מהתלקחות עולמית בין מעצמות העל. הוא מקים כוח שמירת שלום של האו"ם וממנה את קונור קרוז אובראיין (אנ') (מארק סטרונג) לראש כוחות האו"ם ממספר מדינות (הודו, שוודיה ואירלנד[1]) ובהם בטליון הרגלים ה-55 האירי.

155 מלוחמי "פלוגה A" של הבטליון בפיקודו של מייג'ור פט קווילנן (ג'יימי דורנן) מגיעים לקטנגה ומתקבלים בחשדנות על ידי מואיז צ'ומבה. הם מוצבים ליד העיר ג'דוטייל (כיום - ליסאקי) שנמצאת בקרבת אזור המכרות, כ-80 ק"מ מבירת המחוז אליזבתוויל.

קווינלן רואה מיד שהאזור חשוף ופוקד מיד לחפור תעלות ועמדות הגנה. בעיר הוא פוגש את שכיר החרב הצרפתי רוז'ה פלקס (אנ') (גיום קאנה) שמזהיר אותו מכל התערבות בעניינים הפנימיים של המחוז. הוא נפגש עם אלמנה צרפתייה, מאדאם לפונטיין (עמנואל סנייה) שמסבירה לו על המצב בסביבה ומאפשרת לו להתקשר עם אשתו.

קווינלן מזהיר את אובראיין ואת מפקד כוחות האו"ם בקטנגה גנרל מק'אנטי (קייל מק'קאנטי) על חומרת המצב בג'טודוויל אך הם מתעלמים ממנו. כאשר חיילים הודים כובשים את תחנת רדיו קטנגה והורגים 30 אזרחים מבטיח צ'ומבה לנקום.

כאשר החיילים מתפללים במחנה מבחין הצופה במאות מתקיפים מתקרבים. הוא יורה בפעמון והאירים מזנקים לעמדות, פותחים באש והורגים עשרות מתקיפים. ההתקפות נמשכות ללא הפסקה במשך 5 ימים באמצעות שימוש ברובים, מקלעים ומרגמות. למתקיפים נרגמים אבידות כבדות בהרוגים ופצועים ולאירים יש רק 5 פצועים.

קווינלין מתקשר למפקדה והם שולחים כוחות שנעצרים על ידי הבדלנים. ההתקפות כעת הם גם מהאוויר על ידי מטוס פוגה מגיסטר. המרשלד כועס על אובראיין וממהר בטיסה כדי לפגוש את צ'ומבה אך מטוסו נפגע ממטוס של הבדלנים והוא נהרג.

מקווילנן נשאר ללא מים, מזון ותחמושת והוא מבחין באלפי לוחמים מתכוננים להתקפה. הוא מחליט להיכנע אף על פי שחייליו רוצים להילחם עד הסוף. הוא פוסע עם דגל לבן, נפגש באמצע עם פלקס ומודיע לו על כניעה. הם מובלים לכלא ומשתחררים כעבור חודש בעסקת חילופי שבויים.

באירלנד מקבלים אותם באדישות ובבוז. גנרל מק'נטי אומר לקווינלין כי הטיל חרפה על האו"ם וכי הם פחדנים והקרב שלהם יוסתר מסיבות פוליטיות. קווינלין הזועם חובט בו אך לא נעצר.

רק עם פרסום הספר ב-2005 זכו הלוחמים להכרה כגיבורים על ידי ממשלת אירלנד.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ג'יימי דורנן פט קווינלן
ג'ייסון או'מרה סרג'נט ג'ק
עמנואל סנייה מאדאם לפונטיין
מארק סטרונג קונור קרוז אובראיין
דני ספאני מואיז צ'ומבה
סם קילי בילי "צלף" רדי
מייקל מקלאטון גנרל מק'אנטי
מייקל פרסברנדט דאג המרשלד
גיום קאנה רוז'ה פאלקס שכיר חרב צרפתי
פיונה גלסקוט כרמל קווינלין

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המכנה המשותף לכל המדינות הללו שגם נאמר במהלך הסרט הוא שאין להן היסטוריה קולוניאלית באפריקה ולכן הציפייה הייתה שהם יתקבלו ללא התנגדות