מרקוס מאניליוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מרקוס מניליוס)

מרקוס מאניליוסלטינית: Marcus Manilius, המאה הראשונה לספירה), משורר ואסטרולוג רומי שנודע כמחברה של הפואמה "אסטרונומיקה".

מרקוס מאניליוס נולד בצפון אפריקה, והיה תושב או אזרח רומא בתקופתם שלטונם של אוגוסטוס קיסר או של טיבריוס. על חייו ידוע מעט מאד.

הפואמה "אסטרונומיקה" מחולקת לחמישה ספרים:

  • ספר ראשון מתאר את השמים ואת מערכות הכוכבים
  • ספר שני מוקדש לגלגל המזלות
  • ספר שלישי מסביר כיצד לערוךהורוסקופ
  • ספר רביעי כולל תיאור של כדור הארץ ושל יושביו, ומתאר את השפעת הכוכבים עליהם עם מסקנות המתייחסות לאופיים
  • ספר חמישי מסביר כיצד משתנה השפעת הכוכבים בהתאם לתנועתם ולמיקומם ברקיע

פואמה זו כמוה כעבודת מחקר, שבה מציג מאניליוס את דעותיהם של האסטרולוגים בני העת העתיקה. לעיתים קרובות הוא מחקה את לוקרטיוס. בסוף הספר הראשון מתואר קרב יער טויטובורג, שבו הובס צבא רומא בפיקודו של פובליוס קווינקטיליוס וארוס בידי השבטים הגרמאנים בפיקודו של מנהיגם ארמיניוס (9 לספירה).

שני כתבי יד של הפואמה, שנעשו בידי נזירים במאה העשירית ובמאה האחת עשרה, נתגלו על ידי פוג'ו בראצ'וליני לא רחוק מן העיר קונסטנץ (כיום בגבול שווייצריה וגרמניה) כאשר השתתף בוועידת קונסטנץ של הכנסייה הקתולית ב- 1416 או ב- 1417. הפואמה הופיעה בדפוס לראשונה בנירנברג ב- 1473. תרגומה הראשון לאנגלית נעשה בידי המתרגם תומאס קריץ' ב- 1697. ב- 1739 היא הופיעה בלטינית בעריכתו של החוקר האנגלי ריצ'רד בנטלי. המשורר והחוקר האנגלי אלפרד אדוארד האוסמן ערך אותה שוב בלטינית בחמישה כרכים בין 1903 ו-1930.

מאניליוס כותב:

אנו מכירים בכך כי הכוכבים שבקצווי הרקיע שולטים בנו באמצעות חוקיהם הנסתרים, כי העולם כולו מתנועע בהתאם לסדר מחזורי, וכי גורלנו תלוי באותות ובמופתים מסוימים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]