מרקלינוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרקלינוס
Marcellinus
מרקלינוס
מרקלינוס
לידה רומא
פטירה 1 באפריל 304
רומא
מקום קבורה Catacomb of Priscilla עריכת הנתון בוויקינתונים
דת הכנסייה הקתולית עריכת הנתון בוויקינתונים
האפיפיור ה־29
30 ביוני 2961 באפריל 304
(7 שנים ו־39 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרקלינוסלטינית: Marcellinus; מת ב-1 באפריל 304) שהוכרז מאוחר יותר כמרקלינוס הקדוש היה שמו של אפיפיור אשר כיהן החל מ-30 ביוני 296 לאחר האפיפיור קאיוס.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי המסורת, מרקלינוס היה רומאי, בנו של אחד פרויקטוס. מרקלינוס החל בכהונתו בתקופת כהונתו של דיוקלטיאנוס כקיסר האימפריה הרומית, אך לפני שהלה החל ברדיפת הנוצרים. מספר המצטרפים החדשים לכנסייה גדל בהתאמה. שותפו של דיוקלטיאנוס לטטררכיה, גלריוס, היה הכוח המניע מאחורי רדיפת הנוצרים בתקופה זו, ובשנת 302 הודחו החיילים הראשונים שהמירו דתם לנצרות ולאחר מכן החלה רדיפה פעילה של נוצרים וכתבי הקודש שלהם; כולל פקודה של דיוקלטיאנוס (אחרי שתי שריפות שפרצו בארמונו) להוציא להורג נוצרים שיסרבו להתכחש לדתם.

מרקלינוס לא מצוין כמרטיר במקורות השונים. הליבר פונטיפיקליס מתאר כי בתקופת הרדיפות של דיוקלטיאנוס, האפיפיור הסכים להקריב קורבנות ולקטר לאלילים. זמן קצר לאחר מכן, כיפר על חטאיו ומת מות קדושים עם אחרים. מקורות נוספים טוענים כי התכחשותו לנצרות לזמן מה היא הסיבה למיעוט המידע אודותיו בלוחות הקדושים. אולם, אוגוסטינוס הכחיש את המעשים המיוחסים למרקלינוס. עוד סופר כי לאחר חטאיו, מרקלינוס עשה תשובה וביקש ממועצה כנסייתית לדון אותו, אך זו סירבה באמרה שאין סמכות היכולה לשפוט את האפיפיור ("prima sedes a nemine iudicatur" - "ליושב ראשונה אין שופט").

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרקלינוס בוויקישיתוף


הקודם:
קאיוס
אפיפיור
(רשימת האפיפיורים)
הבא:
מרקלוס הראשון