מרתה קורטג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרתה קורטג
Kurtág Márta
לידה 30 בספטמבר 1927
אסטרגום, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 באוקטובר 2019 (בגיל 92)
בודפשט, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Kinsker Márta עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הונגריה, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Dobó Katalin Gimnázium, Zsolt Nándor Music and Art School in Esztergom, האקדמיה למוזיקה פרנץ ליסט בבודפשט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים ECM, Hungaroton, col legno, BMC Records עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ג׳רג׳ קורטג (194717 באוקטובר 2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ג'רג' קורטג הבן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרתה קורטג (לבית קינסקר, בהונגרית: Kurtág Márta;‏ 1 באוקטובר 192717 באוקטובר 2019) הייתה פסנתרנית קלאסית יהודייה-הונגרייה ומורה אקדמית לפסנתר. היא הייתה אשתו של המלחין ג'רג' קורטג, איתו הופיעה במשך 60 שנה, כולל בפסטיבלים בינלאומיים. הם ניגנו לעיתים קרובות מאוסף היצירות שלו בשם "משחקים" (Játékok), שגם אותו הקליטו ביחד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משמאל לימין: שרה גרלוצי, מרתה קורטג וג'רג' קורטג ב-2014

קינסקר נולדה במשפחה יהודית בעיר אסטרגום בהונגריה. היא למדה פסנתר אצל אנדראש מיהאי וליאו ויינר. שם בבודפשט הכירה את בעלה לעתיד, ג'רג' קורטג, כשעברה ב-1946, כדי ללמוד באקדמיה למוזיקה ע"ש פרנץ ליסט. הם נישאו ב-1947, ובנם ג'רג' נולד ב-1954. בעלה קיבל את התואר בקומפוזיציה (הלחנה) בשנת 1955. היא לימדה תחילה בבית הספר התיכון למוזיקה בלה ברטוק בבודפשט בשנים 19531963.

בשנים 19571958, לאחר המרד ההונגרי, התגוררו בני הזוג בפריז, שם למדה אצל מקס דויטש (אנ'), אוליבייה מסייאן ודריוס מיו. היא לימדה פדגוגיה מוזיקלית באקדמיית למוזיקה ע"ש פרנץ ליסט משנת 1972.

קורטג תוארה כ"בעלת משמעות מכרעת בכל תחום" בחיי בעלה, כפסנתרנית שעמו הופיעה ו"כמאזינה ומבקרת הראשונה של יצירותיו בתהלך יצירתם". הם הופיעו יחד במשך 60 שנה, בקונצרטים, ברדיו ובהקלטות. ניגנו לעיתים קרובות מתוך אוסף של היצירות של בעלה (משחקים) לשתים ולארבע ידיים, כולל עיבודים של יצירות יוהאן סבסטיאן באך. כשבעלה היה המלחין המפורסם של פסטיבל המוזיקה של ריינגאו ב-2004, היא ניגנה עמו מ"משחקים" בקונצרט. הם ערכו קונצרטים בפסטיבל אלדבורו ב-2008, עם הכנר הירומי קיקוצ'י (Hiromi Kikuchi) והפסנתרן פייר-לורן אימאר (Pierre-Laurent Aimard) ב-The Maltings.

הם גם ניגנו מהאוסף באולם זנקל (Zankel Hall) בקרנגי הול בניו יורק בשנת 2009, בפריז בפסטיבל הסתיו (Festival d'Automne) ובפסטיבל לפסנתר על ג'קובנס (Festival le Piano aux Jacobins), בתיאטרון ז'ו דה פום (Théâtre du Jeu de Paume) באקס-אן-פרובאנס, בספריית הקונגרס בוושינגטון הבירה ועוד ועוד. כשג'רג' קורטג קיבל את מדליית הזהב מהאגודה הפילהרמונית המלכותית בלונדון ב-2013, הם ניגנו יחד באולם המלכה אליזבתשם. מבקר מהגרדיאן ציין:

כמה מהדואטים של קורטג משלבים את ידי הנגנים כך שאדם אחד חייב להימתח על פני השני במשחק של טוויסטר מוזיקלי; בחיבוק המוכר הזה, בעל ואישה שיחקו אותם בלשון המעטה יפה. הם כללו כמה מתעתיקי הדואט של באך בעיבודו של של קורטג, שלעתים קרובות מונחים בבסיסם על ידי קווי בס המשמיעים בשקט בתחתית הקיצונית של המקלדת, שם נשמעו בחיבה, ובעונג מוחלט.

קורטג נפטרה ב-17 באוקטובר 2019 בבודפשט.

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1997, שוחרר על ידי ECM Records, כולל עיבודי באך כגון הסונטינה Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit, רי"ב 106. ב-1999 היא הקליטה את וריאציות דיאבלי של בטהובן עבור BMC.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרתה קורטג בוויקישיתוף