משה פרידמן (יזם)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משה פרידמן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 12 בנובמבר 1978 (בן 45)
ירושלים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים בני ברק
מקצוע יזם, פעיל חברתי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משה פרידמן (נולד ב-12 בנובמבר 1978) הוא יזם היי-טק חרדי ישראלי. מייסד ארגון קמא-טק לשילוב חרדים בהייטק וקרן הון סיכון 12 אנג'לים להשקעות בחברות הייטק של מייסדים חרדים.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדל במשפחת רבנים חרדית מיוחסת, מצד אביו הוא נינו של הרב יוסף חיים זוננפלד, רבה הראשון של העדה החרדית ירושלים טרם קום המדינה. נולד בירושלים למשפחה ליטאית-ירושלמית. למד 7 שנים בישיבת חברון כנסת ישראל.

בשנת 2001 התחתן פרידמן עם נכדתו של הרב גדליה נדל. מתגורר בבני ברק למד בכולל חזון איש עד גיל 32. [דרוש מקור]הוסמך לרבנות על ידי רבנים חרדים מובילים וכתב שורה ארוכה של מאמרים וחיבורים תורניים.

פרידמן הוא בוגר התוכנית למנהיגות של ממשלת ארצות הברית (International Visitor Leadership Program) שמבין בוגריה ניתן למצוא את מרגרט תאצ'ר וניקולא סרקוזי.

בשנת 2016 נבחר פרידמן לתוכנית מובילים דיגיטליים של משרד ראש הממשלה ובמסגרת זו נסע יחד עם משלחת של 40 המנהיגים הדיגיטליים של ישראל להשתלמות בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד בבוסטון.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2013 הקים פרידמן את קמא-טק במטרה לחבר בין עובדים ועובדות במגזר החרדי לתחום ההייטק. המיזם הוקם בנשיאות ד"ר יוסי ורדי ורעייתו תלמה, ולהקמתו הצטרפה זיקה אב-צוק שניהלה אז את תחום האחריות התאגידית בסיסקו ישראל.

קמא-טק הוא כיום מיזם בעל השפעה רחבה המסייע בשילוב חרדים בהייטק באמצעות הכשרות טכנולוגיות, עזרה בהשמה, וסיוע ליזמי הייטק חרדים. בשנת 2016 נמסר ממרכז היזמות של אוניברסיטת תל אביב שמיזם קמא-טק תורם מדי שנה מיליארדי שקלים לתוצר של מדינת ישראל בעזרת שילוב מאות ואלפי חרדים בשוק התעסוקה בהייטק.

על אף שלא רכש השכלה פורמלית בתחום ההייטק, צבר בכוחות עצמו ידע וקשרים מסועפים שבאמצעותם הוא מפנה יזמי הייטק חרדים אל בכירי ההייטק בישראל ובעמק הסיליקון.

בשנת 2017 הקים פרידמן עם שותפו אברהם וינגוט את קרן ההון סיכון 12Angels VC שבה איחד כ70 משקיעי הייטק בכירים בישראל ובעמק הסיליקון. ביניהם ניתן למנות את מנהלי מרכזי הפיתוח של גוגל, פייסבוק, מיקרוסופט, מייסדי צ'ק פוינט, Waze, טאבולה, ומנהלי קרנות הון סיכון ובכירים נוספים.

ב-2017 הקים פרידמן ביחד עם היזמת החרדית שרי רוט את תוכנית ההכשרה אולטרא קוד. התכנית מכשירה כ-1800 תלמידות חרדיות ב-23 סמינרים חרדים של בית יעקב למקצועות הטכנולוגיה. התכנית מוסיפה להכשרות מה"ט שכבה נוספת רחבה של קורסים מאוניברסיטאות בעולם במטרה להשלים להן את הידע במדעי המחשב לרמה שווה של בוגרי תארים. בתוכנית שותפות כ-30 ענקיות הייטק ביניהן, גוגל, פייסבוק, אמזון, אפל, WD, אינטל, IBM, ועוד.

הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הופיע בדירוגי המשפיעים של דה מרקר (2014 ו- 2016)
  • הופיע בדירוג המשפיעים של כלכליסט (2016)
  • הופיע בדירוג המשפיעים של בלוג הטכנולוגיה גיק-טיים (2015)
  • הופיע ברשימת G40 של גלובס (2017)[2]
  • נבחר לאחד ממאה היהודים המשפיעים בעולם על ידי המגזין היהודי האמריקאי האלגמיינר.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]