משפט האש (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משפט האש
Trial by Fire
בימוי אדוארד זוויק עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'ופרי פלטשר עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה סטיבן רוזנבלום עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים לורה דרן
Wayne Pére
רודה גריפיס
נח לומאקס
ג'ייד פטיג'ון
קארלוס גומז
ג'ף פרי
ג'ייסון דגלאס
כריס קוי
ג'ק אוקונל
אמילי מיד
קת'רין קרלן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה הנרי ג'קמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'ון גולסריאן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה רודסייד אטרקשנז עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 31 באוגוסט 2018 (פסטיבל הקולנוע של טליורייד)
ארצות הבריתארצות הברית 17 במאי 2019
משך הקרנה 127 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט ביוגרפי, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות $148,504[1]
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משפט האשאנגלית: Trial by Fire) הוא סרט דרמה אמריקאי המבוסס על סיפור אמיתי, שבוים בידי אדוארד זוויק[2]. הסרט מבוסס על מאמר מאת דייוויד גרן "Trial by Fire" שפורסם במגזין הניו יורקר בשנת 2009. בסרט מככב ג'ק אוקונל בתור קמרון טוד ווילינגהאם, ובנוסף משחקים בסרט לורה דרן, אמילי מיד, ג'ף פרי וג'ייד פטיג'ון בתפקידי משנה.

הסרט הוקרן בהקרנת בכורה במסגרת פסטיבל הסרטים של טליורייד ב-31 באוגוסט 2018. הוא הופץ ב-17 במאי 2019 בידי רודסייד ארטקשנס.

בישראל הסרט הוצג בשירותי הטלוויזיה של Yes הטלוויזיה בלוויין וסלקום TV, ובHOT תחת שם אחר: "צדק בלהבות"[3].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלילה אחד בשנת 1991 מתעורר קמרון טוד ווילינגהאם משנתו ומגלה שביתו עולה באש. למרות מאמציו הרבים הוא לא מצליח להציל את חייהן של שלוש בנותיו. במשפט שנערך לווילינהאם, התביעה חושפת לכאורה כי השריפה נגרמה במכוון, באמצעות שימוש בדלק, והעדויות שמצביעות על כך הן הסימן על הרצפה שהתפשט בצורת פנטגרם והעובדה שכביכול המקרר הוזז במטרה לחסום את הדלת. עדים מטעם התביעה מציגים את וויליננגהאם כאדם אלים. מי שהיה השותף לתא הכלא של ווילינגהאם בעבר, ג'וני ווב, גם הוא מעיד ומצהיר כי ווילינגהאם אמר לו שהאש הוצתה במכוון. למרות תחנונים לגבי חפותו של ווילינגהאם מצד עצמו וגם מצד סטייסי אישתו, ווילינגהאם נידון למוות.

בזמן שהוא מחכה לעונש המוות שלו, ווילינגהאם מוכה ומאוים על ידי סוהרים ואסירים, ובסופו של דבר מועבר לבידוד בכלא שם הוא חווה התמוטטות רגשית תוך שהוא מתעקש על חפותו, ונזכר בפלאשבקים מחיי המשפחה שלו. במהלך הבידוד שלו מתגלה כי ווילינגהאם וסטייסי אישתו ניהלו מערכת יחסים מסובכת, וכי היא בגדה בו והוא פעל כלפיה באלימות. אף על פי כן, נראה כי השניים דואגים זה לזה אף על פי שסטייסי מפסיקה בסופו של דבר להשיב למכתבים ששולח לה ווילינגהאם בהוראת אימה המאמינה כי הוא אשם. ווילינגהאם יוצר קשר עם עורך דין חדש בשם ריבס, בתקווה להוכיח את חפותו תוך הסתגלות לחייו בכלא על ידי היכנעותו לסוהר האלים במיוחד דניאלס, והתיידדות עם האסיר והשותף לתא, פונצ'אי ג'יימס. במהלך תקופה זו ווילינגהאם משפר את אוצר המילים שלו , ובעזרת ג'יימס שותפו לתא, שלבסוף נלקח מתאו ומוצא להורג, הוא כותב מכתב לעמותה של נוצרים שמסייעים לנידונים למוות. המכתב שכתב ווילינגהאם מגיע בסופו של דבר לאליזבת גילברט, מחזאית שמזדהה עם המקרה שלו, למרות שבעלה לשעבר ושני ילדיה מתעקשים שהוא אשם. כשגילברט מבקרת בכלא היא נדהמת מההתנהלות הנעימה והשלווה שלו ומהמאבקים ההדדיים של בני הזוג ואהבתם לילדיהם. ווילינגהם ממשיך להעמיק בתחביבים שלו בתחום האמנות והשירה. גילברט מתחילה להטיל ספק בעדויות שניתנו במשפט של ווילינגהאם ובהתנהלות של עורך הדין ריבס שנראה שלא התקדם עם התיק במהלך שש השנים שחלפו. בזמן שהיא מגלה שחלק מהעדים במשפט לא אמרו אמת, נקבע תאריך למועד הוצאתו להורג של ווילינגהאם.

כשגילברט וריבס נפגשים עם ד"ר הרסט, מומחה בתחום, הוא מסביר להם שככל הנראה המקרר לא הוזז על מנת לחסום את הדלת ונראה שמקור השריפה הוא לא הצתה כפי שנאמר על ידי המושבעים. למרות זאת לריבס אין אפשרות לערער ומתעלמים מהדו"ח של ד"ר הרסט.

גילברט עוברת תאונת דרכים וסובלת מההשלכות שלה, בזמן שוילינגהאם מוצא להורג כך שהיא אינה נוכחת בזמן שהוא נושא נאום נוקב על השינויים שעבר במהלך מאסרו באגף הנידונים למוות ומבקש לפזר את אפרו על קברי בנותיו. דניאלס מבצע בחוסר רצון את הזריקה הקטלנית ומתבונן בדמעות ביחד עם סטייסי וריבס בווילינגהם מת. גילברט, שכעת משותקת כתוצאה מהתאונה שעברה, מפזרת את האפר של ווילינגהם עם ילדיה שלה. בסיום הסרט נראה קטע של מושל טקסס האמיתי ריק פרי בו הוא מכחיש כל אשמה בנושא הנידונים למוות שהוצאו להורג.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Trial by Fire, Box Office Mojo
  2. ^ משפט האש (2018), באתר אידיבי
  3. ^ במקום סרטים חדשים: מהדורת צפייה ביתית 9, באתר סריטה, ‏2020-05-13 (באנגלית)