משתמשת:LaNavP/Here be dragons

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

 

הטקסט Hic Sunt Dracones על הגלובוס Hunt–Lenox, משנת 1504

"כאן דרקונים ישכונו" (לטינית: hic sunt dracones) פירושו שטחים מסוכנים או בלתי נחקרים, בחיקוי של נוהג מימי הביניים של הצבת איורים של דרקונים, מפלצות ים ויצורים מיתולוגיים אחרים על אזורים לא ידועים של מפות שבהם חשבו שקיימות סכנות פוטנציאליות. [1] [2]

הִיסטוֹרִיָה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות כמה מפות מוקדמות, כמו Theatrum Orbis Terrarum , יש איורים של יצורים מיתולוגיים לקישוט, הביטוי עצמו הוא אנכרוניזם . [3] עד שגלובוס ביצת היען הוצע למכירה בשנת 2012 ביריד המפות של לונדון שהתקיים ב- Royal Geographical Society, [4] השימוש ההיסטורי היחיד הידוע בביטוי זה בצורה הלטינית "HC SVNT DRACONES" (כלומר, hic sunt dracones , 'הנה דרקונים') היה האנט-לנוקס גלוב משנת 1504. מפות מוקדמות יותר מכילות מגוון אזכורים ליצורים מיתיים ואמיתיים, אבל גלובוס ביצת היען והתאום שלו, גלובוס לנוקס הם הגלובוסים השורדים היחידים הידועים שנושאים את הביטוי הזה. המונח מופיע בשני הכדורים בקצה הפריפריאלי והקיצוני של יבשת אסיה.

הביטוי הקלאסי בשימוש על ידי קרטוגרפים מימי הביניים היה HIC SVNT LEONES (מילולית, "הנה אריות ") כאשר הוא מציין שטחים לא ידועים במפות. [5]

דרקונים על מפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפת העולם של פסלטר עם דרקונים בבסיס

דרקונים מופיעים בכמה מפות היסטוריות אחרות:

  • מפת העולם של TO Psalter ( c. 1250 לספירה) יש דרקונים, כסמלים של חטא, ב"מסגרת" נמוכה יותר מתחת לעולם, מאזנים את ישו ומלאכים בחלק העליון, אך הדרקונים אינם מופיעים על המפה.
  • מפת בורג'יה (בערך 1430), בספריית הוותיקן, מציינת, מעל דמות דמוית דרקון באסיה (ברביע השמאלי העליון של המפה), " Hic etiam homines magna cornua habentes longitudine quatuor pedum, et sunt etiam serpentes tante magnitudinis, ut unum bovem comedant integrum ". ("כאן יש אפילו גברים שיש להם קרניים גדולות בגובה 4 מטר, ויש אפילו נחשים כל כך גדולים שהם יכלו לאכול שור שלם." )
  • מפת Fra Mauro (בערך 1450) מציגה את "אי הדרקונים" ( Italian ), אי דמיוני באוקיינוס האטלנטי. [6] בכתובת ליד הראט באפגניסטן של ימינו, אומר פרא מאורו כי בהרים הסמוכים "יש מספר דרקונים, שבמצחם אבן המרפאת חוליות רבות", ומתאר את הדרך של המקומיים לצוד את הדרקונים הללו. לקבל את האבנים. זה נחשב מבוסס על חיבורו של אלברטוס מגנוס De mineralibus . [7] בכתובת במקום אחר על המפה, מביע הקרטוגרף את הספקנות שלו לגבי "נחשים, דרקונים ובזיליסקים " שהוזכרו על ידי "כמה היסטוריוגרפים". [8]
  • מפה יפנית מהמאה ה-19, Jishin-no-ben, בצורת Ouroboros, מתארת דרקון הקשור בגרימת רעידות אדמה.
מבט מקרוב של הדרקונים על מפת העולם של פסלטר 1265

יצורים אחרים במפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • האטלס של תלמי בגיאוגרפיה (במקור המאה ה-2, הועלה שוב במאה ה-15) מזהיר מפני פילים, היפופוטמים וקניבלים .
  • ל- Tabula Peutingeriana (עותק מימי הביניים של המפה הרומית) יש " in his locis elephanti nascuntur "," in his locis scorpiones nascuntur " ו" hic cenocephali nascuntur " ("במקומות האלה נולדים פילים, במקומות האלה נולדים עקרבים, כאן נולדים צינוצפלים ").
  • כותנה MS. טיבריוס BV fol. ב-58v (המאה ה-10), אוסף כתבי היד של הספרייה הבריטית, יש "ליונים בשפע" ("הנה אריות בשפע"), יחד עם תמונה של אריה, ליד החוף המזרחי של אסיה (בראש המפה משמאל) ; למפה זו יש גם התייחסות לנחש טקסט בלבד בדרום אפריקה (התחתון משמאל של המפה): "Zugis regio ipsa est et Affrica. est enim fertilis. sed ulterior bestiis et serpentibus plena" ("האזור הזה של Zugis נמצא באפריקה; הוא די פורה, אבל מצד שני הוא מלא בהמות ונחשים". )
  • במפת אבסטורף (המאה ה-13) יש דרקון בחלק הדרום-מזרחי הקיצוני של אפריקה, יחד עם אספ ובזיליסק .
  • במפה של ג'ובאני לרדו (1442) יש, בדרום אפריקה, "Dixerto dexabitado p. chaldo e p. serpent".
  • ב-Carta marina navigatoria של מרטין ולדסימולר (1516) יש "יצור דמוי פיל בצפון נורבגיה, מלווה באגדה המסבירה ש"מורס" זה עם שתי שיניים ארוכות ומרובעות התכנס שם", כלומר סווס ים, שהיה נראה מפלצתי. בזמן.
  • ב-Carta marina navigatoria של Waldseemüller (1522), שתוקן על ידי לורנטיוס פריס, הועבר המורס למיצר דייוויס .
  • במפת המרינה של הבישוף אולוס מגנוס של סקנדינביה (1539) יש מפלצות רבות בים הצפוני, כמו גם בעל כנף, בעל כנף, טורף ביבשה הדומה לדרקון בצפון לפלנד.
  • במפות אירופיות של אפריקה, עד ועידת ברלין וה-Scramble for Africa שלאחר מכן ייצרו ייצוגים קרטוגרפיים מדויקים של אפריקה, פילים החליפו את הדרקונים כמצייני מקום עבור אזורים לא ידועים. קטע מתוך על שירה: רפסודיה מאת הסאטיריקן האירי ג'ונתן סוויפט קובע: "אז גיאוגרפים, במפות אפריקאיות, עם תמונות פראיות ממלאות את הפערים שלהם, ובעוד ירידות בלתי ניתנות למגורים, מציבים פילים בחוסר ערים".[דרוש מקור]

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Mappa mundi – Medieval European map of the world
  • Terra incognita – "Unknown land", area not mapped by cartographers

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  בִּיבּלִיוֹגְרָפִיָה

  • Livingston, Michael (2002). "Modern Medieval Map Myths: The Flat World, Ancient Sea-Kings, and Dragons". Strange Horizons. אורכב מ-המקור ב-9 בפברואר 2006. נבדק ב-10 בפברואר 2006. {{cite web}}: (עזרה)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זה. [[קטגוריה:פולקלור]] [[קטגוריה:דרקונים]] [[קטגוריה:מילים וביטויים באנגלית]] [[קטגוריה:קרטוגרפיה]]

  1. ^ Waters, Hannah (2013-10-15). "The Enchanting Sea Monsters on Medieval Maps". Smithsonian Institution. נבדק ב-2017-01-19.
  2. ^ Van Duzer, Chet (2013). Sea Monsters on Medieval and Renaissance Maps. British Library Publishing. ISBN 978-0712357715.
  3. ^ Blake, Erin C. (1999). "Where Be "Here be Dragons"?". MapHist Discussion Group.
  4. ^ Kim, Meeri (2013-08-19). "Oldest globe to depict the New World may have been discovered". The Washington Post (באנגלית אמריקאית). ISSN 0190-8286. נבדק ב-2020-08-21.
  5. ^ Van Duzer, Chet (2014-06-04). "Bring on the Monsters and Marvels: Non-Ptolemaic Legends on Manuscript Maps of Ptolemy's Geography". Viator. 45 (2): 303–334. doi:10.1484/J.VIATOR.1.103923. ISSN 0083-5897.
  6. ^ Item 558 in: Falchetta, Piero (2006), Fra Mauro's World Map, Brepols, pp. 294–295, ISBN 2-503-51726-9; also in the list online
  7. ^ "In le montagne de la citade de here sono dragoni assai, i qual hano una piera in fronte virtuosa a molte infirmitade". Item 1457 in Falchetta 2006, pp. 462–464
  8. ^ Item 460 in Falchetta 2006, pp. 276–278